בריאות ותזונה

ממתיק את הקיץ: היתרונות הבריאותיים של המלון

בקיץ החם, כמה נעים, טעים ומתוק לאכול מלון. אבל האם ידעתם כמה הוא טוב לבריאותנו?

אא

מה מזוהה יותר עם הקיץ מלבד האבטיח? המלון, כמובן. כמה נעים, טעים ומתוק לאוכלו כשחם. מעבר להנאה שמסבה לנו אכילתו, אבקש במאמרי זה לציין עד כמה הוא תורם לבריאותנו.

שני זנים מרכזיים של מלון קיימים: כתום וצהוב. הצבעים מגדירים את האיכויות המיוחדות שלו. המלון הכתום מכיל ריכוז גבוה מאוד של נוגדי חימצון (מנטרלים התפתחות של רעלים בגוף) חזקים מאוד ממשפחת הקרוטנואידים והם: הבטא קרוטן והאלפא קרוטן. יתרונם בכך שהם נוגדי חמצון חזקים מאוד בפני עצמם, אך מהווים אף חומרי מוצא לבניית ויטמין A. ויטמין זה חיוני מאוד לתקינות הראיה, לחיזוק המערכת החיסונית, בריאות העור והריריות בגוף ומסייע להפחתת הסיכון לסרטן. בכך הוא מצטרף למשפחת הפירות והירקות הכתומים – גזר, דלעת, אפרסמון ועוד. המלון עשיר אף בוויטמין C הידוע בסיועו בין השאר לחיזוק המערכת החיסונית בהיותו נוגד חמצון חזק מאוד ובכך מסייע למניעת דלקות שונות, סרטן ועוד. כמו כן, הוא מסייע לספיגת הברזל בדם ולניקוי כלי הדם ובכך מסייע בהפחתת הסיכון למחלות כלי דם ולב.

המלון אף עשיר בחומצה פולית השייכת לקבוצת ויטמיני B שתפקידיה הרבים כוללים, בין השאר, השתתפות ביצירת החומר התורשתי בגוף, ולכן חיונית להתפתחות עובר וחלוקת תאים בגוף. כמו כן, מסייע המלון לבניית כדוריות דם אדומות ועוזר בכך למניעת אנמיה. הוא מכיל אף אשלגן ומגנזיום - מינרלים בעלי תפקידם רבים, כגון בבריאות הלב.

המלון הצהוב דומה מאוד למלון הכתום, פרט לדבר אחד: הוא אינו מכיל את הקרוטנואידים הנותנים את הגוון הכתום. האינדקס הגליקמי של המלון גבוה, כלומר, קצב הפיכתו לסוכר בדם מהיר מאוד. אי לכך, יש קבוצת אנשים שעליהם לנקוט בזהירות בבואם לאכול מלון: הסובלים מסוכרת, אלו שהם בעלי נטייה לסוכרת או הגבוליים מבחינת הסוכר. אלו נדרשים לקבל הדרכה ממטפל כיצד, כמה ואיך לאכול את המלון. על פי התזונה הטבעונית, יש לאכול את הפרי לבד ובנפרד מפירות אחרים. לכל היותר אפשר לאוכלו עם אבטיח.

אבקש לסיים בהערה חשובה הנוגעת לכל הפירות, ובמיוחד למלון בהיותו פרי עסיסי ומתוק. לרוב אנחנו אוהבים לאכול את המילון בתור קינוח בסוף ארוחה. ובכן, דבר זה אינו מומלץ כלל, שכן הוא גורם לתסיסה בקיבה ויוצר מעין אלכוהול. דבר זה גורם לגזים, עייפות - ועם הזמן אף מביא להחרפת הסימפטומים וליצירת אי נוחות בקיבה. לאור זאת, יש ליהנות מהפרי בפני עצמו או כפתיח לארוחה. כמו כן אלו היכולים לפתח רגישות כלפיו בגלל הסוכר צריכים לאוכלו בתשומת לב.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:מלוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה