בריאות ותזונה

הוא לא רק טעים: מנגו נגד סרטן

אחד הפירות העסיסיים והטעימים, בעלי הניחוח המיוחד ביותר - הוא המנגו. יתרונותיו הבריאותיים רבים, אבל הפעם נדבר בעיקר על נוגדי החמצון שבו, אשר בולמים תהליכים דלקתיים בכלל והתפתחות תאי סרטן בפרט

אא

אחד הפירות העסיסיים והטעימים בעלי הניחוח המיוחד המצויים על המדפים - הוא המנגו. מסתבר שערכיו הבריאותיים רבים מאוד. מעצם היותו כתום, מכיל המנגו נוגד חמצון חשוב ומוכר בשם 'בטא קרוטן' (כבר עסקנו בו רבות) אשר מהווה בסיס לוויטמין A. הוא אף מכיל כמות גבוהה של ויטמין C ורכיבים בריאותיים נוספים. אולם, אני מבקש להתמקד הפעם דווקא בהיבט של נוגדי החמצון שבו בהקשר של מניעה ובלימה של תהליכים דלקתיים בכלל והתפתחות תאי סרטן בפרט. במחקר בדקו השפעת מיצוי של פרי המנגו על תאי סרטן הנשים, המעי הגס, הריאות, הערמונית ולוקמיה. נמצא שהחומרים (פוליפנולים) הנמצאים במיצוי המנגו השפיעו על כל סוגי הסרטן. אולם, השפעה מיוחדת נמצאה על תאי סרטן הנשים וסרטן המעי הגס. חומרים אלו גרמו למעין התאבדות סלקטיבית (אפופטוזיס) של התאים סרטניים. כלומר, הפגיעה הייתה בתאים סרטניים בלבד ולא הייתה כל פגיעה בתאים בריאים.

מחקר מעניין נערך עם מיצוי של מנגו על חולי דלקת פרקים ראומטית. לאחר כחצי שנה של טיפול נמצאת השפעה ניכרת על רמת הכאב ותסמיני המחלה עד כדי האפשרות להפחתה בתרופות נוגדות הדלקת שקיבלו מהרופא. כמו כן, נמצא שלחומרים הנמצאים במיצוי של המנגו יש יכולת השפעה של הגנה על תאי הכבד, הלב, כלי הדם, כליות ועוד מפני נזק חמצוני. יש לציין שהחומרים הפעילים נמצאים בפרי אבל נמצאים בעיקר בקליפה עד כדי כך שיש אפילו הממליצים לאכול את הפרי עם קליפתו.

בין כך ובין כך רצוי לשלב עם אכילת מנגו גם אגוזים או שקדים שאינם קלויים (כמובן) כיון שהם מאטים את קצב עליית הסוכר בדם לאחר אכילתם (אינדקס גליקמי). יש לציין שיש המפתחים תגובות אלרגיות לאכילת מנגו ובכלל לפירות טרופיים. לפיכך, אלו האוהבים מנגו וסובלים מאלרגיות יבדקו האם מניעה של אכילת המנגו מפחיתה אצלם את תסמיני האלרגיה. פרט לאכילת הפרי עצמו אפשר לשלב אותו בשייק פירות הכולל תפוח, אגס, פירות יער ותמיד טוב להוסיף שקדים או אגוזים שמוסיפים לטעם ולאיזון הסוכר בדם. את השייק אפשר כמובן לשתות אבל אפשר גם ליצוק לתבניות ולהכין קרטיב קייצי טבעי בריא ומרענן.

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותמנגו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה