אמונה

מחשב מסלול מחדש

בכביש אנו משתמשים ב-GPS, ובהקבלה לכך, היהדות היא מכשיר הניווט האמין והמעודכן ביותר לחיים נכונים כאן בעולם הזה

אא

אחד מפלאי הטכנולוגיה הוא מכשיר הנווט הלוויני:  G.P.S המאובזר כיום ברוב הרכבים. מדהים הוא בחכמתו ובעזרתו לאנושות. אדם יוצא מביתו אל רכבו, מקיש במסך המכשיר את היעד, ומכשיר זה יובילו בקול ובמראה עד הגיעו אל יעדו המבוקש. מכשיר זה, אם מן המשובחים הוא, הותקנו בו מפות חדשניות ומעודכנות. יש אף מכשירי ניווט המתעדכנים מידית בשינוי תנועה, פקקים ועומסים בכבישים. אין ספק שמכשיר טכנולוגי  זה סייע ומסייע  רבות לאנושות.

אך מרתקת מכל היא תגובתו של המכשיר על ההתנהגות האנושית בעת אי יישום ההוראות. האדם, בכל אופן, אדם הוא, ויש בו לא מעט גאווה. האדם לא אוהב לקבל מרות, חושב שהוא יודע יותר מכל כיצד להגיע ליעד. ומי הוא בסך הכול מכשיר קטן בעל קול מתכתי אשר יחליט עבורו לאן לפנות... פעמים רבות  מחליט הוא להיות ´חכם´ ולפנות הפוך מן ההוראות שקיבל. ואז המכשיר הלוויני מזהה את הסטייה. דבר ראשון חיובי - ניתן ללמוד ממנו מוסר השכל: הוא לעולם לא נעלב, לעולם הוא לא יכעס. גם אם הנהג יעשה זאת שוב ושוב הוא לא לוקח זאת אישית... הוא פשוט יענה לנהג בקול מתכתי: "מחשב מסלול מחדש", כאומר: כאשר יצרו אותי חשבו עליך, נהג יקר... ולכן עדכנו אותי מראש בשני מסלולים. האחד לממושמעים, מפה מנקודת המוצא אל היעד. מסלול קצר או מהיר. אך מאידך יש גם את התוכנה של ´ברירת מחדל´ שהיא מפה ל...´חכמים´ כמוך, החושבים שרק הם יודעים. ואז מרגע שסטית מן המסלול המכשיר לא מחכה אפילו להתנצלות, אלא הוא מיד נחלץ לעזרתך. כאומר המכשיר לנהג: אני מוכן לכך, להיכן שתפנה אני אחזיר אותך אל נקודת היעד. אני מחשב מסלול מחדש בהתאם לטעותך. אלא כדאי שתיקח בחשבון את שריפת הזמן והדלק, שניהם יקרים הם... לבסוף אתה תגיע, אך על גאוותך תשלם בבזבוז זמן וכסף.היהדות היא מכשיר הניווט האמין והמעודכן ביותר לחיים נכונים כאן בעולם הזה. נתבונן נא: עוד טרם הגיעו לאוויר העולם, מלמדים את היהודי את כללי החיים. עם לידתו מקבל הוא לידיו ´מדריך הוראות למשתמש בחיים´ (תורה מלשון הוראה), מדריך מפורט לפרטי פרטים המנחהו את אשר עליו לעשות כדי להגיע אל היעד. אתגרים רבים ומהמורות לא קלות יהיו לו בדרכו, אך אם הוא ייצמד לטקסט - מובטחת לו הגעה בטוחה ליעד הנכסף. יש במדריך תמרורי הוריה ותמרורי אזהרה: "והזהרת אתהם את החוקים ואת התורות והודעת להם את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון". (שמות י"ח כ´) וכן תמרורי ´מודיעין´: "כי יפלא ממך דבר למשפט וכו´ וקמת ועלית וכו´ ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" (דברים י"ז ח,י. יא). ויש גם המלצות הסברה ועידוד לבחירה נכונה במימוש החוקים: "העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך" (דברים ל´ י"ט), וכן נאמר בנביא הושע: "מי חכם ויבן אלה נבון וידעם כי ישרים דרכי ה´ וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם" (י"ד י´). הבחירה ביד האדם לחלוטין.

אך מנגד נצפה מראש המצב שבו האדם לא יקבל מרות אלא יתחכם לעבור על החוקים. יסטה מן הדרך וילך בדרכים עקלקלות, לא יקשיב לאזהרות ולהמלצות, ויעשה מה שלבו חפץ. לשם כך חישבו לו מסלול מחדש. מה שנאמר: "אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה´ אלוקיך ומשם יקחך". מבאר רבי יהונתן איבשיץ בביאורו "אהבת יהונתן": "היינו כשהאדם הוא צדיק הוא קרוב לשמים ואם יחטא קצת הוא מרוחק במקצת, וכשחוטא ביותר הוא מתרחק ביותר עד כשמרבה לחטוא הוא בקצה השמים, מכל מקום יקבץ נדחך ויעזרך בתשובה" (דברים ל´ ד´). בתכנית המקורית, עוד לפני בריאת העולם והאדם, נצפתה אפשרות הסטייה והריחוק, ולכך נבנה  מסלול חזרה. כמבואר בגמרא בפסחים נד: "תניא שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן: תורה ותשובה וכו´". אך ישנם כמה תנאים בסיסיים אשר על האדם לבצע, ומבלעדיהם תכנית החזרה לא תתבצע.

התנאי הראשוני הוא: לעצור. אם ימשיך בדרכו הקלוקלת לכיוון ההפוך יפסיד  זמן ושאר מפסידים. שלב ב´: לקבל בענווה וברצון את התכנית המפורטת:  ´חשב מסלול מחדש´ - כלומר לסובב את ההגה לכיוון הנכון. ומה הלאה? בסיס הרעיון הוא חזרה בתשובה בהגיון בריא בהתאם למבנה נפש האדם. יצרו הרע של האדם מתעורר ביתר שאת וחכמה כדי לסכל כל רצון ומעשה של תשובה. על כן חשוב מאד הכרת ´מרוץ המכשולים´ המצויים בדרכו של השב. רבים הם המכשולים, נפרט שניים מהם.

קושי מספר 1. "כל ההתחלות קשות" (ילקוט יתרו). מה הרעיון של הקושי ההתחלתי? מתברר שהוא נמצא דווקא במישור הפיזיולוגי- במוח האדם. מכיוון שרעיון התשובה הוא לשנות ולהשתנות מהתנהגות קלוקלת. כאשר מדובר בעבירה חד פעמית התשובה קלה יותר לאדם. אך אם ח"ו העבירה היא רב פעמית והושרשה בו בבחינת: "ההרגל נעשה טבע שני", חשוב להיות מודע  לכך שמוח האדם אינו חובב גדול של שינויים!  מוח האדם מיצר זרמים חשמליים המוגדרים בשפה המקצועית: הולכה סינופטית (חשמלית). כאשר האדם מבצע פעולה שוב ושוב באותה הצורה, המוח ישתמש באותם תאי עצב ובאותן מסילות עצביות. אך מנגד, כשעומדת בפני המוח משימה חדשה - על המוח להתגייס בהתארגנות תפקודית מחדש של כל מערכות העצבים השרירים והשלד. הפעולה החדשה מצריכה את המוח לארגן מחדש את מערכות התנועה ולייצר חיווט מחדש של קשרים בין תאי עצב של רשתות הנוירונים. זהו תהליך שלוקח זמן ויש צורך בתרגול הפעולה החדשה כדי לבסס את תהליכי ההתארגנות העצבים החדשים. כיצד, אם כן, יתמודד האדם עם קושי זה?

שלוש תשובות בדבר: א. "הבא לטהר מסייעין  אותו" (סנהדרין צ.). יש הבטחה משמים שלא תצעד לבד יסייעו לך סיוע של ממש. בתוך חבילת הסייעתא דשמייא יש את הסיוע בקבלת כוחות בהתמודדות עם קושי זה. ב. ´פיזיותרפיה´ כמו בתרגילי פיזיותרפיה הראשוניים לאחר שיתוק זמני של האיברים. התרגילים הראשוניים קשים הם עד מאוד, אך ככל שנחזור על התרגיל שוב ושוב - השרירים מתחזקים והפעולות נהיות קלות יותר. כך במצוות התשובה הקושי של השינוי אכן כרוך במאמץ אך עצם הידיעה שהדגש הוא על התחלות אך בהמשך ´השרירים הרוחניים´ מתחזקים והקושי מתפוגג ככל שחוזרים עליו שוב ושוב. ג. ´הולכה סינופטית חיובית´ - לאחר שנעבור את שלב הקושי נרוויח רווח נוסף שהמסלול החיובי של השינוי יקבע כעובדה שהמוח ישלים עמה, ואו אז המוח ייתן סיוע פיזי לשמר את המצב. יתרה מזאת, כאשר יתעורר דחף שלילי מן העבר, המוח יגלה סימני התנגדות בעקבות המסלול החדש, ואו אז המוח ´יעזור´ לאדם להישאר על המסלול החיובי.                                                                  

קושי מספר 2: ´אני רוצה אך לא מסוגל´. כאשר האדם מנסה ונתקל בקשיים, לעיתים במקום להתמודד הוא מכריז על ייאוש בשילוב הסבר רציונלי כאומר: אני מאוד רוצה להשתנות, אך אני פשוט לא מסוגל. אין לי כוח, זה לא בשבילי, אני אקרוס מזה וכו´. שורש הבעיה נעוץ בחוסר הבנה למושג רצון. רצון הוא נכונות לשלם את המחיר. הרוצה ללמוד את כל הש"ס בלילה אחד ולהספיק לישון... הוא לא באמת רוצה! הדרך לשינויים כרוכה בהשקעה ועמל. אין קיצורי דרך או כבישים עוקפי מאמץ. יש מחיר לשינוי המיוחל. על כן כאשר אתה רוצה ומתכונן להשתנות הכן עצמך לכך שזה כרוך במחיר המאמץ. אך יחד עם זאת חזק עצמך בתמורה הכדאית, הסיפוק מעצם המאמץ ועמידה על עקרונותיך ימלאו אותך באושר. זכור: ´לא הרצון נובע מהכוח אלא הכוח נובע מהרצון´. הרצון הוא: ´פס ייצור של כוחות´. אם תרצה באמת להשתנות - יהיה לך גם כוח וגם סיפוק ואושר.  

תגיות:תכליתכיוון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה