דמויות ביהדות

מיהם 10 הצדיקים שנכנסו בחייהם לגן עדן?

במסכת דרך ארץ זוטא מצוין כי תשעה נכנסו בחייהם לגן עדן. מיהם, ומדוע זכו לכך?

אא

במסכת דרך ארץ זוטא מפורטים שמותיהם של עשר האנשים שזכו להיכנס בחיים לגן עדן:

1. חנוך בן ירד

2. אליהו

3. משיח

4. אליעזר עבד אברהם

5. חירם מלך צור

6. עבד מלך הכושי

7. יעבץ בנו (גרסת ילקוט שמעוני: בן בנו) של רבי יהודה הנשיא

8. בתיה בת פרעה

9. סרח בת אשר

ויש אומרים הוצא מלך צור והכנס תחתיו את רבי יהושע בן לוי

להלן פרוט על חלק מהאנשים שזכו להיכנס חיים לגן עדן:

 

חנוך – הפך למלאך

בחומש בראשית מצוין כי חנוך היה צדיק ונלקח אל האלוקים ללא מיתה: "ויתהלך חנוך את האלוקים ואיננו... כי לקח אותו האלוקים". לפי תרגום יונתן, חנוך עלה לשמים עוד בחייו והפך למלאך. על פי מדרש אחר, חנוך היה בין הבודדים שנכנסו בחייהם לגן עדן.

 

אליהו הנביא – עלה בסערה השמימה

אליהו הנביא פעל בזמן מלכותו של מלך ישראל אחאב, ונודע במאבקיו באחאב ובאשתו הצידונית איזבל. לדמותו חשיבות רבה במסורת היהודית, והוא מבשר הגאולה.

תיאור עלייתו של אליהו הנביא לשמים מופיע במלכים ב' פרק ב'. אליהו הולך יחד עם אלישע תלמידו מבית אל ליריחו ומשם הם יורדים אל נהר הירדן אותו אליהו בוקע לשנים באדרתו. בכל תחנה אלישע פוגש קבוצה של בני נביאים) שמודיעים לו שביום זה יילקח ממנו אדונו, אליהו והוא מחשה אותם. לאחר שאליהו ואלישע חוצים את הירדן אליהו שואל את תלמידו מה הוא מבקש שייתן לו לפני שהוא נלקח ממנו. אלישע מבקש "ויהי נא פי שנים ברוחך אלי", בקשה עליה אליהו עצמו אומר "הקשית לשאול". יש שמפרשים את בקשתו של אלישע כבקשה לקבל שנים שלישים מרוחו של אליהו, אך יש שמפרשים בקשה זו כפשוטה ומצביעים על כך שבסיפורי אלישע יש מספר כפול של ניסים מבסיפורי אליהו.

אליהו עולה במהירות של אש -"בסערה השמים" ואלישע נשאר על הארץ וצועק אליו: "אבי אבי רכב ישראל ופרשיו".

אליעזר עבד אברהם – נחשד ושתק

אליעזר היה עבדו של אברהם אבינו.

אליעזר נשלח על ידי אברהם להביא אישה ליצחק. בילקוט שמעוני מצוין כי אליעזר נחשד על ידי יצחק בחשד שאינו נכון. "אמר הקב"ה מה אעשה לעבד הזה שהיה חשוד, אמר למלאכי השרת הכניסוהו חי לגן עדן".

 

עבד מלך הכושי

עבד מלך הכושי הוא אחד מעבדי המלך צדקיהו, שהציל ממוות את ירמיהו הנביא. בעקבות נבואות הפורענות שניבא ירמיהו הנביא על עם ישראל, ובפרט על יושבי ירושלים וממלכת יהודה, ניסה המלך יהויקים לאסור גם אותו, אך לא הצליח לתפסו. לאחר שמת יהויקים, החליף אותו במלכות צדקיהו, אשר ביקש מירמיהו שיתפלל לה' שיציל את הממלכה מהכשדים, הצרים על העיר.אולם ירמיהו ניבא שירושלים תיפול בידי הכשדים, אף שכרגע הם נטשו את המצור על מנת להלחם במצרים.

ירמיהו ניסה לצאת מירושלים לכיוון צפון אל ערי בנימין, ונתפש בידי שומרי העיר אשר חשדו כי הוא מרגל לטובת הכשדים. בתחילה הוא הושם במאסר ב"בית יהונתן הסופר", והמלך צדקיהו נענה לבקשתו להעבירו משם לחצר המטרה.

כאשר שרי ממלכת יהודה שמעו על נבואתו הקשה של ירמיהו, הם התלוננו לפני צדקיהו המלך, כי ירמיהו מרפה את ידי הלוחמים; ועל כן, המלך התיר להם לנהוג בירמיהו לפי רצונם. השרים החליטו להשליך את ירמיהו אל בור טיט שנמצא בחצר המטרה. כאשר שמע זאת עבד מלך הכושי, הוא רץ אל המלך לומר לו שירמיהו הולך למות בשל היותו בבור. בתגובה צדקיהו אמר לעבד מלך למצוא 30 אנשים ולהעלות את ירמיהו מהבור.

 

עתניאל בן קנז

עתניאל בן קנז היה השופט הראשון שקם לבני ישראל לאחר מותו של יהושע בן נון.

עתניאל היה משבט יהודה, והוא יצא בראש קבוצה משבטו להילחם ולכבוש את ערי נחלתם מידי העם הכנעני.

כלב בן יפונה, אחיו של עתניאל (מצד אמו), הכריז שהאדם שיצליח לכבוש את קריית ספר מידי הכנענים יקבל את בתו עכסה לאישה. עתניאל בן קנז אכן הצליח לכבוש את קריית ספר, ונשא את עכסה לאישה.

המקרא מספר, כי עתניאל הציל את בני ישראל מיד אויב קשה, והוא כושן רשעתים מלך ארם נהריים. לאחר מות יהושע בן נון, בני ישראל התרחקו מעבודת האל, ועבדו את מלך ארם נהריים במשך שמונה שנים. לאחר שסבלו מידו הקשה של המלך, פנו בני ישראל לעזרה, ועתניאל מונה לעשות את דבר ה'. הוא יצא למלחמה נגד כושן רשעתים, והצליח לנצח אותו.

 

רבי יהושע בן לוי – מעולם לא הפר את שבועתו

רבי יהושע בן לוי היה אמורא ארץ-ישראלי בדור הראשון לאמוראים. היה מגדולי הדרשנים וחכמי האגדה. בגמרא מופיעים מאות מאמרים בשמו.

בתלמוד בבלי מסופר כי כשהגיע זמנו של רבי יהושע בן לוי למות, הורו למלאך המוות לעשות את רצונו, בזכות צדיקותו. נגלה מלאך המוות בפני רבי יהושע בן לוי. אמר לו רבי יהושע בן לוי: 'הראה לי את מקומי בגן עדן'. הסכים לכך מלאך המוות. בדרכם אמר לו רבי יהושע בן לוי: 'תן לי את סכינך, שבאמצעותו אתה ממית, כדי שלא תפחיד אותי בדרך'. נתן לו מלאך המוות את סכינו. כאשר הגיעו לגן עדן הרים מלאך המוות את רבי יהושע בן לוי כדי להראות לו את מקומו, קפץ רבי יהושע בן לוי ונכנס לגן עדן. תפס אותו מלאך המוות בכנף בגדו, להחזירו. אמר לו רבי יהושע בן לוי: 'בשבועה, אינני בא אליך'. אמר הקב"ה: 'אם אי פעם בחייו הפר שבועתו, שיחזור'. כיוון שמעולם לא הפר שבועתו, נשאר רבי יהושע בן לוי בגן עדן. אמר לו מלאך המוות: 'החזר לי את סכיני', ולא החזיר (כדי שמלאך המוות לא ימית יותר). יצאה בת קול ואמרה: 'תן לו אותה, שהיא נחוצה לבריות'.

תגיות:גן עדןסרח בת אשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה