פעילות הידברות

הרב זמיר כהן על צופיה: מרן זצוק"ל התפעל מהיוזמה

אחרי 5 שנות פיתוח ואפיון, יוצא לדרך הממיר הכשר של הידברות. בראיון מיוחד מספר הרב זמיר כהן על אישורם של גדולי הדור למהלך, על המניעות שליוו את המיזם, על קהל היעד - וגם חושף את התכנית לייצר מהדורת חדשות כשרה

  • ח' טבת התשע"ו
אא
 
בשנים האחרונות השיק ארגון הידברות פרויקטים רבים, אבל דווקא המסקרן והמהפכני ביותר מביניהם, מה שכונה ע"י עובדי הארגון בשם הקוד "המיזם" (או "הממיר"), זה לשלל עיכובים ומניעות. בדיוק כמו כל דבר שבקדושה. אבל היום, בשעה טובה, מושק סוף סוף "צופיה" – ממיר הידברות, שיספק לבתים רבים מסך כשר ונקי. בראיון מיוחד חושף הרב זמיר כהן, ראש ארגון הידברות, את המהלכים שקדמו להשקת "צופיה".
 
"לפני כחמש שנים שמנו לב לעובדה שישנם רבים שהתחזקו ב"ה על ידי הידברות, וכבר התקדמו לשמירת מצוות ולהעברת הילדים למוסדות חינוך תורניים, אבל משאירים את מסך הטלויזיה בביתם מסיבות שונות", מספר הרב זמיר. "יש משפחות שרצו להמשיך ולצפות בהרצאות ותכניות הידברות, אבל ממילא המשיכו להיחשף לתכנים שליליים שבערוצים השונים. ישנן משפחות שפשוט התקשו להיפרד מהמסך ומהרגלי הצפיה כשהם ישובים בסלון, ורק לוחצים על השלט".
 
 
מיהם גדולי ישראל שנתנו את הסכמתם למהלך?
"התייעצתי, כדרכי לפני כל צעד חשוב, עם מורי ורבי, ראש ישיבת פורת יוסף, הרב שלום כהן שליט"א, בשאלה האם נכון יהיה להשקיע בפיתוח ממיר שיהיה מנותק מכל הערוצים השליליים ויתחבר למסך הטלויזיה, ויהיו בו מלבד ערוץ הידברות גם תכנים ברמה גבוהה יותר כגון שיעורי גמרא והלכה, ערוץ מיוחד לילדים ועוד. תשובתו החיובית היתה חד משמעית, והוא חתם מיד על המלצה לגיוס תורמים. לאחר כשבועיים ניגשתי גם למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, וגם הוא השיב מיד בחיוב וצירף את חתימתו להמלצה, כאשר הוא מעתיר ברכות ודברי התפעלות מהיוזמה.
 
"מעניין שחודשים ספורים לאחר מכן פנה אלי אחד מאנשי ביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א, ואמר פחות או יותר את המילים הבאות: 'הרב שטיינמן אומר שמגיעים אליו אנשים שהתחזקו על ידי הדברות, אבל כשהוא שואל אם כבר הוציאו את הטלוויזיה מביתם, מתברר שחלקם לא מוציאים בגלל שרוצים להמשיך ולצפות בהידברות. הרב שואל אם יש דרך לפתח מה ישגרום שיוכלו לראות רק הדברות ללא ערוצים אחרים'. כמובן שהשבתי מתוך שמחה כי אנו כבר עובדים על פרויקט כזה. רק האמת היא שלא העליתי בדעתי שהתהליך יארך כל כך הרבה זמן".      
 
 
ובאמת, ההכנות לצופיה החלו כבר לפני כחמש שנים. מדוע המיזם התעכב כל כך?
"זה לא סוד שלכל דבר שבקדושה יש הרבה עיכובים. אנשי המחשבים בהדברות ערכו נסיונות שונים עם ממירים שונים, מתוך מטרה להגיע לממיר שיהיה איכותי מצד חוויית הצפייה, כדי שחלילה לא יעדיפו לחזור שוב לערוצים השליליים, כפי שתמיד אנחנו אומרים, שאסור שהשפחה תהיה יותר מהגבירה שזו התורה. בנוסף היה צורך לוודא שאכן הממיר יהיה חסום לחלוטין לערוצים אחרים, מלבד מגוון הערוצים שישודרו על ידי הידברות. במקביל צולם תוכן איכותי חדש בקומה גבוהה יותר, כגון שיעורי גמרא והלכה, והזנת התוכן לשרתים השונים. כל זה אורך זמן וממון רב. מצבה הכלכלי של הידברות על כל מחלקותיה והפרויקטים השונים שהושקו בשנים האחרונות, גם הוא לא איפשר להתקדם בקצב שרצינו בו, אבל העיקר שב"ה הגענו לשעת היציאה לדרך". 
 
מהו קהל היעד של צופיה?
"כאמור, משפחות מתחזקות שמחזיקות מסך טלוייזיה בביתם, ומחפשות אלטרנטיבה נקייה".
 
 
מי שכלל אין מסך בביתו – האם גם אליו מיועדת צופיה?
"לא. במקרים מיוחדים, כמו השאלה שנשאלתי אתמול על ידי אברך בענין זוג שהבעל חזר בתשובה והאשה התחזקה גם היא אך לא ברמה של בעלה, והדבר גורם למתחים ביניהם, האם להמליץ להם להכניס את צופיה לביתם, והשבתי שבמצבים מיוחדים כאלה עליהם לשאול את הרב המשפחתי שעמו הם מתייעצים. כי יש לשקול כל מקרה לגופו, ורק מי שמכיר מקרוב יוכל לדייק בתשובה".
 
לסיום חושף הרב כי בצוות ערוץ הידברות שוקדים כעת על תכנים חדשים, בלעדיים ל'צופיה', כולל שפע מוזיקה ושאיפה למהדורת חדשות נקייה וכשרה. ולמה דווקא "צופיה"? "זהו כמובן על שם הכתוב במזמור אשת חיל: 'צופיה הליכות ביתה'", אומר הרב. "הפסוק רומז ממש על תכלית המיזם הזה, שהליכות הבית יהיו בהשגחה כראוי על טהרת הקודש. וגם ביאור המילה צופיה במשמעות צפיה במסך, אבל לא סתם במסך. צופים בי"ה. בדבר ה'".
 
 
תגיות:צופיההידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה