כתבות מגזין

יצחק פדידה: "כשהסתבכתי עם השוק האפור – נפל לי האסימון"

יצחק פדידה היה איש עסקים מצליח – עד שהתקפי לב הובילו לקריסת עסקיו והסתבכות קשה עם ביריוני השוק האפור. מהבור הזה הוא קם, שינה כיוון, ולמד איך להתנהל כלכלית. היום הוא מסייע לאנשים לאמץ כלכלת משפחה נכונה – ולהיפטר מהחובות שלהם

אא

כשעבריין מוכר דפק על דלת ביתו של יצחק פדידה והודיע לו שהוא עובר לגור אצלו עד שיקבל חזרה את כספו,  פדידה הבין סוף סוף שהוא חייב לחולל שינוי רציני בחיים שלו. הוא ידע כבר בשבועות האחרונים שהוא הסתבך קשות עם השוק האפור: מכתבי איום הגיעו אל פתח ביתו מידי יום, ובהזדמנות אחת אף זרקו על הבית רימוני עשן. אבל משהו בעובדה שאחד מבכירי עולם הפשע, שם מוכר ומעורר חלחלה, התיישב אצלו על הספה ולא הסכים לקום משם – גרם סוף סוף לנפילת האסימון.

עד אותו הרגע, פדידה באמת חשב שההסתבכות שלו עם השוק האפור היתה בלתי נמנעת: משפחתו נקלעה למצוקה כלכלית בגלל התקף לב בלתי צפוי שפדידה לקה בו, וההלוואות נראו כמו הדרך היחידה שתאפשר למשפחה לשרוד.

"הייתי בן 36 כשקיבלתי את התקף הלב הראשון", מספר פדידה, "עד אז הייתי איש עסקים מצליח שניהל מספר עסקים פרטיים". אבל יום אחד, באמצע טיסה ללוס אנג'לס, הוא עבר התקף לב. רופא שהיה במטוס טיפל בו והמליץ לו לטוס מיד חזרה ישראל ולהתאשפז. פדידה עשה כדבריו – אבל עד שהגיע לבית החולים חווה כבר התקף שני ופונה באמבולנס. מצבו היה כה קשה שבאמצע הצינתור הוא עבר התקף לב שלישי, והרופאים הגיעו למסקנה שאין מנוס אלא לערוך לו ניתוח מעקפים.

בעקבות הניתוח נאלץ פדידה לעבור תקופת שיקום ארוכה של שמונה חודשים, בה לא יכול היה לעבוד כלל. כתוצאה מכך קרסו עסקיו, והמשפחה מצאה עצמה בחוסר כל. חסכונות לא היו להם כלל: "לא היה לי אפילו חשבון בנק, כל כסף נשאב מיד להוצאות כי ידעתי שתיכף יגיעו מזומנים נוספים" מספר פדידה על התנהלותו באותם ימים. "אז בהתחלה מכרנו חפצי ערך שהיו לנו, כמו תכשיטים, אבל בסוף גם זה נגמר". הם ניסו לבקש עזרה מהמשפחות המורחבות, שאכן עזרו ברצון – אבל כל הכסף שנשלח לא הספיק לכסות את הוצאות המשפחה כפי שהורגלו לחיות עד כה. וכך עבר פדידה לשלב הבא: הלוואות. "החלטתי שהכי הגיוני זה להתגלגל, מהגמ"ח לבנק, מהבנק לגמ"ח, פריטת צ'קים בצ'אנג'ים שמורידים לך את ערך הכסף בעשרות אחוזים בחישוב חודשי, והתפתות לכל מיני מלווים מפוקפקים שמפרסמים מודעות קטנות, אפילו בעיתונות החרדית, ומציעים הלוואות בריבית שרק במבט לאחור אתה מבין כמה שהיא מטורפת".

יצחק פדידה בהרצאהיצחק פדידה בהרצאה

שלוש שנים חיו בני משפחת פדידה באופן הזה – עד שהסתבכו, כאמור, עם בריוני השוק האפור. פדידה החליט שמספיק ודי - הוא אינו מוכן יותר לחיות באופן כל כך בלתי שפוי. באותה תקופה הוא התחיל לעבור כמנהל אולם אירועים, אולם הוא ידע שגם ההכנסות הללו לא יספיקו לרמת החיים שהמשפחה הסתגלה אליה. לכן, הוא נקט בשני צעדים: נרשם ללימודים בבית ספר לכלכלת המשפחה, ועבר אימון אישי כדי לשנות הרגלי ההתנהגות ולשפר את יכולות ניהול הזמן והמשאבים שלו.

"אל תיפלו לבור שהייתי בו"

אחרי שלמד והפנים את כללי ההתנהלות הכלכלית הנכונה, כינס פדידה אסיפה משפחתית, שכללה גם את ילדיו הנשואים. "הסברתי את מה שכולם כבר הבינו – הבית מתנהל לא נכון מבחינה כלכלית ואנחנו הולכים לעשות שינוי משמעותי כדי לא להגיע שוב למצב של הסתבכות קשה". המשפחה התחילה לחיות לפי תקציב מסודר, כשגם לילדים יש דמי כיס קבועים שהם נדרשים לנהל אותם בצורה אחראית. "לא התחלנו להגיד 'לא' על כל דבר", הוא מדגיש. "אבל כן לימדנו את הילדים שלא קונים להם מיד את כל מה שהם רוצים". הוא התחיל גם לקחת את ילדיו לקניות בהן הם התבקשו לחשב את מחירי המוצרים ולנסות למצוא את העסקה המשתלמת ביותר.

שלוש שנים לקח למשפחה כדי לחזור לאיזון תקציבי. כשכבשו לבסוף את היעד הזה, פדידה החליט ליישם את כישוריו החדשים למען אנשים שתקועים בביצה דומה לזו שהוא זה עתה נחלץ ממנה. הוא למד אימון ותואר שני במנהל עסקים, והקים את 'מסלול לחיים' – מרכז ייעוץ להתנהלות כלכלית נכונה. עד היום, הוא אומר, הוא סייע למאות משפחות שהגיעו אליו בתחושה של חוסר אונים מוחלט וחוסר שליטה על תזרים ההכנסות וההוצאות.

איך עוזרים לאנשים ששקועים בחובות כבדים?

"הצעד הראשון הוא לצמצם את החובות על ידי השגת הסדרים עם הנושים, כולל הבנקים, איתם אני נושא ונותן ישירות. הצעד השני הוא הדרכת המשפחה בכלכלה נכונה, כך שיוכלו לשלם את החובות שצברו ולחזור לאיזון תקציב".

בישראל של היום, אומר פדידה משפחות מכל המגזרים ומכל העשירונים נקלעות לחובות ומתקשות לסיים את החודש. "בקרב הלקוחות שלי, היקף החובות הממוצע הוא שלושים-ארבעים אלף שקל. הרבה פעמים מגיעים אחרי אירוע משפחתי שגרר הוצאות חריגות – בר המצווה הראשונה, למשל". בשלב זה, הוא אומר, בני הזוג בדרך כלל כבר מיואשים מאד וגם שלום הבית איננו מזהיר. לפעמים יש אפילו מחלוקת על הצורך בשינוי התנהלות, אבל פדידה מעיד שעד היום הצליח תמיד לשכנע את בן הזוג הסרבן לשתף פעולה עם התכנית.

הרבה אנשים חוששים לצמצם הוצאות בגלל דרישות הילדים...

"זו טעות קשה. בכלל, התפיסה שאסור לדבר עם ילדים על כסף היא טעות. ילדים צריכים לקבל חינוך כלכלי כחלק מהחינוך שלהם. אחרת, איך ידעו להתנהל נכון כשיתבגרו? אני יושב לא פעם עם ילדי המשפחות הפונות, בונה איתם תקציב, מחשב איתם כמה עולים הדברים שהם צריכים, ומסביר להם שהם צריכים לדעת לנהל בחכמה את דמי הכיס שלהם".

מה עם משפחות שטוענות שאין להן במה לחסוך?

"כמעט ואין דבר כזה. כמעט לכל משפחה יש את 'החוליה החלשה' – מקום שבו הם ממש מתנגדים לחסוך. זה יכול להיות הרכב, או התעקשות על ארוחת צהרים בשרית מידי יום, או בגדי מותגים 'כי זול זה יקר'. אני יושב עם אנשים ועוזר להם למצוא את המקום הזה שבו באמת ניתן לחסוך. בנוסף, אני גם מייעץ כיצד להגדיל הכנסות".

מלבד עבודתו כמאמן לכלכלת המשפחה, פדידה הוא גם מאמן בכיר בשיטת ,NLP והוא מספר שאימון אישי נדרש לא פעם כדי להביא משפחות למצב כלכלי איתן. "גיליתי עם הזמן שמאחורי הבעיות הכלכליות של המשפחה יש לא פעם בעיות אחרות לגמרי. חוסר ניהול נכון שלמדו מההורים, רצון בלתי נשלט לחקות אנשים אחרים, ועוד. אנשים לא מסוגלים להביא פרנסה כי הם תקועים וצריכים הנעה לפעולה. זה בולט במיוחד אצל עצמאים שמרוויחים בדיוק לפי התפוקה שלהם." באימון, הוא מספר, הם עוברים תהליך שעובד על התת מודע ומשפר את היכולות שלהם להשיג יעדים ולעבור בצורה פרודוקטיבית.

במבט לאחור, איך אתה רואה את התהליך שעברת מאז חלית?

"לא הייתי מוותר על שום תחנה בדרך שלי", אומר פדידה בתוקף. "לפני התקפי הלב וההתמוטטות הכלכלית לקחתי את החיים הטובים כמובן מאליו ושכחתי להודות לקב"ה על כל דבר. היום אני יודע היטב להעריך את מה שיש לי – וזוכה גם לעזור לאנשים כדי שלא יפלו אל הבור שהייתי בו בעבר".

תגיות:כלכלההשוק האפוריצחק פדידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה