מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #2 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם מותר לשתות חלב שקדים אחרי ארוחה בשרית? האם מותר לכבות בפה נרות שעל עוגת יום הולדת? והאם מותר לנשים ללכת לחדר כושר מעורב שיש בו גם גברים?

אא

1. שלום וברכה לצוות הרבנים של הידברות. ידוע שחז"ל גזרו על דברים מסוימים משום "מראית העין", האם מוצר לשתות חלב שקדים אחרי ארוחה בשרית או שאסור משום "מראית העין"?

שלום רב. מותר לשתות חלב שקדים אחרי אכילת בשר. אמנם מי שרוצה לבשל בשר בהמה בחלב שקדים, יש לו להניח שקדים אצל החלב משום מראית העין. ומכל מקום לכתחילה נכון להניח שקדים בתוך החלב גם בבשר עוף, כדי שיכירו שהוא חלב שקדים. (ילקוט יוסף איסור והיתר, סימן פז, סעיף נ"ח).

2. שלום כבוד הרב. האם מותר לכבות בפה נרות שעל עוגת יום הולדת?

שלום רב. אכן יש להיזהר שלא לכבות נרות יום הולדת בפיו, ואפשר לכבות אותם בכל דרך אחרת על ידי עשיית רוח וכל כיוצא בזה.

3. שלום. האם מותר לנשים ללכת לחדר כושר מעורב שיש גם גברים?

שלום וברכה. אין ללכת למקום כזה מעורב שיש בו גם גברים וגם נשים.

4. שלום רב. רציתי לדעת האם יש עניין לפיו אסור לתת לתינוק להסתכל במראה או שזו אמונה תפלה?

יש מקומות שנהגו להקפיד שלא להניח לתינוק להביט במראה עד שלא התחיל לדבר, ולא התחילו השיניים לצאת. הסיבה לכך כי אומרים שהשיניים לא יצאו בזמן, והתינוק לא ידבר בזמנו. (שו"ת באר משה חלק א' סימן ל"ו, ספר סגולות רבותינו עמוד 347).

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

5. שלום הרב. למי יש יותר שכר: לזה שמחויב במצווה או לזה שלא מחויב ומקיים את המצב? ולמה?

שלום רב. חז"ל אומרים במסכת קידושין (דף ל"א ע"א) שמי שמצווה בקיום מצווה מסוימת ומקיימה, מקבל שכר יותר גדול ממי שאינו מצווה באותה מצווה ומקיימה. וטעם הדבר כתבו התוספות שם, מפני שמי שמצווה ועושה דואג ומצטער יותר פן יעבור ולא יקיים את המצווה, מה שאין כן מי שאינו מצווה ועושה – יש לו פת בסלו, ואם ירצה יניח ולא יקיים את המצווה.

6. זה נכון שאישה ששמה חצי כיסוי ראש, זה כאילו היא לא שמה כיסוי בכלל?

שלום וברכה. נכון שאישה ששמה רק חצי כיסוי ראש לא מקיימת את המצווה כהלכתה. ברור שעל האישה לשאוף ולהשתדל מאוד, ולהגיע לכיסוי ראש מלא כהלכה כרצון ה'.

7.שלום. רציתי לשאול האם יש בעיה להציע אוכל לאדם שאני יודעת שלא יברך, והאם יש הבדל בין סתם אוכל לאוכל שמברכים עליו "המוציא"? אם יתכן שאם אני לא יציע הם יעלבו זה משנה?

שלום רב. בעיקרון ישנה הלכה שאסור לתת אוכל למי שידוע לך שלא יברך, מצד שאת מכשילה אותו באכילה בלא ברכה. אכן אם את מציעה להם לברך, ובכל זאת הם לא נענים לברך לפני ואחרי האוכל, אז את נפשך הצלת, ואין עליך אשמה אם הם לא יברכו.

אמנם אם יש חשש של פגיעה בכבוד הזולת בזה שתציעי להם לברך, או שברור לך שהם לא יענו בחיוב לבקשתך לברך (בין אם מדובר באוכל שברכתו המוציא לבין שלא) – אז מוטב שלא להציע להם לברך, ובכל זאת יהיה מותר לך לכבד אותם באכילה ושתיה אם יגרם חילול כבוד שמים במניעת כיבוד זה, שיאמרו שאין לשומרי תורה נימוסים ודרך ארץ, ויכולים לבוא לידי כעס ושנאה על כל ההולכים בדרך התורה. ומכל מקום באופן זה, נכון מאוד שתברכי לפניהם בקול רם לפני האכילה ואחריה, ואף על פי שאין הם מכוונים לצאת ידי חובה – מכל מקום יש לשער שהם מבינים שמברכים בעדם וישמעו הברכה (והוא כעין כוונה לצאת). (שולחן ערוך אורח חיים סימן קס"ט סעיפים א'-ב', פסקי תשובות אות ג').

8. שלום. שתי שאלות שקשורות לתפילין: א. אם אני יודע שעד שאניח תפילין יעבור זמן קריאת שמע לפי המגן אברהם עדיף לומר קריאת שמע ללא תפילין או להגיד קריאת שמע עם תפילין בזמן המאוחר יותר? ב. האם זה נחשב הפסק לנשק תפילין של ראש לפני שמניחים אותו?

שלום רב. א. באופן כזה יש לך לקרוא קריאת שמע ללא תפילין, ואחר כך להניח תפילין ולקרוא שנית (משנה ברורה סימן מ"ו ס"ק ל"ג, יביע אומר חלק א' אורח חיים סימן ד').

ב. יש להימנע מלנשק את התפילין של ראש לפני הנחתם, משום חשש הפסק בין תפילין של יד לתפילין של ראש. (השל"ה בספר מצוות תפילין פרק ד' סעיף ד', פרק ח' וסעיף ד'. הלכה ברורה סימן כ"ח סעיף י"ג. אוצרות יוסף סימן ב'. שער הציון סק"ד).

9. מאיזה גיל ניתן לגזוז ציפורניים לתינוק שנולד? האם יש עניין להמתין 40 יום?

שלום רב. לא מוזכר בהלכה שיש איזה איסור או עניין שלא לגזוז ציפורניים של תינוק לפני היותו בן ארבעים יום. אמנם ראה באתר של 'בית החולים שיבא' שכתבו: "אסור לגזוז ציפורניים לתינוק עד גיל חודש, כי לפני כן הציפורן דקה ורכה ועדיין מחוברת לעור האצבע".

10. שלום רב. ביום שישי אבי נפטר. הוא הותיר אחריו אותי, בת 28 ואחי הצעיר ממני. אחי אוטיסט ולא יכול להגיד עליו קדיש, ולכן רציתי לשאול: אם אני כבתו אוכל להגיד קדיש?

דעת הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה הלכות אבלות חלק א' (ע"מ שנ"ו-שנ"ז) שמי שנפטר מן העולם ולא השאיר אחריו בנים לאמירת קדיש לעילוי נשמתו וזכה שיש לו בנות הרוצות לומר קדיש לעילוי נשמתו, לא יגידו קדיש באולם של בית הכנסת. אבל יש לאפשר להן לומר קדיש כאשר מתאספים מנין אנשים בבית לאמירת דברי תורה, או לאחר קריאת מזמורי תהילים בלבד באיזה מקום שיהיה.

תגיות:מקבץשו"תבשר בחלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה