כתבות מגזין

"למה אין לי שמחת חיים?" ספרו החדש של הרב יגאל כהן מציע תשובה

ספרו החדש של הרב יגאל כהן, "יגל לבי בישועתך", מבקש לענות על השאלות הקשות של דור לא קל. "בימינו אין לנו זכות לקבל נבואות, ולכן ה' מדבר איתנו דרך הייסורים שלנו", אומר הרב. "אמונה בשלוש מילים – אתה לא לבד. וברגע שתכיר אותו באמת, אין סיכוי שלא תאהב אותו ואת כל מה שהוא שולח או לא שולח, אל חייך"

אא

פעמים רבות בחיינו אנחנו עומדים נבוכים מול ניסיון קשה שאין לנו מושג איך לאכול אותו – פרנסה שאינה הולכת בנקל, קושי בחינוך הילדים – למי שכבר זכה להם, צרות בזוגיות – גם כאן, למי שזכה לה. אז איך מתמודדים, ואיך שומרים על השמחה למרות הכל? לרב יגאל כהן – אחד המרצים היותר מבוקשים בהידברות – יש תשובות.

בספרו החדש, 'יגל ליבי בישועתך', שיצא לאור לאחרונה ומוצע למכירה באתר הידברות, מציג הרב כהן ארגז כלים אמוניים עמוס כל טוב, לכל צרה וצוקה שאדם נתקל בה בחייו, כשהמוטו המרכזי שמוביל אותו לאורך הכתיבה, הוא אחד ויחיד:  איך להביא כמה שיותר אנשים – לכמה שיותר שמחת חיים, וחיים מתוך אמונה שלמה, ללא מתום. "כשמדברים על מיצרים בנפש, שנגרמים מכל אותם ניסיונות קשים שאדם עובר בחייו – צריך להבין יסוד אחד מאוד חשוב: אין ייסורים ללא עוון", מסביר הרב כהן (43) ראש מוסדות 'יביע אומר', סופר ומרצה מבוקש. "לפעמים, ה' מביא אל חיינו קשיים, כדי שנעצור ונתבונן בדפוסי ההתנהגות שלנו, ונבחן אותם. אולי משהו בדפוסים האלה, שכל כך הורגלנו בהם – לקוי? איש אמת, שמבקש להיות מדויק במסע שלו ולתקן עצמו באמת – לא יפחד ללמוד דפוסים חדשים, ולצעוד בדרך שונה".

על כתיבת הספר מתבטא הרב ואומר כי הייתה פה סיעתא דשמיא גדולה, "ומתנה ענקית מה' יתברך", למן הרגע הראשון שבו אחז את העט בידו, ועד לרגע הדפסת הספר – פחות מחודשיים (!) לאחר מכן. כיוון הספר היה ברור לו מלכתחילה, שכן מדובר בנושאים שהוא מדבר עליהם כבר למעלה מ-15 שנה, בשלל הרצאותיו, שעשרות מהן נמצאות באתר הידברות. "הספר הוא בעצם פירמידה של כלים מעשיים, שהקצה הסופי שלה הוא השמחה – מה היא, איך לשאוף אליה, ואיך למצוא אותה. אדם שמח הוא אדם שמתבונן בצורה אחרת לגמרי על הניסיונות שלו בחיים, ולהבדיל מאדם עצוב – יש לו כוח לשאת אותם, יש מאין. אנחנו נמצאים בדור עם ניסיונות קשים ורבים – באמונה, בפרנסה, בשידוכים, בבריאות, בחינוך הילדים, וגולת הכותרת – בעצבות ופחדים. הספר הוא בעצם הדרכה לחיים נכונים ומוצלחים על פי תורתנו הקדושה".

יבוא אדם ויאמר: 'ספרים כאלה, יש הרבה'. בשביל מה אני צריך 'עוד' ספר שייבלע במדף הספרים, שנייה אחרי שקניתי אותו. על שכאלה אומר הרב כי אכן, ספר זה מיועד לאנשים שלא מחפשים דרך קלה, או פתרונות קסם. "אין קיצורי דרך למי שרוצה להבין שמחה מהי. אמונה היא מלשון אימון – צריך לחזור עליה שוב ושוב ושוב, עד שקונים אותה באמת. וכך זה גם בכל קנייני החיים האחרים – שמחה, אהבה, תפילה, חכמה ועוד.

"אי אפשר להגיע לשמחה אמיתית ולשלווה פנימית – בלי שינון הדברים, ויישומם בפועל. קריאת הספר גרידא, ללא שינון ויישום, לא תביא לתוצאות משמעותיות. רק בעזרת עבודה עצמית יומיומית ושינון המנטרות התורניות, כמו טיפות מים ששוחקות סלע – גם אנחנו נזכה לבסוף לראות כיצד הישועה, האושר והשמחה, נכנסים אל לבנו".

 

אדם שכועס או מקנא – לא מאמין באמת

מה קודם למה – שמחה או אמונה?

"האמונה היא הבסיס לכל, גם לשמחה. אבל כדי להאמין באמת – צריך ללמוד ולהבין מהי אמונה אמיתית, גם ובעיקר כשזה נוגע לניואנסים הקטנים של החיים, למקומות בהם אני מקנא וכועס. אנשים לא תמיד יודעים להבחין בשקר הזה, אבל אדם שכועס או מקנא – לא מאמין באמת. הוא חי מתוך תחושה של 'מגיע לי', וממקום כזה אי אפשר להתחיל להבין את דרכי ה', ופעולותיו. שניהם, הן הקנאה והן הכעס, גורמים לאדם להיות לא שמח, שלא לדבר על מקרים קיצוניים יותר של דיכאון, רדיפה עצמית, פחדים ושאר מרעין בישין שבנפש".

אז מה זו אמונה, במילה אחת?

"בשלוש – אתה לא לבד. יש מי שנמצא איתך בכל רגע ורגע – דואג לך, אוהב אותך, שמח בקיומך ורוצה שתכיר גם אתה בקיומו. וברגע שתכיר אותו באמת, אין סיכוי שלא תאהב אותו ואת כל מה שהוא שולח או לא שולח, אל חייך".

ובכל זאת, קורה שאנחנו לא מרגישים את זה ביום יום.

"זה משום שלא התאמנו מספיק על דרך החשיבה הזו. ה' אוהב אותנו בלי גבול ויכול להעניק לנו בלי בעיה – כל דבר שחסר לנו. השפע שיורד ממנו הוא לא מוגבל, אנחנו אלה שמגבילים את השפע מלרדת ולמלא את הכלים שלנו בכל טוב. איך אנחנו עושים את זה? בחוסר אמונה ושמחה. אדם שמתנסה בניסיון מסוים, יכול בנקל ליפול למחשבות נוסח 'שונאים אותי', 'אני לא רצוי', 'אין סיכוי שאצליח להיות בנאדם', ועוד.

הרב יגאל כהןהרב יגאל כהן

"אבל זה לא ככה. זה שברא אותך אוהב אותך יותר מכל דבר אחר בעולם, ולכן אין סיכוי בעולם שהוא ירצה ברעתך. בימינו אין לנו זכות לקבל נבואות, ולכן ה' מדבר איתנו דרך הייסורים שלנו. אתה לא מבין מה הוא מנסה לומר לך? תפתח את הפה, ותדבר אליו - כי מתוך הקושי צומחים הדיבורים הכי יפים. וכשתדבר אליו, הסכר שביניכם – שעוצר את השפע מלהגיע – ייפרץ. קשיים יש לכולם, אבל צריך לדעת שבסוף – האור תמיד מגיע. 'להגיד בלילה חסדך' – זה אמונה. אני לא רואה את אור היום, אבל אני מאמין שהוא יגיע. אני לא רואה את הקץ לכאבים האלה, אבל אני מאמין שה' לא יאכזב אותי. שהוא ייתן לי את הישועה שלי, בסופו של דבר".

לדברי הרב, הספר 'יגל לבי בישועתך' – כשמו כן הוא, מתאים לכל לב ("אפילו בתי בת ה-12, קראה אותו בנשימה עצורה, וחיכתה בכל פעם לפרק הבא"). כן, גם לילדים – כל עוד הם יודעים לקרוא. מה שלא ייכנס בכלי השכל וההבנה, ייכנס ודאי 'בין השורות' - בכלי יראת השמיים והקדושה.

איך מלמדים אמונה לילדים?

"אוהו, זה שיעור חשוב בפני עצמו שהדגש הכי חזק בו הוא להסתכל על מה שיש לו ולא על מה שחסר. לעולם לא אשכח שאני כילד, קיבלתי פרוסה עם גבינה לבנה וכשראיתי תלמידים שהגיעו עם סנדוויצ'ים של גבינות צהובות, קינאתי על כך שלי לא היה.

"במצב כזה אני ממליץ ללמד את הילד להסתכל על חצי הכוס המלאה. להגיד לו שיש אנשים שאין להם גם לחם עם גבינה לבנה, ואין להם אבא ואמא שאוהבים אותם ודואגים לכל מחסורם. 'לך יש נעליים חדשות שקנו לך בחנות, ולא קיבלת בירושה מאח או שכן', וכן על זו הדרך. ילד שיגדל ככה, לא תחסר לו אמונה לעולם – ומשם לשמחה אמיתית, הדרך קצרה".

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:שמחת חייםאמונההרב יגאל כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה