בריאות ותזונה

אפילו המומחים לא יודעים: האם טלפון סלולרי גורם לסרטן?

המרכז לבקרת מחלות בארה"ב פרסם אזהרה לגבי סכנות הקרינה הסלולרית, אך חזר בו

אא

לפני שמונה עשר חודשים פרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) הנחיות חדשות בנוגע לסכנות הקרינה מטלפונים סלולריים, וכתב כי "אנחנו ממליצים על זהירות בשימוש בטלפון סלולרי".

משום מה, לאחר מספר שבועות, שינה המרכז את עמדתו. הוא כבר לא המליץ על זהירות, ומחק פסקה שהתייחסה באופן ספציפי לסיכונים לילדים. האם השתנתה דעתו, או שמא אינטרסים פנימיים הם הגורמים לשינוי במדיניות?

לידי ה"ניו יורק טיימס" הגיעו למעלה מ-500 עמודים החושפים מחלוקות עמוקות בין מדענים לרשויות הבריאות ביחס להנחיות שיש לתת לציבור.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מן המסמכים עולים חילוקי דעות ביחס לניסוח הקורא לאזרחים להיזהר מהשימוש בסלולארי. ברנדט ברדן, דוברת ה-CDC  מסרה כי השינויים נבעו מ"ניסיון של המרכז להפוך את המידע על בריאות קל יותר להבנה עבור הציבור, אך בלבלו אנשים כשגרמו להם לחשוב שהמרכז מפרסם מדיניות חדשה. כדי לתקן את התפיסה המוטעית הזאת ולהבטיח שהמרכז לא שינה את המדיניות או ההמלצות, פרסמנו הבהרה", הסבירה ברדן.

כריסטופר פורטייה, לשעבר מנהל במכון הלאומי לבריאות סביבתית, החטיבה ב-CDC שהחליטה על השינויים, חולק על ההחלטה לשנות את הגרסה. "אני תומך בהמלצה שהורים ישקלו בזהירות אם ילדיהם צריכים טלפון סלולרי או לא". לטענתו של פורטייה, יש מספיק אינדיקטורים לכך שצריך להיזהר.

אחרים חולקים על דעתו. אף שכבר כמה עשורים נשמעות אזהרות לגבי קשר בין טלפונים סלולריים לסרטן, רוב הארגונים האמריקאים חוזרים על דברי נציבות התקשורת הפדרלית(FTC) , לפיהם אנרגיה אלקטרומגנטית אינה קשורה בפועל לבעיות בריאות ידועות. ג'ון בויס ג'וניור, נשיא המועצה הלאומית להגנה מפני קרינה, אמר כי המחקר שלו מצא כי "אין ראיות לשום קשר לגידולים במוח או סוגי סרטן אחרים".

סוכנות הסביבה האירופית ממליץ להרחיק את הטלפון מהראש. קרדיס, שעורכת מחקר גדול באירופה לגבי הסיכונים הפוטנציאליים של שימוש במכשירי סלולר אצל ילדים, מקפידה להשתמש באוזניות או רמקול, או לשלוח הודעות כתובות. "אם יש סיכון, הוא בעיקר של שימוש בגילים צעירים יותר", היא אומרת. "רק משום שהגולגולת והאוזניים דקות יותר אצל ילדים מאשר אצל מבוגרים. בעצם הטלפון קרוב יותר למוח".

תגיות:טלפון סלולרימחלת סרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה