בריאות ותזונה

10 עובדות מרתקות על הריאות

בהיותן האיבר הגדול ביותר בגוף האדם – מן הראוי להקדיש כמה דקות בלימוד על הריאות שלנו. קבלו 10 עובדות שאולי לא ידעתם, ושלרבים מכם ודאי יעזרו בדרך זו או אחרת

אא

1. הידעתם? הריאות נחשבות לאיבר הגדול ביותר מבין איברי גופנו – זאת מאחר ושטח הפנים של שתיהן יחד, נושק לגודלו של לא פחות מאשר...מגרש טניס (!).

2. בריאות ישנם כשישה ליטרים של אוויר, ובכל נשימה ונשימה שאנו לוקחים - אנחנו מכניסים פנימה כ-500 מיליליטרים נוספים. שאיפה עמוקה במיוחד תגרור אחריה עד שלושה וחצי (!) ליטרים של אוויר. אז כמה זה ביום שלם? לא פחות ממיליון (!) ליטרים של אוויר שנשאף על ידי הריאות שלנו.

3. קצב הנשימה של אדם מבוגר הוא בין 12-20 נשימות בדקה, ואילו אצל תינוקות מדובר בעד 50 נשימות בדקה.

4. כשאומרים 'הריאות שואפות' הכוונה היא לקרומים מיוחדים מסביב לריאות, שיוצרים לחץ אוויר בחלל שלהן. כשאוויר 'חדש' מגיע מבחוץ, גם הוא נדחף אל החלל ועל תהליך ה'ניפוח' של הריאות (נשימה) – אחראיים שרירי הסרעפת והצלעות, שזזות כחמש מיליון (!) פעמים בשנה.

5. את החמצן שבריאות קולטת מולקולת המוגלובין (ממוקמת בין כדוריות הדם האדומות), והיא המסייעת בהעברת החמצן לכל הרקמות בגוף. בלעדיה, החמצן לא היה מצליח להתמוסס טוב בדם, ולהיספג היטב בכל האיברים שזקוקים לו.

6. ריאות הגבר כבדות יותר משל אישה ומגיעות למשקל של כ-1050 גרם, בעוד אצל האישה משקל זה עומד על 930 גרם. ולחשוב שמה שעושה אותן כל כך כבדות הוא 90% אוויר (ורק עשרה אחוזים רקמות ריאה).

7. האיזור האחראי על הנשימה ממוקם בגזע המוח ומתפקד כאיבר 'אוטונומי'. זו אגב הסיבה שבגינה הנשימה שלנו היא בלתי רצונית, ברובה. כמובן שיש לנו יכולת לנשוף ולשאוף באופן רצוני – אבל זה מוגבל למידה מסוימת.

8. ככל שאדם מזדקן, כך נשימותיו נעשות כבדות ואיטיות יותר וממילא האוויר שנכנס אל ריאותיו – פוחת ועומד על כשלושה ליטרים (מחצית ממה ששאף בצעירותו).

9. בריאות יש מה שמתקרא 'נאדיות', שלהן צורה מיוחדת ובהן מופרש חומר חלבוני-שומני המכונה 'סורפקטנט', וקיומו במידה מדויקת – הכרחי ביותר. הסורפקטנט נוצר בגופנו עוד בטרם לידתנו, או אם להיות מדויקים - בשבוע ה-24 להריון (כשאת הכמות המספקת ישלים עד לשבוע ה-35). מחסור בחומר הזה (כמו למשל אצל פגים, שנולדו לפני זמנם וממילא לא הספיקו להשלים את הכמות החסרה שלו) עשוי לגרום לבעיות בנשימה. כשזה קורה, הרופאים מטפלים בפג בצורה של העברת 'סורפקטנט' ישירות לריאות שלו – מה שמיטיב את מצבו תוך יומיים לערך, מרגע קבלת הטיפול.

10. השיפור המשמעותי ביותר שאותו חווים מעשנים כבדים בתהליך הגמילה שלהם מעישון, הוא היכולת 'לנשום' באמת. זאת מאחר והריאות שלהם התנקו מעשן ומשאר מרעין בישין, ואפשרו לכ-20 אחוזים נוספים של אוויר צח ונקי - להיכנס פנימה.

תגיות:בריאותריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה