עובדות ביהדות

לא טעמו טעם חטא: 10 נקודות למחשבה על פטירתם של ילדים

מדוע נפטרים ילדים רכים? כיצד ניתן להתנחם על מותם? מדוע הגיעו לעולם הזה לזמן כה קצר?

אא

1. ראשית יש לזכור כי יש גדר בהנהגתו של ה' יתברך שהוא בבחינת מחשבה, שהוא בהסתר והעלמה מהאדם. לא ייתכן בעולם הזה להשיג את כוונתו של הקדוש ברוך הוא.

2. עם זאת, בתלמוד מובאים טעמים, שיסייעו לנו להבין את תפקידם של ילדים יקרים ששהו זמן מועט בעולם הזה.

בתלמוד מסופר שכשמת בנו של רבן יוחנן בן זכאי, נכנס רבי אלעזר בן ערך לנחמו. הניחום היה על ידי משל: "משל לאדם שהפקיד אצלו המלך פיקדון, בכל יום ויום היה בוכה וצועק ואומר: אוי לי אימתי אצא מן הפקדון הזה בשלום... ואף אתה, רבי, היה לך בן, קרא בתורה ... ונפטר מן העולם בלא חטא ויש לך לקבל עליך תנחומין כשהחזרת פיקדונך שלם". (אבות דרבי נתן, פרק יד)

3. באופן זה ניחמה ברוריה, אשת רבי מאיר את בעלה, לאחר ששני בניהם מתו. במדרש על משלי נאמר: "אמרה לו: רבי, קודם בא אדם אחד ונתן לי פיקדון אחר, ועכשיו בא ליטול אותו הפיקדון נחזיר לו או לאו? אמר לה: בתי, מי שיש לו פיקדון אצלו אינו צריך להחזירו לרבו?!
מה עשתה? תפסה בידו והעלתה אותו לאותו החדר, הקריבתו למיטה, ונטלה סדין מעליהן, וראה אותם שניהם מתים ומונחין על המטה... התחיל בוכה ואומר, בני בני רבאי רבאי. בני בדרך הארץ, ורבאי שהיו מאירין פני בתורתן... באותה שעה אמרה לו: רבי, לאו כך אמרת לי, שאנו צריכין להחזיר את הפיקדון לרבו?! כך אמר: "ה' נתן וה' לקח יהיה שם ה' מבורך".

כלומר, הנחמה העיקרית היא בזכירת העובדה כי הילדים הינם פיקדונות בידי הוריהם, וכאשר בעל הפיקדון בא לקחת את פיקדונו, יש להתנחם בעובדה כי הפיקדון חוזר שלם והילדים לא טעמו טעם חטא.

4. רבותינו מבארים כי יש נשמות שהגיעו לעולם לזמן קצוב ומוגבל, "... כל תכלית חיינו היא להגיע מתוקנים לעולם השכר. אין כל תכלית בעולם הזה אלא כפרוזדור להגיע לעולם הבא. ומי שזוכה להשלים ימיו מהרה ולתקן את כל אשר היה צריך לתקן אשריו ואשרי חלקו וכעת היא תחת כסא הכבוד בגן עדן..."

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

5. עוד נאמר כי כל מי שעבר בעולם הזה ולא הגיע לכלל חיוב מצוות כבר השלים את תיקונו בגילגול הקודם ולא בא לעולם אלא לצורך תיקון קטן לנקות דבר קטן שהיה עליו למרק. ככל שהשהות קצרה יותר הדבר מוכיח שתיקונו היה קטן יותר ולא היה צורך בשהות מרובה בעולם.

הבעל שם טוב ברוח קדשו היה מנחם הורים, שילדיהם נפטרו בצעירותם, כי הילדים היו נשמות קדושות שירדו לתקן תיקון קטן בעולם הזה.

6. נקודה נוספת המנחמת ומבהירה למה הגיעו התינוקות לעולם, ניתן ללמוד מביאורו של הש"ך על פרשת וילך:

במסכת חגיגה (דף ג.) מובא פירושו של רבי אלעזר בן עזריה על מצוות הקהל. נאמר בתורה: "הקהל את העם, האנשים, הנשים והטף". ופירש רבי אלעזר בן עזריה: "אנשים באים ללמוד, נשים לשמוע. טף למה באים?! – ליתן שכר למביאיהם".

מסביר הש"ך: "אם אנשים באים לעולם הזה ללמוד תורה ונשים באות לעולם הזה בכדי לשמוע, טף למה באים לעולם הזה ומיד מתים?!

והתשובה היא - כדי ליתן שכר למביאיהם!  כדי לתת שכר עצום לאמהות שהביאו אותם - לאלו שנשאו אותם  ברחמן וגידלו אותם עד הרגע שבו הילדים נפטרו.

7. הרב משה טקוצ'ינסקי, ראש ישיבת סלבודקא, מבאר את גודל שכרם של ההורים שאיבדו ילד:

בגלות מצרים, ראה עמרם שפרעה הורג את הילדים ומשליכם ליאור, הלך וגרש את אשתו בטענה כי מה הצורך בילדים שימותו מיד לאחר לידתם?!

אמרה לו בתו: "אבא, גזרתך קשה משל פרעה, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקבות! פרעה לא גזר אלא בעולם הזה, ואתה גזרת בעולם הזה ובעולם הבא!"

במסכת סוטה מבוארים דבריה של מרים הנביאה. מרים אמרה לאביה כי הדרך לזכות לעולם הבא היא חייבת להתחיל בעולם הזה. כל ישראל יש להם חלק בעולם הבא, בתנאי שהם היו כאן בעולם הזה. לכן גזרתך קשה משל פרעה, פרעה לא גזר אלא בעולם הזה (-אומנם הם ימותו בעולם הזה אבל כיוון שהגיעו לכאן יזכו לעולם הבא), ואתה גזרת בעולם הזה ובעולם הבא! - אם הילדים לא יוולדו בעולם הזה האיך יגיעו לעולם הבא?! עמרם קיבל את דבריה והחזיר את אשתו.

מן הדברים נלמד כי בעצם זה שהאימא נשאה את הילד ברחמה וההורים גידלו אותו חודש, חודשיים, חצי שנה או כמה שנים - הרי שזיכוהו אותו לחיי עולם הבא ואין לך שכר גדול מהצלת נשמה של יהודי.

8. בילקוט ראובני מתוארת מעלתם הגבוהה של תינוקות של בית רבן שנפטרו ולא טעמו טעם חטא: "המעלה הו' היא תינוקות של בית רבן שלא חטאו, והיא מעלה פנימית יותר מאלו, ובכל יום ויום מטטרון שר הפנים יורד דרך העמוד ולומד להם תורה, ומחיצתן גדולה מכולם, וכחצות הלילה עולים למתיבתא עילאה והקב"ה לומד להם תורה ומשתעשע בהם..."

9. הזוהר על חומש בראשית מתאר כי בהיכל השלישי ברקיע העליון נמצאים אנשים שסבלו ייסורים בעולם הזה, וכן תינוקות של בית רבן שנפטרו בלא חטא: "המשיח נוסע מהיכל זה הב' ונכנס בהיכל השלישי, ושם כל אלו שסבלו מחלות ומכאובים ביותר, בכדי להיתקן, וכל אלו תינוקות של בית רבן שלא השלימו ימיהם, ומתו בלא עתם, שהם לא טעמו טעם חטא..."

10. יזכנו הקב"ה לתחיית המתים במהרה ונזכה לראות במהרה את הילדים הטהורים שנלקחו מעמנו עם כל הנשמות הקדושות של רבותינו ז"ל.

יהי רצון שיהיו הדברים לעילוי נשמתו של הילד שמעון מויאל ז"ל, שנלקח לשמי מעלה בפתאומיות ביום א' כ"ב טבת תשע"ו.

תגיות:פטירהניחום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה