אמונה

היכן חז"ל גילו לנו שהעולם הבא אינו גשמי?

האם יש מקורות בחז"ל לכך שהנשמה היא רוחנית, והעולם הבא אינו גשמי?

אא

דרור מהקריות שואל: "שמעתי הרצאה מחזקת של הרב זמיר כהן בה הוא אמר שהעולם הרוחני הוא אחד ללא הפרדות, וכל נשמה משיגה את הקב"ה לפי היכולת רוחנית שבנתה בעולם הזה. הייתי רוצה מקורות מהיהדות לעיון נוסף. תודה".

* * *

שלום וברכה דרור, ותודה על התעניינותך. חז"ל אמרו דברים אלה במפורש במסכת חגיגה (דף טו, א): "אין למעלה לא ישיבה ולא עמידה, לא עורף ולא עיפוי".

חז"ל לימדו אותנו שבעולם הבא אין מושג של ישיבה ועמידה, אין פירוד ואין חיבור, כי העולם הבא אינו חומרי. עוד לימדו חז"ל על העולם הבא (מסכת ברכות, דף יז, א‏): "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה, ולא משא ומתן, ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה". מכאן גם ניתן ללמוד שכל מאמרי חז"ל על אכילה ושתייה בעולם הבא נאמרו בדרך משל ותיאורים ציוריים כדי שיובנו בשכל אנוש.

אמנם רבים טועים בהבנת המושג "עולם הבא". בתנ"ך תמצא אזכורים רבים לכך שהקב"ה שופט את הנשמות על כל מעשיהם, הצדיקים זוכים לשכר, והרשעים לעונש (קהלת פרק יב, ז): "והרוח תשוב אל הא-לוהים אשר נתנה... את הא-לוהים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם. כי את כל מעשה הא-לוהים יביא במשפט, על כל נעלם, אם טוב ואם רע".

זהו גם אחד מעיקרי האמונה ביהדות, להאמין שהקב"ה משלם שכר טוב לצדיקים ומעניש לרשעים. אך כיצד נראה גן-עדן או גיהינום נבצר מבינתנו. מרבית התיאורים על העולם הבא בגמרא, נאמרו בלשון שתושג בשכלנו, כי ודאי כך הנשמות מעולם האמת היו מנסות לתאר לאדם בעל גוף את העולם הבא במושגים מוחשיים. אך ודאי שהדברים רחוקים מהשגתנו, והניסיון להבין את העולם הבא דומה לניסיון של דג להבין את החיים מחוץ למים.

כך כותב הרמב"ם במשנה תורה (הלכות תשובה, פרק ח): "העולם הבא אין בו גוף וגוויה, אלא נפשות הצדיקים בלבד בלא גוף כמלאכי השרת... ולא יארע בו דבר מן הדברים שמאורעין לגופות בעולם הזה, כגון ישיבה ועמידה ושינה ומיתה... וכן זה שאמרו "עטרותיהם בראשיהם", כלומר דעה שידעו, שבגללה זכו לחיי העולם הבא, מצויה עמהן, והיא העטרה (=הכתר) שלהם".

אך כדאי לדעת שגם בעולם הזה, שמטעה אותנו, ישנה למעשה אחדות, כי הכל נובע ממנו יתברך. המחיצות הן רק אשליה. הכל נובע מאחדותו הפשוטה של השם יתברך, ולא ממה שאנו רואים כאן. הוא יתברך מלא כל העולם כולו, כפי שנאמר (ירמיהו כג, כד): "הלוא את השמים ואת הארץ אני מלא, נאום ה'". חז"ל אומרים שהקב"ה מלא כל העולם כולו כמו שהנשמה ממלאת כל הגוף כולו, וכדברי הזוהר: "אין אתר פנוי ממנו". גם הטבע מתקיים מכח נס.

מכיוון שאלוקים הוא אחד מוחלט, כל המציאות נובעת למעשה מאחדותו יתברך, ולכן יש קשר בין כל הדברים הקיימים. העולם הבא הוא העולם האמיתי, שבו אנו רואים את הדברים כהווייתם, כפי שהם באמת, ולא דרך קליפת העולם הזה. בע"ה נתחזק בשמירת המצוות ונזכה להסיר הקליפות.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה