מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #4 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם הצל נעלם לפני הפטירה? האם מותר לגזול מצה"ל? והאם מותר לישון עם גרביים?

אא

1. שלום כבוד הרב. האם זה נכון ש-30 יום לפני שאדם נפטר מן העולם אז אין לו צל? ואם זה נכון גם לגבי גויים?

שלום רב. יעויין בזוהר הקדוש (פרשת ויחי דף ריז עמוד ב') שמובא בשם רבי יהודה ששלושים יום לפני פטירתו של האדם, צלם האדם נחשך והדמות שנראית בארץ נמנעת, עיין שם. ועיין עוד באור החיים על התורה (בראשת מ"ז, כ"ט) שכתב שהגם כי ידיעה זו משוללת מבני אדם, הצדיקים מרגישים וידועים כל דבר רוחני, עיין שם.

2. אמא שלי עובדת בבית חולים, ומחלקים שם תהילים לחולים שיקראו. היא הביאה ספר תהילים משם הביתה, וזה כבר המון זמן אצלי. האם זה נחשב לגזל? בנוסף השתחררתי מצה"ל לפני כ-4 חודשים, והחזרתי את כל הציוד שצריך להחזיר, אבל נשארו לי בבית חולצות של המדים שקיבלתי בלי לחתום עליהם, כלומר אני לא רשומה שלקחתי אותם ולא רשום שצריך להחזיר. האם צריך להחזיר?

שלום וברכה. יש להחזיר את ספר התהילים לבית החולים. בנוסף יש להחזיר את חולצות המדים לצה"ל.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. שלום. רציתי לשאול האם מותר לישון בלילה עם גרביים?

אמנם מובא שאין לישון בנעליים, משום שעל ידי זה טועם טעם מיתה (מסכת יומא דף ע"ח עמוד ב', בן איש חי שנה שניה פרשת פנחס אות ט"ז, וכף החיים יורה דעה סימן קט"ז אות רי"א. ועיין עוד בספר שמירת הגוף והנפש חלק א' סימן קט"ו). אולם אין שום בעיה הלכתית לישון עם גרביים.

4. רציתי לדעת מה היהדות אומרת על לידה שקטה?

לידה שקטה היא לידת עובר מת, השם ישמרנו. עוברים כאלו הם בדרך כלל נשמות צדיקים שלא צריכים לעבור שוב את המסלול בעול הזה, כי אין להם הרבה מה לתקן והם רק באים להריון, שבמהלכו הם מתקנים את הנדרש לתיקון וחוזרים מיד לגן עדן. נשמות צדיקים אלו מכירים טובה גדולה למי שהחזיקה אותם ברחמה, וממליצות עליה טוב וחסד בעולם הבא. לאחר מלאות ימי שנותינו נזכה לראות את כל הנשמות הקדושות האלו, שיקבלו את פני המפלת ובזכות הצדיקים זוכה האם לחיי העולם הבא בנקל. השם ייתן לך מהרה זרע של קיימא.

5. רציתי בבקשה לשאול האם יש ביהדות הסבר לתופעה שנקראת דז'ה וו? הבנתי שיש לכך אזכור בזוהר הקדוש.

שלום וברכה. ניתן לקשור את הדז'ה וו לשני מושגים בקבלה: גלגולי נשמות, דהיינו כשאדם מגיע למקום חדש ומרגיש שהוא כבר היה באותו מקום, כי באמת בגלגול הקודם הוא חי בו. וחלומות, דהיינו שכאשר האדם ישן, הנשמה שלו עולה לשמים ועשיה לקבל מסרים על מה שהיה ועתיד להיות, וכאשר האדם נתקל באותו אירוע בחיי היום-יום, הוא מרגיש שהוא מכיר את הסיטואציה והיה בה, כי הנשמה שלו למעשה נזכרת במסר שכבר קיבל בשמים בעניין. דברים אלו הם כמובן רחוקים מהבנתנו, ויש בהם הרבה מן הנסתר.

6. כבוד הרב. ראיתי שהראשון לציון פסק שגם אשכנזים וגם ספרדים חייבים לבצע בדיקות גנטיות לפני האירוסין. אני ובעלי לא עשינו את הבדיקות האלו ואין ברצוננו לעשותם, אלא לסמוך על השם. ברצוני לדעת האם יש רב שמתיר לא לעשות על הבדיקות, ולסמוך על השם?

לאחר החתונה אין צורך לעשות בדיקות אלו. לפני החתונה עושים את הבדיקות כדי להימנע מחתונה של אדם נשא מחלה דומה לבת זוגתו. אולם מי שכבר נשוי לא יעשה בדיקות אלו אם לא ידועה בעיה גנטית במשפחה.

7. האם שיוף של ציפורניים שנופל על הרצפה מסוכן למעוברות?

שיופי ציפורניים דינם כציפורניים, ולכן יש להימנע מלזורקם במקום שיתכן שמעוברת תעבור שם.

8. שלום כבוד הרב. האם גבר שיש לו רק בנים יחזור בגלגול?

לא מוכרח, אף כי ידוע שעל האדם לקיים את כל המצוות כולם כדי להגיע לבגד רוחני לנשמתו על כל רמ"ח האיברים ושס"ה הגידים. יתכן וכבר קיים מצוות פרו ורבו בהידור בגלגול קודם, או יתכן שצדקה שהוא נותן למשפחה עם ילדים ממין שונה נחשבת לו כאילו הוא ילד אותם. כמו כן יתכן שההשתדלות של האדם לקיים את המצווה, מחשיבה אותו כאילו הוא קיים את המצווה בפועל לגמרי.

9. אם אני חוזר בתשובה, והלך למסיבה עם כיפה על הראש, זה חילול השם? עדיף ללכת בלי כיפה למקומות כאלה או שזה בסדר?

אשריך שאתה זוכה להתחזק וללכת עם כיפה. נקווה שההתחזקות שלך תמשיך ותזכה להעלות עוד ועוד, ובעז"ה לא תלך למסיבות שיש חשש של חיול השם בהליכה לשם עם כיפה. כעת אמליץ שאם החלטת ללכת לאירוע שאינו מתאים ללכת עם כיפה, תלך עם כיפה שאינה מראה על דתיות יתרה כגון כיפה לבנה של אירועים כדומה, שיראו שאתה רק סוג של מתחזק, ואי אפשר ללמוד מהכיפה שאתה כבר זוכה להיות ירא שמיים מוחלט. נשמח לסייע לך תמיד להתחזק עוד ועוד כרצונך הטוב.

10. שלום כבוד הרב. כתבתם באחד הפרסומים באפליקציה על המצב הלא טוב של עם ישראל ועצות. אחת העצות היתה לא לישון בחדר יחידי, אפשר הסבר למה זה לא טוב? ואם הכוונה לחדר שינה או לבית? תודה רבה.

בתלמוד הבבלי במסכת שבת (דף קנ"א עמוד ב') מובא שסיבת האיסור לישון בבית יחידי, הוא משום שאוחזתו לילית (סוג של מזיק שאסור לומר את שמה). והובא להלכה במשנה ברורה (סימן רל"ט סעיף קטן ט'). הכוונה שאסור לישון בבית שאין בו אדם, אולם מותר לישון בחדר לבד אם יש עוד אדם בבית, ובתנאי שהדלתות של החדרים אינם נעולות (שו"ת חלקת יעקב חלק א' סימן נ"ז). גם כשאין שום אדם בבית, מותר לישון לבד אם יש איזה אור (אפילו קלוש) שמאיר לתוך החדר שינה (כף החיים סימן רל"ט אות י"ז. ועיין עוד בכל האמור בספר פסקי תשובות שם אות י').

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה