מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #6 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם יש הפרדה בין גברים לנשים בגן עדן? האם מותר לקנות בחנות שמחללת שבת? והאם מותר להשתמש במעלית שבת?

אא

1. כבוד הרב שלום. לאחרונה שמעתי שבגן עדן יש הפרדה בין גברים לנשים. האם זה נכון? אם כן, איך זה מסביר שבעל ואישה הם נשמה אחת? ובזמן שגברים לומדים תורה, מה הנשים עושות?

שלום וברכה. לפי המבואר במדרשים יש שעות לימוד של גברים בהיכל מסוים, ונשים בהיכל אחר, ויש שעות שהזוגות יושבים ביחד. חשוב מאוד לדעת שכל הדברים הם עניינים רוחניים ומצב רוחני, ואין לנו באמת תפיסה מה הכוונה האמיתית בדבר.

2. אם ידוע לי על חנות מסוימת שהיא אינה שומרת שבת, וכעת נערך בה מבצע מאוד משתלם. האם מותר לקנות בה?

שלום רב. מעיקר הדין מותר לקנות בחנות שפתוחה בשבת (כמובן לא אוכל שיצרו בחנות הזאת), אלא שראוי במידת האפשר לקנות ולתמוך בחנויות ששומרות שבת (אם המחירים פחות או יותר שווים, ואין טרחא יתר על המידות לקנות בחנות ששומרת שבת). ולכן אם יש מבצע מיוחד בחנות שאינה שומרת שבת (ואין את המבצע הזה בחנות שומרת שבת), ניתן לקנות שם לכתחילה ללא כל חשש.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

3. האם מותר להשתמש במעלית שבת לפי כל הדעות?

שלום וברכה. לא לכל הדעות, אבל הדעה העיקרית בזמננו היא שניתן להשתמש במעלית שבת ללא חשש, וניתן לסמוך עליה.

4. שלום הרב. שמעתי שאסור לעשות את הסימן של הכהנים עם האצבעות (שניים לכל צד בכל אחד מכפות הידיים). האם זה נכון? והיכן המקור?

שלום רב. מובא בעטרת זקנים על השולחן ערוך (אורח חיים סימן קכ"ח סעיף י"ב) בשם הזוהר (פרשת נשא דף קמ"ה עמוד א') שאסור לזקוף את האצבעות בחינם באופן שהכהנים עושים בשעת ברכת הכהנים, כי אז מתעורר עליו עשרה מדרגות דין דסיטרא אחרא וגורם קללה לעצמו. והובא בכף החיים (סימן קכ"ח אות ע"ט).

5. בכיס של המעיל שלי יש תמונה של רב, תפילת הדרך וכו'. האם מותר לי להיכנס לשירותים כשאני לובשת את המעיל?

שלום רב. מותר להיכנס לשירותים עם תמונה של רב גם ללא כיסוי (ועייני עוד בספר גנזי הקודש עמוד קצ"ט בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א). מותר להיכנס לשירותים עם תפילת הדרך כשהוא מכוסה בתוך כיס של מעיל (או כל דבר אחר), והמחמיר לכסותו ב-2 כיסויים תבוא עליו ברכה (ראה משנה ברורה סימן מ' סעיף קטן ד', ובספר הלכה ברורה שם בבירור הלכה אות ו', ובספר גנזי הקודש פרק ד' סעיף א').

6. האם ישנו פרק תהילים שמסוכן לומר אותו? ואם כן, מהו אותו פרק? ומהם המקורות לכך?

שלום רב. בזוהר הקדוש (סוף פרשת במדבר דף ק"כ ע"ב) הפליגו בחשיבות אמירת פרק כ"ה בתהילים: "לדוד אליך ה' נפשי אשא וכו'". ומצד שני הפליגו בעונשו של האומרו בלא כוונה כראוי. אולם עיקר הסכנה היא דווקא כשאומרים מזמור זה בנפילת אפיים ללא כוונה כראוי, אך אם אומרים מזמור זה שלא בנפילת אפיים אין לחוש (ראה בספר הלכה ברורה סימן קל"א בבירור הלכה אות י"א מה שהביא בזה).

7. איך אישה שעסוקה בבית וטיפול בילדים, תזכך את הנשמה שלה לימות המשיח?

שלום וברכה. גידול הילדים הוא הזיכוך והטהרה של בנות ישראל. חינוך ילדי ישראל המוטל על האימהות הוא הדבר הגדול של העמדת דורות שיקבלו את פני משיח צדקנו.

8. לפני גלות עשרת השבטים, לאיזה שבט השתייכו האנשים שהתגיירו?

שלום רב. לא היה שבט מסוים שהגרים היו שייכים אליו, אלא כל גר היה מצטרף לשבט שבו הוא התגייר, ושם הוא היה נוטל נחלה. (ראה בספר יחזקאל פרק מ"ז פסוקים כ"ב-כ"ג).

9. שלום כבוד הרב. האם בזמן הגאולה תהיה שפה אחת לכולם? כלומר, האם כולם ידברו בלשון הקודש, כולל הגויים?

שלום וברכה. הנביא צפניה מתנבא בפרק ג' פסוק ט' כי אז "אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם יקוק לעבדו שכם אחד". יש שפירשו שהכוונה היא שכל האומות ידברו אך ורק בלשון הקודש.

10. שלום הרב. רציתי לשאול, האם כל נפילה רוחנית שלי משפיעה על הזיווג שלי? לדוגמה, אם מעדתי בצניעות גם הזיווג שלי מעד?

שלום וברכה. לא מוכרח, בעזרת השם גם את תשובי בתשובה ותהיי צנועה ויראת שמים ותוכלי להינשא לבן תורה אמיתי המצפה כבר לראותך.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה