כתבות מגזין

"לכל אדם מגיע רב שפועל בנועם"

ארגון 'בנועם' - כשמו כן הוא, ארגון המאגד רבנים מכל ערי ישראל במטרה להנגיש בינם ובין כל יהודי החפץ לקבל מידע או עזרה באירועים מרכזיים בחיים. הכל בדרכי נועם, במאור פנים, וכמובן - ללא תגמול

אא

אם לא שמעתם עדיין על ארגון 'בנועם' – זה רק עניין של זמן עד שתשמעו. בחודש אב האחרון, התכנסו 500 רבנים לכנס היסוד של ארגון 'בנועם', שייסד הרב ישראל ראני, ושמטרתו ליצור קשר בין העם ובין רבני ישראל. לא קשר טכני, לא קשר הלכתי בלבד, כי אם קשר המבוסס בראש ובראשונה על חום, אכפתיות ודאגה כנה לכל יהודי, והכל - בנועם.

הרב ראני, מה מטרת הארגון?

"הארגון שלנו מאגד את כל רבני הקהילות בארץ, תחת הכוונת הרבנים הראשיים לישראל, ומחזק את הקשר בין הציבור הכללי והמסורתי לרבנים. עיקר הפעילות היא סביב אתר האינטרנט של הארגון, שעכשיו בשלבי הקמה, ובו יהיו רשומים כ-1,000 רבנים מכל רחבי הארץ. כל אדם יוכל להיכנס לאתר ולחפש רב שייתן לו מענה בכל נקודה בה הוא זקוק לה: בנישואין, בלידה, או חלילה באבל, בבר מצוה או בחנוכת הבית. בכל נקודת ממשק שיש לציבור המסורתי והכללי בארץ עם היהדות, הוא יוכל למצוא באתר רב/ מוהל וכו', שגר באזור מגוריו, אשר יוכל לתת לו מענה בחיוך, במקצועיות, בסבלנות, בשירותיות, תוך הקפדה על עמידה בלוחות זמנים. במילה אחת: בנועם".

מה, למעשה, מציע הארגון כיום?

"יש מספר מיזמים שאנו משיקים כעת. מיזם הבריתות ללא דרישת תשלום, מיזם שבו נוטלים חלק עשרות מוהלים מרחבי הארץ. מיזם בר-מצווה, שבו רבני 'בנועם' מכינים את נערי בר המצווה לקראת היום המשמעותי בחייהם, מיזם שבמסגרתו הנער ומשפחתו עולים להתברך מהרבנים הראשיים לישראל. מיזם חופות, עריכת חופות על ידי רבני בנועם. מיזם חנוכת הבית, שבמסגרתו ניתן להזמין רב לעריכת טקס חנוכת הבית במקצועיות רבה.

הרבנים שעוברים דרכינו הם רבנים שיודעים לעשות את מלאכתם נאמנה. 'נאמנה' פירושו: להתייחס לאנשים שמאחורי, להתעניין בשלום היולדת, לשמוח בשמחת הזוג הנישא, או חלילה לשאת בנטל האבלות עם המשפחה. צריך לדעת שהנקודות הללו, שבהן האדם הממוצע נפגש עם רב, הן בדרך כלל נקודות שסף הרגש שלהם מאד גבוה. ברית מילה זה אירוע עם נטל רגשי רב למשפחה, להורים, וודאי ליולדת הטריה. אם הרב, חלילה וחס, לא יתייחס ברגישות הראויה, אדם שהקשר שלו לדת רופף, עשוי להתנתק מהערכים היהודיים בשל כך.

גם נישואין ובר מצווה הם אירועים מאד משמעותיים, בעלי סף רגש גבוה בחיי האדם. חשוב לדעת ולשים לב למטען הרגשי הכבד שנמצא מאחורי, לא רק לחלק המעשי של קיום המצוה".

לכאורה, כך אמור לפעול כל רב בישראל.

"אכן, אנו לא מחדשים דבר. כך באמת היו כל רבני ישראל מאז מתן תורה. משה רבינו, המנהיג הראשון של עם ישראל, נבחר לכך בשל רגישותו המופלגת לשה צמא בו הבחין כאשר היה רועה צאן. כך פעלו הרבנים אלפי שנים, כך היו הרבנים באירופה, כך היו הרבנים במרוקו. כשרב ראה יהודי, דבר ראשון הוא האיר לו פנים. אם הוא ראה ילד, מיד רכן עליו וליטף אותו. כך נהגו מרן הראשון לציון הרב עובדיה זצ"ל, מרן הרב שך זצ"ל, מרן הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל. כך נהגו רבני ישראל מאז ומעולם! כולם הסתכלו בעיניים של אהבה ורגישות. אנחנו לא מחדשים כלום, אנחנו רק מחדדים את הנקודות הללו, ובעיקר יוצרים קשר בין הרבנים לעם, ומסייעים לאנשים למצוא רב קרוב שידבר אל ליבם".

 

"בנועם זה ארגון של כולם"

אחד הדברים שהדהימו וחיממו את ליבי כשהתוודעתי לארגון, הוא החיבור המופלא שקיים בו בין כל רבני ישראל, שמטרתם לקדש שם שמיים, ולא משנה מהו צבע הכיפה שלהם או גוון החולצה.

לי, באופן אישי, ישנם שני קרובי משפחה המשתתפים בארגון. האחד - גיסי, שהוא רב חרדי, והשני דוד של בעלי, שמשתייך לציונות הדתית. זוהי אולי אחת האמירות היפות של הארגון: האחדות. להתרומם קצת מעל הפוליטיקה, מעל החלוקה המגזרית, מעל המפלגות והקטנוניות היומיומיות, ולפעול נטו למען עם ישראל, למען כל יהודי ויהודי.

"בנועם זה ארגון של כולם", מציין הרב ראני. "אנחנו ארגון כלל ישראלי, שנמצא תחת סמכותה של הרבנות הראשית לישראל. כולם נכנסים תחת המטריה של הארגון; חרדים, דתיים לאומיים, אשכנזים, ספרדים, כולם.

אנו פועלים בעיקר בארבעה מישורים: בר-מצווה, חופה, ברית מילה וחנוכת בית.

בר מצווה – המיזם כולל מינימום עשרה מפגשים בין הרב לבין הנער, ובין הרב למשפחה, בהם הרב נפגש עם הנער, מכין אותו לבר המצווה, מקנה לו סל בסיסי של ערכים לחיים היהודיים בפרט, ולחייו הבוגרים בכלל. בנוסף, אנו מציעים חוויה מרגשת ומיוחדת; כל ילד שלומד אצל רב  מ'בנועם'  רשאי להגיע ללשכת הרבנים הראשיים ביחד עם המשפחה שלו, ולקבל ברכה לקראת הגיעו למצוות. כך אנו משיגים מטרה חשובה נוספת: קשר ישיר בין הרבנים הראשיים לבין העם. הרב הראשי לא יהיה רק דמות מהעיתון.

חנוכת בית - כל משפחה שעושה חנוכת בית, יכולה להזמין רב מארגון 'בנועם'  שיבוא לאירוע, ידבר ויברך.

חופה - כל זוג זכאי לקבל רב שפועל, דבר ראשון, בנועם... רב שבקיא כמובן בהלכה, מקצועי, ולא פחות חשוב – מקפיד על לוחות זמנים, שידריך את החתן והכלה. הוא משוחח איתם, מכין אותם, ומקנה להם כלים לחיי נישואין שלמים ומאושרים. מלווה אותם בהליך הרישום לנישואין, ביום החתונה, ואם צריך גם אחרי".

זה כולל גם הדרכת חתנים וכלות?

"לא, אבל גם זה מיזם שאנו מתכננים להקים בע"ה, מערכת של הדרכה לחתנים וכלות.

אנו עובדים כעת על פרויקט של עזרה במצבי אבל שנקרא 'תעצומות'. כל משפחה שנמצאת, לדאבון הלב, בתהליך של אבלות, יהיה רב שיבוא ללוות אותה - מהפטירה, ההלוויה, השבעה ואחרי - כל זמן שהעזרה שלו תהיה נחוצה.

כמו כן, אנו מתכננים מיזם שיקרא: 'רבנים מגשרים למען הקהילה'. רבנים שיעסקו בגישור בין בני זוג, בסכסוך בין שכנים, בסכסוכי משפחה וכו'".

* * *

לאחרונה, השיקו ב'בנועם' מיזם בריתות בחינם, מוהלים שמגיעים ללא דרישת תשלום. מאחורי המיזם עומד סיפור מזעזע, ומעשה שהיה כך היה:

למשפחה של עולים חדשים מחבר העמים נולד בן. הם הקישו ב'גוגל' 'מוהל', והתקשרו למספר הראשון של מוהל בדרום הארץ. למרבה תדהמתם המוהל דרש סכום מופרז, למעלה מהיכולות הכלכליות שלהם, שהיו לא גבוהות.

הם לא יכלו לעמוד בסכום, החליטו לעת עתה לא לעשות ברית כלל(!), ולחכות שירווח להם. במאמר מוסגר ניתן לומר, שאם המוהל היה יודע שזה המצב, כפי הנראה היה מוריד את הסכום, או אפילו מל בהתנדבות, אבל המשפחה התביישה לספר על מצבה הכלכלי. המקרה הגיע לאחד מרבני 'בנועם' וזעזע אותו.

כמובן שמיד נשלח למשפחה מוהל, שערך את ברית המילה בחינם, אבל אז הבינו ב'בנועם' את הצורך הגדול בעניין. כך עלה הרעיון להקים מערך בריתות ללא דרישת תשלום.

 

רבנות אישית

כמעט לכל מקצוע יש היום איגוד מקצועי. יש את ארגון המורים, ארגון לרופאים, איגוד המאמנים, איגוד הספורטאים... אני מנסה לברר אצל הרב ראני מה היה הצורך בהקמת 'איגוד רבנים'...

"לפעמים יש לאדם שאלה שהוא רוצה להפנות לרב", מסביר הרב ראני: "אם זה בהלכה או בנושאים כלליים, יש אחד שמכיר את הרב של בית הכנסת הקרוב, או את רב קהילה, אבל יש כאלו שאין להם רב קהילה צמוד, או בית כנסת קרוב, והם לא יודעים כיצד להשיג מישהו להתייעץ עימו או להעזר בו. אנו מעוניינים לתת מענה לכל אדם בכל רחבי הארץ שמעוניין להשיג רב. אם הוא גר בדימונה, שיהיה לו רב בדימונה, ואם הוא גר בעפולה, שימצא באתר שלנו רב בעפולה. יש לנו רבנים ברעננה, הרצלייה, תל אביב, כרמיאל, ירוחם, בכל פינה בארץ. רבנים שמומחים לנושאים רבים. 'בנועם' דואג שיהיה לציבור הכללי בארץ כתובת אחת מסודרת לכל העניינים בהם זקוקים לרב. אנו מאגדים את כל הרבנים בארץ תחת המטריה של 'בנועם'".

למה המסגרות המסורתיות שהיו עד היום לא מספיקות?

"אדם חרדי או דתי לאומי באמת לא זקוק ל'בנועם', יש לו קהילה, יש לו בית כנסת קבוע, יש לו את מי לשאול. אבל לציבור המסורתי והכללי, שאינו מגיע באופן קבוע לבית הכנסת, אין קהילה מסודרת וקבועה, ואינו יודע כיצד להשיג רב. הרב היחיד שהוא שמע עליו זה רב העיר. הוא לא מכיר אותו ולא יודע איך מגיעים אליו. זה נכון שבהרבה מהמקומות אם יפנה הוא יקבל מענה, אבל זה לא כל כך ריאלי, ובאופן מעשי זה רחוק. ברור שרב העיר ירושלים, שיש לו מאות אלפי תושבים, אינו יכול לתת מענה לכולם. אין סיכוי. לכן יש רבני קהילות. אנו בונים אתר עם אפליקציה שתהיה זמינה לכל אחד, ובה מאות רבנים, ובעיקר רבני קהילות, שיכולים לתת מענה לאדם ברחוב.

כפי שאמרתי, אנו לא ממציאים דבר. אנו לוקחים כח קיים ומאגדים אותו תחת הרבנות הראשית, כדי לעזור לכולם. לאדם חילוני זו יכולה להיות עזרה גדולה. יש היום מושג ידוע של 'רפואה אישית', אפשר לומר שאנחנו יוצרים 'רבנות אישית'".

אני מניחה שזה גם עוזר לרבנים עצמם.

"בהחלט. יכול להיות רב שגר בפתח תקווה או דימונה, והוא מאד רוצה להשפיע, לעזור ולתת, אבל הוא לא יכול ללכת ברחוב ולהתחיל לפנות לאנשים. האתר ינגיש אותו לציבור. אנו לוקחים את האדם החילוני, שגר ברחוב הרצל ברעננה, ומראים לו באתר האינטרנט, שברחוב לידו יש רב שיכול לענות לו. הוא רואה באתר תמונה של הרב מחייך, מתקשר בהיסוס, ועונה לו רב מסביר פנים שמעודד אותו להתקשר שוב.

מכיוון שכל המערכות בארץ גדלו והתרחבו, וכבר לא מדובר בערים או שכונות קטנות בהם כולם מכירים את כולם, המצב הוא שאין קשר. זה משפיע גם על ממסד הרבנות. יש היום תחושה של ניכור, פער בין הרבנים לציבור. אנו רוצים לחבר בין עם ישראל לרבנים, ושלכל יהודי יהיה מענה מיידי וזמין".

 

דמות חוצת מגזרים

בכ"ח באב תשע"ה היה כנס היסוד של הארגון בהיכל שלמה בירושלים, בו השתתפו בו כ-500 רבנים מכל המגזרים. הארגון פועל תחת הסמכות של הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף שליט"א, כאשר יו"ר הארגון הוא הגאון הרב זמיר כהן שליט"א.

"ההיענות לכנס היסוד מעידה על הצורך הגדול. הכנס התארגן בלי שום אמצעים - בלי משרד, בלי מזכירה, בלי כלום, ולמרות זאת הגיעו כ-500 רבנים מכל הארץ.

הרעיון של 'בנועם' מקנן אצל כל רב קהילה בארץ. כל רב קהילה חלם פעם על איגוד רבנים כזה. 'בנועם' עוזר לרבנים להרחיב את מעגל הפעילות שלהם, יוצר קשר בין הרבנים עצמם, וכמובן נותן מענה אחד ברור לכל אדם חילוני בכל תחום".

איך נוצר החיבור לרב זמיר כהן?

"הייתה דרישה אצל רבני 'בנועם' למצוא מנהיג רוחני ותלמיד חכם, שפסיקותיו ההלכתיות מקובלת על כולם, ושגדולי ישראל מעריכים אותו ואת הנהגתו. בנוסף, היה צורך בדמות שתהיה מוערכת על כולם, ושיש לה חיבור לציבור הכללי בארץ. הרב זמיר כהן, שהתאים להנהגה זו מכל הבחינות, נאות ליטול על שכמו את הנהגת הארגון, למרות עיסוקיו הרבים.

בנוסף, מי שמצעיד את 'בנועם' למחוזות שאליו הוא שועט בצעדי ענק, ולוקח אותו לבצע מהפכה בשירותי יהדות ברחבי הארץ, הוא יו"ר תנועת ש"ס, שר הפנים הנגב והגליל, הרב אריה דרעי שליט"א, שרואה בארגון את הגשמת חזונו משכבר הימים, לחבר ולהנגיש את ערכי היהדות לכל יהודי באשר הוא, בחיוך במקצועיות ובנועם".

* * *

כדי להבין טוב יותר את פעילות הארגון ביקשתי מהרב ראני שישתף אותנו בסיפורים מהשטח, שיעידו על חשיבות הפעילות. הרב ראני שיתף אותי בסיפור של הרב ק'. סיפור על רב, שעם רצון טוב, הבנה, ואכפתיות, הצליח לעזור ליהודי שמתקרב ליהדות, והציל אותו משנאה וניכור לדת.

וכך סיפר הרב ק': "לפני מספר שנים, הייתי בקשר עם בחור מרקע חילוני במסגרת בתי מדרש לקהל מגוון שאני מרכז.

 

כיון שאני מתגורר בירושלים, והוא מתגורר באחד מישובי הדרום המרוחקים, לא נפגשנו בצורה סדירה. במשך השנים נפגשנו מידי פעם, ושוחחנו. 

בהמשך, הבחור נישא והקים משפחה. באחת משיחותיי עימו, הוא סיפר שהוא ואשתו מנסים לפתוח עסק של מיני מגדנות, עוגות מיוחדות, ומנות יוקרתיות מוכנות להגשה. הוא סיפר שהכל אצלם כשר, אבל אין להם תעודת כשרות.

לדבריו, ניסה לפנות לרבנות לקבל כשרות, אך למרבה התסכול הרבנות אינה מוכנה להעניק תעודת כשרות לעסק שמתנהל מתוך המטבח הביתי.

היה זה ניסיון גדול עבורו. העסק כבר החל לעבוד, והוא יכול היה להתפתח ולפרוס כנפיים הרבה יותר עם תעודת כשרות. הדרישה לתעודת כשרות היא לכאורה פורמאלית בלבד, כי 'הרי אנחנו בעצמנו שומרי כשרות', והדקדוק על כך שרק עסק שמתנהל במטבח תעשייתי ולא ביתי יכול לקבל כשרות, נראית כתקנה שתוקעת מקלות בגלגלים. אחרי הכל, זה מעגל ממלכד - כל עוד העסק קטן, הוא לא יכול להרשות לעצמו לעבור למטבח ממוסד, אבל העסק לא יכול לגדול ולהמריא בלי תעודת כשרות. איך יוצאים מהמלכוד הזה? חוסר המענה יכול להביא לתסכול, לכעס, ואף לשנאה.

הבנתי שכרב 'בנועם' עלי לתת מענה - גם אם לא מושלם. דיברנו, ניסתי להפנות אותו לרבנים מקומיים באזור שלו, ולשאול אולי אחד מהם יוכל לתת מענה. תוך כדי נוצרה הבנה שהדרישה הזו של הרבנות היא הגיונית, למרות שהיא מאד מקשה על היכולת להתחיל עסק קטן.

בהמשך, הצעתי לו שכיוון שהעסק עדיין קטן ממילא, וחוג הלקוחות שלו אישי מאד, חבר מביא חבר, הוא יכול לבנות על האמון של הלקוחות, ולכתוב שהחומרים שהוא משתמש בהם הם בכשרות הרבנות, ושהוא עצמו מודע לנושא הכשרות ושומר כשרות. לא להטעות את הלקוחות כאילו יש תעודת כשרות, אלא רק לספר את המציאות כפי שהיא.

העצה הזו שמחה אותו מאד. הוא קיבל אותה, ונדמה לי שהמכירות שלו מזנקות משבוע לשבוע. לא רק בגלל העצה כמובן, אלא בעיקר בגלל שהמוצרים שהוא ואשתו מייצרים באמת טעימים.

הבנתי, שלפעמים, מה שנדרש זה ליווי מול הבירוקרטיה הלא מובנת ומול דלתות סגורות. כאשר יש הבנה, כאשר יש ליווי של רב שמבין את הדרישות, אבל לא פחות מזה, מבין את האדם שמולו, שצריך להתפרנס, נוצרים דברים נפלאים".

* * *

כך, בשקט ובלי צלצולים, מחולל ארגון 'בנועם' מהפכה שקטה. עם הרבה מחשבה, רצון טוב, ואכפתיות לגורלו של עם ישראל, זוכים לעזור לעוד יהודי ויהודייה, ולתת להם לחזות "בנועם ה' ובהיכלו!".

תגיות:רבניםכנסארגון בנועםבנועם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה