עובדות ביהדות

לא רק בהר סיני: מה עושה הקב"ה בכל יום מחדש?

רבי צדוק הכהן מלובלין: "אצל ה' יתברך אין עבר, הווה ועתיד, ובכל יום ויום הוא 'נותן התורה' לעמו ישראל"

  • כ"ט אייר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. התורה ניתנה לעם ישראל במעמד מיוחד, המכונה "מעמד הר סיני", והוא האירוע המרכזי בכינונו של עם ישראל. מעמד הר סיני התרחש בו' בסיוון בשנת 2,448 לבריאת העולם.

2. זכירת מעמד הר סיני היא מצווה יום יומית, הכוללת בתוכה מצוות עשה ולא תעשה. מצוות ה'עשה' היא: "זכור אל תשכח יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב". מצוות ה'לא תעשה' היא: "השמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך  ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב". (דברים ד, ט-י)

3. ב"מגן אברהם" (או"ח ס, ק, ב) מובא כי כשאומרים בברכות "קריאת שמע" שבתפילת שחרית: "ובנו בחרת", יש לזכור את מתן תורה.

4. רבי צדוק הכהן מלובלין כותב כך: "וזה ענין זכירת מעמד הר סיני שאנו מצווים לזכור בכל יום -  המכוון על קבלת עול מלכות שמים מחדש מצדנו - כמו שאמרנו אז: 'כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע', כלומר: שיתחדש בלבנו השמיעה והקבלה בכל יום מחדש". ("פרי צדיק", משפטים אות ג)

5. הרמב"ן מבאר את הטעם במצווה זו: "והתועלת במצווה הזאת גדולה מאוד, שאם היו הדברי תורה באים אלינו מפי משה בלבד, אף עם פי שנבואתו התאמתה באותות ובמופתים, אם יקום בקרבנו נביא ויצוינו להפך מן התורה ונתן לנו אות או מופת, ייכנס ספק בליבות האנשים, אבל כשמגיע אלינו התורה מפי הגבורה לאוזנינו, ועינינו הרואות אין שם אמצעי, נכחיש כל חולק וכל מספק, וזהו שאמר: "וגם בך יאמינו לעולם".

סרטון קצר המספר את סיפורו של חייל אמריקאי מעניק הסתכלות אחרת על תורת ישראל ועל חג השבועות - היום בו נוצר בין עם ישראל לבורא עולם קשר בל יינתק. צפו:

6. ה"שפת אמת" על פרשת יתרו מביא את דברי הזוהר: "הנה הנשמה קודם בואה לעולם הזה עומדת לפניו ית' ע"ש. וכמו כן, כאן (- במעמד הר סיני) עמדת לפני ה', פירוש: בלי מחיצות, כמו שיהיה לעתיד... ו...דרשו חז"ל כי במעמד הר סיני יצאו נשמתן של ישראל. והיינו שהיו קדושים כמלאכי השרת ממש (מסכת זבת כז)... ולכן כתיב 'עמדת' - כי מלאכים נקראו 'עומדין' ואדם נקרא 'מהלך' ע"י שלעולם... צריך להלוך ממדרגה למדרגה, עד שמסתלק מן העולם ופושט מלבוש הגוף, אז עצם הנשמה בתיקונה נקראת 'עומדת'. ולכן לעולם צריכין לזכור מעמד הר סיני, כי אין יותר מלהשיג רק הנשמה בשלימות, ובהר סיני היו ממש נשמות בלי שום הסתר שהיו הגופים מזדככים".

7. הרמב"ם ב"איגרת תימן": "לפיכך, אחינו כל ישראל הנפוצים בקצוות הארץ... זכרו מעמד הר סיני שציונו הקדוש ברוך הוא לזכרו תמיד, וגם הזהירנו מלשכחו אותו, וציונו ללמד אותו לבנינו כדי שיגדלו על תלמודו... וראוי לכם, אחינו, שתגדלו בניכם על המעמד ההוא הגדול, ותספרו בתוך קהל ועדה גדולתו והדרו, שהוא עמוד שהאמונה סובבת עליו, והטענה המביאה לידי אמת, וגדלו המעמד ההוא על כל גדולה, כמו שגידלו הקדוש ברוך הוא, שנאמר (דברים ד, לב): "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך".

8. כאשר סבלו יהודי תימן קשות וחויבו להמיר את דתם, שלח אליהן הרמב"ם איגרת מיוחד, בשם: "איגרת תימן". באיגרתו, מציע להם הרמב"ם עצה להציל את ילדיהם מהמרת דת, חלילה: "וראוי לכם, אחינו, שתגדלו את בניכם על המעמד ההוא", כיוון שעל ידי סיפור מעמד הר סיני והניסים שאירעו בו, יזכרו הילדים תמיד את יהדותם.

כה הם דברי הרמב"ם: "ודעו אחינו בברית הזאת ובסברה הזאת, שהדבר הגדול הזה שנראה במציאות, שהעיד עליו מבחר כל העדים, שלא היה מקודם כמוהו וכן לא יהיה אחריו כמוהו, והוא שתשמע אומה אחת בכללה דבור הקדוש ברוך הוא ושתראה כבודו עין בעין, ודבר זה היה [בכדישתתחזק האמונה חיזוק שלא ישנהו משנה, ויגיע לנו על ידי האמת כדי להעמיד רגלינו לבל ימעדו אשורינו בעתות כאלו, כשיתחדש שום רוגז או שמד על יהודים חס וחלילה וכשתתגבר יד האנס... כדי שתעמדו בכל נסיון שיפגע בכם באחרית הימים, שלא יזוז לבבכם ולא תחטאו".

9. רבי יהושע מאפטא זצ"ל בספרו: "אוהב ישראל": "התורה הקדושה הזהירה אותנו על ד' זכירות. היינו שנזכור תמיד אלו הד' דברים אשר הם עיקרי ושרשי הדת. והראשון, לזכור תמיד בכל עת מעמד הנבחר אצל הר סיני, שכל איש ישראל צריך להיות בעיניו תמיד בכל עת ורגע כאלו הוא עומד בהר סיני לקבל את התורה. דבאדם שייך עבר ועתיד, אבל אצל ה' יתברך אינו שייך זה, ובכל יום ויום הוא 'נותן התורה' לעמו ישראל".

ומוסיף: "ועל כן כשאדם פותח איזה ספר ללמוד, צריך אז לזכור מעמד הר סיני, וכאלו הוא קיבל את התורה מפי הגבורה, ואז בא על ידי זה לידי אימה ויראה, כמו שניתנה התורה ברתת ובזיע, שנאמר: (שמות יט, טז): 'ויחרד כל העם אשר במחנה'. וצריך שיהיה להאדם חרדה בכל הרמ"ח איבריו".

10. על הפסוק הנאמר במתן תורה: "ולא יסף" מפרשים חכמינו כי התורה לא פסקה להינתן ביום מתן תורה, אלא כל יום ויום יש לראותו כיום מתן תורה, ומה שתלמיד ותיק מחדש בתורה הוא המשך נתינת התורה מחדש. (זוהר, ואתחנן, דף רסא).

הרב זמיר כהן בשיחה קצרהשאסור לפספס על מעמד הר סיני:

תגיות:מעמד תורההר סיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה