בריאות ותזונה

דעת תורה על העישון: 5 ציטוטים חשובים

"אנא אחי, אל תרעו לעצמכם ולסביבתכם ואל תרגילו עצמכם בזה, כי תורתנו הקדושה היא תורת חיים, וחפץ השם שכל אחד ישמור בריאותו בכדי שנוכל לעבוד אותו"

אא

1. הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל כתב פסק הלכה, הנדפס כסיום לעשרת הכרכים של שו"ת "שבט הלוי": "הסכנה העצומה המונחת בעישון סיגריות... דבר שנתברר בחקירה ודרישה למעלה כל ספק, שמאות אלפים מתים טרם זמנם בעישון סיגריות, וכן ידוע מאוד שגורם גדול למחלה החמורה בריאות וגם בלב ועוד הרבה כיו"ב... על כן ברור להלכה, שאיסור גמור להתחיל בעישון בימי הבחרות וגיל צעיר, ועל הורים ומורים ומחנכים מוטל חוב גמור על פי התורה למונעם מזה".

2. עוד מוסיף הרב וואזנר זצ"ל: "כל מי שכבר הרגיל עצמו למנהג לא טוב זה, ישתדל מאוד למען עתידו לרדת מזה בהדרגה, ואז טוב לו".

3. גדולי ישראל בדור הקודם יצאו בתוקף נגד העישון, וכך כתבו: "הננו פונים בזה להיקרים והחביבים צעירי עמנו, שעדיין אינם קשורים להרגל הרע הזה שסופו יכול להיות גרוע מאוד, והוא הרגל עישון הסיגריות. אנא אחי, אל תרעו לעצמכם ולסביבתכם ואל תרגילו עצמכם בזה, כי תורתנו הקדושה היא תורת חיים "וחי בהם" וחפץ השם שכל אחד ישמור בריאותו בכדי שנוכל לעבוד אותו, וח"ו להקל ראש בעניין שמירת הבריאות, ובפרט על אחת כמה וכמה בדבר שלדעת הרופאים הוא מזיק ממש. וכל מי שיכול למנוע מעצמו ומאחרים מלעשן – מחויב למנוע. ולמי שכבר הורגל בזה, חובה עליו להשתדל בכל האפשרות להיגמל מזה, ובוודאי שעליו להימנע מלעשן במקום ציבורי, במקום שאחרים שואפים את העשן".

על מכתב זה חתמו הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הגרמ"ש שפירא זצ"ל, הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל ויבדלו לחיים ארוכים הגראי"ל שטיננמן שליט"א והגר"ש אוירבך שליט"א.

4. בספר "רבי יעקב" תולדות חייו דרכו ופעלו של הגר"י קמינצקי זצ"ל בחלק ב' בעמ' 318 מובא: "כאשר נשאל אם מישהו מחבריו לספסל הלימודים בישיבת סלבודקה נקרא להתגייס לצבא הרוסי, למרות מאמציהם הרבים להתחמק מצו הגיוס, השיב רבי יעקב: "רק אחד, החברותא שלימדני לעשן!" הוא הבהיר את כוונתו כי ראה בצו הגיוס אשר אילץ את חברו להימלא מליטא – עונש בו לקה על שהמריץ אותו לעשן".

5. הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א כתב: "ועובדנא ידענא מגדול אחד זצ"ל שעישן סיגריות הרבה ובסוף ימיו נחלה והרופא אמר שהריאות פגועות לגמרי ואין לו אלא כחודש לחיות, וביקש שיביאו אצלו עשרה אנשים ואמר להם בערך בזה הלשון: "יודע אני שבשמים ידונו אותי כמאבד עצמו לדעת שעישנתי ואף שיש סכנה בדבר, אבל אני מקווה להשם יתברך שבזה שאני מתחרט ומתוודה לפניכם ואומר הריני מתחרט על מה שעשיתי ובזאת שאני מבקש מכם לא לעשות חס ושלום כמוני אולי יהיו דברים אלו מקצת תיקון לחטאי". (שו"ת תשובות והנהגות סימן שנ"ד עמ' קל"ג)

ולסיום, נזכיר את התשובה לשאלה הידועה - אחרי כל כך הרבה סיגריות יש בכלל טעם להפסיק? התשובה היא: כן! הפסקת העישון משפרת את המצב הבריאותי באופן כמעט מידי. ככל שמתמידים כך המצב הולך ומשתפר.

מחקרים מצביעים על כך שככל שמקדימים להפסיק לעשן כך יורד הסיכון לפתח סרטן, שבץ, התקף-לב ומחלות ריאה. הפסקת העישון לפני שאחת המחלות האלה מתחילה להתפתח מאריכה במידה ניכרת את תוחלת החיים. הפסקת העישון תוך כדי מחלה מגדילה את סיכויי ההחלמה ומקטינה את האפשרות לחזרת המחלה בעתיד. אם מפסיקים לעשן לפני גיל 35 תוחלת החיים משתווה כמעט לזו של מי שלא עישן מעולם.

הרב ד"ר אייל אונגר מבקש להזכיר לנו כי כ-75 אחוז מאלו שמפסיקים לעשן עושים זאת ללא עזרה תרופתית, ולכן הדבר תלוי רק בנו. בעזרת כמה טיפים ועצות קלות ליישום, הוא מסביר כיצד נוכל להפסיק לעשן כבר היום:

 

תגיות:עישון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה