פסח

חג נקי בגוף נקי

הניקיון רלוונטי בכל תחום בחיים, כולל בתחום הבריאות. גוף הניזון מתזונה לקויה, המורכבת מסוכר מזוקק, ממשקאות המכילים קפאין, מקמח לבן ושאר פסולת ולכלוך, יגיב בתופעות ניקוי. חג הניקיון באספקלריה בריאותית

  • כ"ד חשון התשע"ד
אא

כל אדם שהשכיר פעם את דירתו יודע כי קיים הבדל קריטי בין שוכרים היודעים לטפל בדירה, לבין שוכרים שאינם מיטיבים לטפל בה. בעוד הראשונים שומרים על הקיים ונהנים ממעלות הדירה, הרי האחרונים, שאינם מיטיבים לטפל בה, יהרסו אותה תוך פרק זמן קצר. דלתות הארונות ייעשו רעועות, הקירות יתקלפו, מערכת האינסטלציה תיסתם, ובכל תשרור בוקה ומבולקה.

כך גם גופנו - קיבלנו אותו נקי וחדש. האומנם אנו מתחזקים אותו לפי "הוראות היצרן", למען נוכל ליהנות ממעלותיו המופלאות, ובכך נוכל למלא את ייעודנו עלי אדמות?

או שמא, תוך זמן קצר, ייאלץ גופנו להתמודד עם קשיים גדולים, אותם אנו מערימים עליו בגין הפעלה לקויה.

הריפוי הטבעי של "קינגסטון קליניק", המקביל ברוב הוראותיו להנחיית הרמב"ם, טוען שחיסול סימפטום של מחלה, משול לירייה בפועלי ההצלה, וחושף את הגוף לסכנות גדולות הרבה יותר. רק לאחר שהגוף נקי יכולים פועלי ההצלה - החיידקים, הווירוסים ומערכות השיקום של הגוף - לנוח. כלומר, אם לא נפריע למחלות הקטנות, לא נחלה כלל במחלות הגדולות.

עם התפתחות הרפואה, וככל שעומדים לרשותנו יותר אמצעים תרופתיים, אנו הופכים לכפייתיים ממש במאמצינו להפסיק כל תופעת ניקוי. במאמר ה"ניוזוויק" מ- 10.5.93 מסופר על שטח מחקר חדש, המנסה להבין את מהות הבריאות לפי הביולוגיה האנושית. הרי כמה ממסקנות החוקרים:

* שיעול הוא מכניזם משוכלל המיועד לפטור את הריאות מחיידקים גורמי דלקת ריאות.

* שלשול מטרתו לרוקן את המעי מגורמי מחלה.

* ליחה עוזרת להתגונן נגד וירוסים.

כל ניסיון להפסיק את השיעול, השלשול או הנזלת, ימוטט את מערך ההגנה. לדעת החוקרים, לאור תפקידן החשוב של תופעות אלו בשמירה על הבריאות, אין לראות בהן מחלות.

חום גבוה, שאנו רגילים לראות בו רעה חולה, מסייע באופן מובהק במאמץ הריפוי (אך יש להיזהר כאשר מדובר בתינוקות ובקשישים). במחקרים התברר שבחום 40-39.5 מעלות צלזיוס, המערכת החיסונית מתפקדת במירב היעילות, ולכן הורדת החום באמצעות תרופות מפחיתה את יעילות המערכת החיסונית וגורמת להחמרה במחלה.

אם בנוסף נותנים גם אנטיביוטיקה, מחבלים עוד יותר בתפקוד החיסוני, וגורמים אף להרס חיידקים חשובים, במיוחד אלו החיים במערכת העיכול שלנו, ומייצרים למעננו את הוויטמיניםK ו- B.

להלן ממצאים מתוך מחקריו של ד"ר מתאו קלוגר, פיזיולוג בכיר באוניברסיטת מישיגן, כפי שפורסמו בספרו, "החום ותפקידו בריפוי מחלות: היערכות מחדש":

* אין להוריד חום כל עוד הוא אינו עולה על 40 מעלות צלזיוס, משום שהחום מחזק את המנגנון החיסוני ומפעיל אותו. (כאמור, לא מדובר על תינוקות וקשישים).

* בכל עלייה של מעלה אחת בחום, מתחזקת מערכת חילוף החומרים ב- 10% (!)

* עליית חום הגוף מונעת התפשטות של מחלות זיהומיות. ילדים שקיבלו תרופות להורדת חום בשילוב אנטיביוטיקה פיתחו סיבוכים והזיהום התפשט (כל הזמן מפחידים אותנו, שדווקא אם לא ניקח אנטיביוטיקה הזיהום יתפשט, בייחוד משתמשים בשמו המפורש של הסטרפטוקוקוס שעלול לגרום נזק ללב, אך זה קורה רק במקרים נדירים, כשתחזוקת הגוף גרועה מאוד וכשהמערכת החיסונית ירודה. מאותה סיבה אדם עשוי להיפגע מ"החיידק הטורף", שהוא חיידק רגיל בהחלט שאינו מסוכן לאדם במצב סביר. בגלל מקרים נדירים אלו גורמים בינתיים נזק למיליוני אנשים עם אנטיביוטיקה מיותרת, אשר, למעשה, נצרכת אך ורק במקרים מאד מסויימים).

* אנשים שקיבלו תרופות להורדת חום עקב זיהומים בדרכי הנשימה, סבלו ממספר רב יותר של נגיפים וגרמו להדבקת כל הסובבים אותם. חולים במצב דומה שלא טופלו, החלימו מהר יותר.

* יש להיזהר שהחום לא יעלה יותר מדי, במיוחד כשהמדובר בתינוקות או בקשישים (במאמרים הבאים נסביר כיצד ניתן לשמור את החום בגבולות הביטחון וגם לעזור בתפקודי הניקוי).

* * *

מי שעוקב אחר המחקרים מבחין שהיום שמים דגש מיוחד על חשיבות המערכת החיסונית, אך עדיין לא מבינים כיצד היא מושפעת מהמצב הגופני הכללי, ומדוע היא נכשלת בתפקודה אצל אנשים מסויימים. החוקרים מעדיפים בדרך כלל לחפש את התשובה במבנה הגנטי של האדם, ולא לראות כיצד אורח חייו גורם למחלה. התשובה של החוקרים לכישלון המערכת החיסונית מתמקדת בניסיון לחקות את פעולתה ולהמריץ אותה באמצעות הוספת חומרים שהגוף מפריש בכמויות זעירות (למשל, הוספת אינטרפרון - חומר טבעי המצוי בגוף בכמויות זעירות וניתן לחולי סרטן בכמויות שעלולות לגרום להתקף לב או לתופעות קשות אחרות). הבנה מעמיקה של תהליכי הגוף תגלה יום אחד לחוקרים, שכל התערבות המפרה את האיזון המסובך והעדין, נזקה עולה על תועלתה, וכי הפתרון המועיל באמת הוא אורח חיים בריא. אנו בנויים מאיברים, אך כולם, כולל המבנה הנפשי שלנו, משפיעים זה על זה. עדיף לשמור על האיזון ביניהם ולא "לתקן" את האחד על חשבון האחר.

האחות הידועה, פלורנס נייטינגל, אמרה: "האם אין אנו חיים בטעות מתמשכת, בראותנו כל מחלה ומחלה כזהות נפרדת, במקום לראות את כולן כתוצר של תנאי לכלוך וניקיון?".

עלינו לזכור שהמחלות הדלקתיות הן אמצעי הריפוי וההצלה של הגוף כאשר אנו מעמיסים עליו זיהום. כל ניסיון להפסיקן - גם באמצעות תרופות צמחים, שהן תרופות לכל דבר - יביא להפסקת המאמץ של הגוף להיפטר מהזיהום. אם נאפשר לגוף להשתמש במחלות אלו ולא "לרפא" אותן, נחסוך מעצמנו את המחלות הניווניות, שהן התוצאה של הדיכוי הזה ושל הנזקים היום-יומיים שלנו.

אם נתחיל בתזונה מאוזנת ובשאר המרכיבים של חיים בריאים, ונקבל נזלת או כל תופעת ניקוי אחרת, אל לנו לשאול כיצד להפסיק אותן. אם חפצי חיים אנו, עלינו לשמוח בחום או בדלקת, למרות הסבל הזמני, כי הם ההוכחה למאמץ של הגוף להגיע לבריאות טובה, שבה כמעט לא יהיה צורך בתופעות הללו.

בדרך כלל, תופעות הניקוי מופיעות ב"הילוך חוזר", בהתאם לסדר הופעת המחלות בעבר, כשהן דוכאו בלי יכולת להשלים את תפקיד הריפוי שלהן. כלומר, המחלות מן העבר הקרוב יופיעו לפני אלה מן העבר הרחוק ועד הילדות. בחישוב גס ניתן לומר, שלשיקום הבריאות, הגוף זקוק בתחילה לחודש לעומת כל שנת חיים. כלומר, בחודש הראשון לתהליך יש יותר סיכוי לחלות במחלות שאירעו בשנה האחרונה, וכן הלאה לאחור. כך בהתחלה, ואחר כך, בדרך כלל, הכל מתרחש מאוד מהר, ובדרך כלל כבר אחרי מספר חודשים (ולפעמים אפילו כבר לאחר שבועיים) - מרגישים טוב. זה מאוד אישי ותלוי בגורמים השונים מאדם לאדם (כגון: גנטיקה, מחלות שהיו בעבר, כמות הרעלים שהספיקו לצבור וכו´).

לזלי תומסון, בנו של מייסד השיטה, מתאר את הסיבה להידרדרות הבריאות ואת תהליך ההחלמה במילים אלו:

"מרגע לידתו של האדם, יכולתו להסתגל להרגלים רעילים וממכרים כגון קפה, תה, טבק, אלכוהול, קוקה-קולה וכדומה, עולה בהתמדה, וכל הרגל כזה משתיק את מודעות הגוף לצרכים האמיתיים. ההשפעה הראשונה היא גירוי והמרצה, והתגובה הבלתי נמנעת כעבור זמן היא תשישות. הגוף מאבד שליטה על איברים ועצבים מותשים, ומכאן נובעת העייפות הנוראה, שמרבים להתלונן עליה אנשים שבריאותם הידרדרה עד למצב המכונה בפי הרפואה ´בלתי ניתן לריפוי´. לאנשים אלו אין דרך הצלה קלה. עליהם לוותר על המצרכים המעוררים למיניהם, לאפשר לחיוניות לחזור אט- אט ולהבין שעשוי לחלוף זמן רב עד אשר יבנו מחדש כוח ועוצמה. אם מבחינים בהידרדרות בשלביה המוקדמים, ואם ההרגלים המעוררים ננטשים לפני שמתפתחות תופעות רציניות, הבריאות עשויה לחזור במהירות.

למרות השוני הגדול בין אדם לאדם מבחינת התורשה, התזונה וההיסטוריה הרפואית, כל עוד הוא מגיע לטיפול במצב שהגוף עדיין לא נואש לחלוטין, גופו מגיב בתופעות של ניקוי תוך שעות או ימים, ותוך כדי כך מתחיל תהליך השיפור במצב.

כיצד ומדוע קורה הנס הזה? תשובה אחת כבר ניתנה - הפסקת הנזקים והתחלה של תזונה טבעית ואיכותית. תשובה שנייה היא: פעילות גופנית. תשובה שלישית: שינה טובה. כל התשובות הללו מותנות גם בתזמון נכון מבחינת השעון הביולוגי המכוון את כל המערכות בגוף. ההתייחסות העיקרית היא לשעות שפועלות בהן מערכת העיכול והמערכת החיסונית, כי על אף שהן יכולות לפעול ללא הפסק, רק בשעות מסוימות הן במיטבן. מערכת העיכול, מתחילה להתעורר בבוקר, מגיעה לשיא יכולתה בצהריים ויורדת לקראת הערב.

מזון הנאכל בשעות המתאימות מתעכל עד תומו ומנוצל היטב, לעומת זאת, אכילה רבה לפני השינה גורמת לפעילות פיזיולוגית מוגברת בשינה, כלומר: לחץ-הדם, הדופק והנשימה מהירים והשינה שטחית. העירנות הפיזיולוגית נובעת בעיקר מן הצורך למנוע תסיסה בקיבה כתוצאה מהטיפול הבלתי יעיל במזון בלילה. התוצאה: ספיגה לא טובה של המזון ופגיעה באיכות השינה וביכולת ההתאוששות (בעיה דומה מתעוררת כאשר אוכלים בשעת בוקר מוקדמת, לפני שהמערכת התעוררה לפעולה)".

לסיכום הנושא, הנה נקודות למחשבה שמציע תומסון, מייסד שיטת "קינגסטון קליניק":

* מחלות לעולם אינן מתעוררות ללא סיבה.

* כל המציע קפיצת דרך לבריאות, תוך התעלמות מגורמי המחלה, הוא רופא שווא ומתנשא, גם אם הוא ידוע ומהולל.

* האמונה באפשרות של ריפוי, ללא סילוק סיבות המחלה, היא כנראה האשליה המסוכנת ביותר של ימינו.

* רק כוח החיוניות הטבעית שלך, שטבע בך ה´, בנפלאותיו, יכול לרפא אותך - אבל כל עוד הסיבות למחלה לא נעלמו, לא יוכל כוח זה להצליח.

* חולים רבים מחפשים את ההונאה העצמית ומרוצים ממנה, אך הגוף אינו מתרשם מכך.

בימים אלו של פסח, גם הגוף נהנה מניקיון זמני, שכן דברים רבים אסורים באכילה (בעיקר הממתקים למיניהם). אין ספק שגופנו ייהנה ממנות בריאות ומזינות יותר, וכך תתווסף לנו תחושת רעננות וכוח. 

בתקווה שהניקיון של פסח ימשיך את השפעתו על כל השנה כולה.

תגיות:ניקיוןבריאותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה