חדשות יהדות

פעילות לעולי אתיופיה באשדוד

הרב משה ברוך הצליח ללכד סביבו עשרות בני נוער המשתתפים בשיעורי תורה. סקירה קצרה

  • י"ד אדר א' התשע"ו
אא

בלב רובע ב' בעיר אשדוד שוכן המרכז הרוחני ובית הכנסת לעולי אתיופיה, ע"ש רבי אורי בן-ברוך זצ"ל, סבו של הרב משה ברוך - האדם שהחיה את המקום בשנתיים האחרונות, כשהצליח בס"ד ללכד סביבו עשרות בני נוער המשתתפים בשיעורי התורה. הפעילות נערכת בנוסף להשתתפות הציבור הרחב מבני העדה, בתפילות בימי החול והשבת, וכן בשיעורי תורה. קודם לכן עשה הרב ברוך עבודת קודש בעיר באר שבע, וגם שם קיים פעילות ענפה בקרב בני הקהילה.

הרב משה ברוך מקרין חֵן מיוחד על רואיו, כאשר השפה האמהרית שגורה היטב בפיו. הוא יודע היטב מה הציבור רוצה ומעוניין לשמוע. ברגש מיוחד שוזר בשיעוריו את אמרות חז"ל מדברי הגמרא והמדרש, כאשר הוא משלב את הדברים יחד עם סיפורים על זקני העדה שחיו בכפרים באתיופיה במחוזות שונים, ושמרו באדיקות על מצוות התורה, חוקיה ומשפטיה, למרות הרוחות הזרות שהיו נושבות שם כל העת.

הרב משה ברוך בשיעורי תורה בבית הכנסת באשדודהרב משה ברוך בשיעורי תורה בבית הכנסת באשדוד

לאחר התמנותו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בתאריך ז' באדר א' תשל"ג, שלח הרב אורי בן-ברוך (קייס ברהן) את המכתב המפורסם בדבר יהדותם של בני העדה אתיופית ב'ביתא ישראל'. המכתב הגיע למרן דרך עובדיה חזי, שקישר בזמנו בין קהילת 'ביתא ישראל' לבין הסוכנות היהודית באותם ימים. בתשובתו כתב מרן: "...וגם אני הצעיר בשבטי ישראל חקרתי ודרשתי היטב בענייניהם, לאחר שמנהיגי הפלאשים פנו אלי בבקשה להתחבר עם אחינו בית ישראל ברוח התורה וההלכה, תורה שבכתב ושבעל-פה, ללא כל סייג, ולקיים כל מצוות התורה הקדושה, עפ"י הוראות רבותינו ז"ל אשר מפיהם אנו חיים. והחלטתי כי לפע"ד הפלשים הם יהודים שחייבים להצילם מטמיעה ומהתבוללות ולהחיש עלייתם ארצה, ולחנכם ברוח תורתינו הקדושה, ולשתפם בבניין ארצנו הקדושה. ושבו בנים לגבולם". (והאריך יותר בשו"ת יביע אומר ח"ח אה"ע סי' יא') בעקבות תשובתו הרמה של מרן זצוק"ל, שנתיים אחר כך נקבע החוק שחל עליהם חוק השבות, ואז החלו להגיע לארץ הקודש משפחות יהודיות מאתיופיה.

הרב משה ברוך נמצא בקשר מתמיד עם הרב הראשי ליהדות אתיופיה בארץ, הרב יוסף הדנה, שהתמנה בשעתו ע"י מרן זצוק"ל, ומדי פעם אף מגיע לאשדוד לשיעורי תורה, וגם על מנת לשמוע מקרוב על צרכי הקהילה.

הרב משה ברוך בשיעורי תורה בבית הכנסת באשדודהרב משה ברוך בשיעורי תורה בבית הכנסת באשדוד

"לעולם לא אשכח את הביקור שערכנו בביתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל", אומר הרב ברוך, "את היחס הלבבי כאַב לבן ממש. הוא קיבל אותנו ביחד עם נציג העדה, הרב מזור בהיינה, הושיב אותנו לצדו, התעניין בפעילות בקהילה, וביקש לעשות הכל כדי לחבר את הצעירים לתורה ולמסורת. הוא אמר שיש ב"ה בחורים טובים ומצוינים מהעדה, שהגיעו לגדלות בתורה, והגיע הזמן שיקימו מסגרות תורניות של בני העדה, כדי שימשיכו לגדול ולפרוח ויצאו מהם גדולי תורה בעתיד. זה בעצם מה שנוסך בנו כח כל הזמן לפעול כמה שיותר למען הקהילה – לקיים את צוואתו של מרן זצוק"ל".

בסעדות מצוה של הכנסת ס''ת עם רבה של אתיופיה הרב הדנהבסעדות מצוה של הכנסת ס''ת עם רבה של אתיופיה הרב הדנה

תגיות:אתיופיםאשדוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה