עובדות ביהדות

"רוצח! תלך מפה!": 6 ציטוטים מגדולי ישראל על זהירות בדרכים

"ספק רציחה ספק מאבד עצמו לדעת" - מה אומרים גדולי ישראל על חוקי התנועה?

אא

1. הרמב"ן מביא את דברי הרמב"ם: "כתב הרב הגדול בספרו "מורה נבוכים" כי רוב הרעות הבאות באישי בני אדם, באות מחסרון דעתם, ומסכלותנו נזעק ונשווע מן הרעות אשר נסבב לנפשנו ברצוננו, כמו שאמר שלמה המלך במשלי "איוולת אדם תסלף דרכו ועל השם יזעף ליבו", והאריך בזה רבה... והקדוש ברוך הוא לא יחדש מופת ונס בעולם, לעזור המשוגעים על פחיתות מידותיהם".

2. בעל "ספר החינוך" מבאר את היסוד הגדול בהנהגת האדם בשמירת גופו: "משרשי המצווה, לפי שעם היות השם ברוך הוא משגיח בפרטי בני אדם, ויודע כל מעשיהם, וכל אשר יקרה להם טוב או רע – בגזרתו ובמצוותו לפי זכותן או חיובן, וכענין שאמרו זכרונם לברכה "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה, אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה" – אף על פי כן, צריך האדם לשמור עצמו מן המקרים הנהוגים בעולם. כי הקל ברא עולמו ובנאו על יסודות עמודי הטבע, וגזר שתהא האש שורפת והמים מכבין הלהבה, וכמו כן יחייב הטבע שאם תפול אבן גדולה על ראש איש – שתרצץ את מוחו, או אם יפול האדם מראש הגג הגבוה לארץ – שימות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"והוא ברוך הוא, חנן גופות בני אדם וייפח בהם נשמת חיים – בעלת דעת, לשמור את הגוף מכל פגע... ואחר שהקל שעבד גוף האדם לטבע, כי כן חייבה חכמתו... ציווהו לשמור מן המקרה, כי הטבע, שהוא מסור בידו, יעשה פעולתו עליו, אם לא ישמר ממנו".

מכאן מסיק ספר החינוך: "ועל כן תצוונו התורה לשמור משכנותינו ומקומותינו, לבל יקרה מוות בפשיעותנו, ולא נסכן נפשותינו על סמך הנס". (מצווה תקמו).

3. מרן הגר"ש וואזנר זצוק"ל מגדיר את אלו שנוסעים במהירות כספק רוצחים ספק מתאבדים. הדברים לא נאמרו בדרשה מוסרית או בתור דברי חסידות והנהגות טובות, אלא בשו"ת הלכתי, הלכה למעשה: "ופשוט מאד דבכלל הלכות אלה בזמנינו אלו הנוסעים במכונית אוטו במהירות גדולה, וכל אחד רוצה להקדים לחבירו וכבר ידוע כמה קפחו חייהם כבר בעוונותינו הרבים, והיא סכנה גמורה. זה וכיוצא בזה ספק רציחה ספק מאבד עצמו לדעת". (שו"ת שבט הלוי ח"ו קי"ב, הלכות שמירת הנפש).

4. מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל פסק שאדם הנוסע בכביש ללא רשיון נהיגה, הרי הוא גוזל את הציבור, כיון שהכבישים שייכים לציבור, ולענין זה יש לשלטונות רשות ציבורית להחליט מי יכול להשתמש בכבישים. ("נתיבות חיים", שער פ"ב הערה 112)

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. אחד ממקורביו של הגרי"ש אלישיב סיפר כך: "בעיני ראיתי את מרן רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל נכנס לרכב, כדי לנסוע נסיעה בת עשרות מטרים בלבד, והנה מיד כשנכנס למכונית חגר הוא את חגורת הבטיחות, למרות שהנסיעה ארכה כשלושים שניות בסך הכל".

6. לפני עשרות שנים, ניסה יהודי להיכנס לחנייה ועל כן נסע, למשך מספר שניות, נגד כיוון התנועה. שוטר עצר אותו ושלל את רשיונו. היהודי ביקש להישפט בבית משפט, כדי לנסות ולהציל את רשיונו. הוא נכנס אל רבנו מרן ה'קהילות יעקב' זצוק"ל וביקש ברכה להצליח במשפט. רבנו ה'סטייפלר' זי"ע החל לצעוק עליו צעקות נוראיות. "רוצח!!! מי שמזלזל בחוקי התנועה הוא רוצח!!! אם היה היום סנהדרין, היו דנים אותך בחומרה!!! תלך מפה ואל תבקש ממני ברכות על דברים כאלה!!! אדרבה, שיקחו ממך את הרשיון!!!"

תגיות:זהירות בדרכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה