פרשת פקודי
סוד המשכן הוא האחד: דבר תורה לפרשת פקודי
13 סוגי קרבנות היו במשכן, כנגד י"ג מידות של רחמים. בצלאל היה נער בן 13 כשבנה אותו. בבית המקדש היו 13 פרוכות. מנחת העומר היית מנופה ב-13 נפות. היוונים פרצו 13 פרצות בחומת העזרה – וכשחזרו וכבשום החשמונאים, תיקנו 13 השתחוויות. כל המרכיבים של המשכן והמקדש נמצאים תחת הספרה 13. ומהי הספרה 13 בגימטריה? "אחד"
- הרב אליהו עמר
- פורסם ל' אדר א' התשע"ו
הפרשה פותחת: ''אלה פקודי המשכן. משכן העדות''.
רבינו בחיי – תלמיד הרשב''א מברצלונה, מבאר פסוק זה ע''פ הרמז. המשכן – בגימטריה – 415. עם חמשת אותיות המילה – 420, כנגד 420 שנה שעמד בית המקדש השני על תילו עד שחרב.
הסיבה שמוסיפים את האות ה' למילה משכן –רמז לחמישה דברים שהיו חסרים בבית המקדש השני. ארון הברית, צנצנת המן, המטה של אהרון, הפעם הנוספת שמופיעה המילה משכן בפסוק – עולה בגימטריה 410. כנגד 410 שנים שעמד הבית הראשון על תילו.
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
העדת – כתוב חסר ו' – בגימטריה 479. כנגד 479 שנים בהם עם ישראל השתמשו במשכן שעשה משה רבנו, עד שנגנז לגמרי (גם במשכן שילה השתמשו ביריעות העזים שעשה משה, אף על פי שלא השתמשו שם בקרשי המשכן).
החשבון הוא שבית המקדש הראשון הוקם בשנת 480 שנה לצאת בני ישראל ממצרים. והמשכן הוקם רק שנה לאחר שיצאו ממצרים. נמצא שבמשך 479 שנים השתמשו עם ישראל במשכן שעשה משה רבנו.
רש''י מפרש שזוהי עדות לכל באי עולם ששכינה שורה בישראל.
כל המרכיבים של המשכן והמקדש קשורים לספרה 13.
א. תרומת המשכן באה מ-13 פריטים – זהב, כסף, נחושת וכו'
ב. 13 סוגי קרבנות היו במשכן – חמישה מן החי ושמונה מן הצומח.
ג. מספר הקורבנות, כנגד י"ג מידות של רחמים.
ד. בצלאל היה נער בן 13 כשבנה את המשכן.
ה. בבית המקדש היו 13 פרוכות.
ו. מנחת העומר היית מנופה ב-13 נפות.
ז. היוונים פרצו 13 פרצות בחומת העזרה – וכשחזרו וכבשום מלכי חשמונאי, תיקנו 13 השתחוויות להודות על ביטול מלכות יון.
ביאור הדבר: הגימטריה של המילה ''אחד'' היא 13 – אחדות בין עם ישראל להקב''ה.
עושי העגל, עשו 13 עגלים: שניים עשר עגלים לכל שבט, ועגל אחד כנגד כולם (ירושלמי סנהדרין פ''י ה''ב)
מטרתם הייתה להפריד את אחדות של עם ישראל עם בורא עולם, ולחברו לאחד עם עבודה זרה, חלילה.
וכך מלכי היוונים חפצו לבטל את האחדות בינינו להקב''ה ופרצו 13 פרצות במקדש. ועל זה היו מודים מידי יום בהשתחוויה כנגד כל פרצה, שקרבנו המקום לעבודתו.
אנו עוברים כעת תקופה לא פשוטה לעם ישראל, הצרות הן מבית והן מחוץ.
רק דבר אחד יכול לחזק אותנו – הקשר בינינו לבורא עולם שמשגיח עלינו, ובכל רגע וחפץ לגואלנו.
ועל זה אנו מתפללים בכל יום – ''את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח – וקרנו תרום בישועתך''.
ולמה שתצמח לנו ישועה?
אנו מיד מנמקים זאת: ''כי לישועתך קיונו וציפינו כל היום''. תגאל אותנו בגלל, שגם אנו מרימים עיניים לשמים ומצפים לגאולה.
יה''ר שנזכה לראות בהתגשמות תפילה זו במהרה בימנו.
שבת שלום.