חדשות יהדות

קבר הרמב"ן בחיפה: מקלט לנרקומנים

הקבר המיוחס לרמב"ן בעיר חיפה סובל מהזנחה ולכלוך. תושבים מקומיים מתלוננים על אזלת יד של הרשויות

אא

אם הייתם מבקרים בציון הרמב"ן ובעלי התוספות בשכונת אל עתיקה בחיפה, הייתם מתקשים להאמין שכאן נמצאים קבריהם של גדולי עולם. המקום פרוץ, מלוכלך, ומסתובבים פה פושעים ונרקומנים.

"לפני שנתיים וחצי שרר כאן מצב תברואתי קשה במיוחד", מספרת תושבת המקום המגיעה תכופות להתפלל שם. "מי ביוב שהתנקזו למערה הציפו אותה, ורק אחרי הפצרות חוזרות ונשנות עיריית חיפה ביצעה עבודות ניקוז במקום. אבל עדיין, המקום מוזנח ולא זוכה לטיפול, ואף רשות רשמית איננה מטפלת בו, למרות פניות חוזרות ונשנות שלנו".

קיימת מחלוקת לגבי מקום קבורתו של הרמב"ן: דעה אחת גורסת כי הוא נקבר בחברון, דעה אחרת מדברת על הר הזיתים בירושלים, ועוד סברה מצביעה על עכו, עיר הנמל דרכה הגיע הרמב"ן לארץ הקודש. עם זאת, אלמוני, תלמיד הרמב"ן שכתב את ספרו שנים מספר לאחר פטירת רבו, מציין את מקום קבורתו בחיפה: "מעכו לחיפה שם בית-הקברות בתחתית הר הכרמל, שם קבורת הרב הגדול רבינו שמשון בר אברהם מבעלי התוספות זצוק''ל וכו', ומורי הרב ר' משה בר נחמן מגירונא זצוק"ל, וכמה גדולים שלא ידענו שמותם"

המקובל הרב יצחק בצרי מאשר כי הקבר האמיתי הוא הקבר בחיפה. "יש לגביו מסורת חזקה הרבה יותר מאשר לגבי כל אתר אחר", הוא מציין. ולמה ההזנחה של הציון? הרב בצרי מעלה סברה שהמיקום תורם לכך. "לא פשוט להגיע לשם, והקבר נמצא בשכונה ערבית, כששכניו לא בדיוק מכבדים אותו או מקפידים על ניקיון שם".

מוסיפה התושבת המקומית: "לדעתנו הכל תוצאה של חוסר מודעות. הקבר מופיע בספרי רשות העתיקות, אבל לא מספיק אנשים יודעים עליו או מגיעים להתפלל בו, וכך האתר הפך למאורת סמים מוזנחת".

תגיות:רמב"ןהרמב"ןמשרד הדתות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה