מעניין

שבע עובדות מעניינות על חג החירות

היכן נערך הסדר הגדול בעולם, מה היה מנהגם של יהודי מדבר סהרה לקראת פסח, וכמה קלוריות יש בארבע כוסות היין הראשונות? אוהבי הטריוויה, הנה כמה עובדות מעניינות על פסח, שייתכן ולא ידעתם

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

1. למרות חשיבותו ותרומתו הגדולה לנס הצלתם של בני ישראל ממצרים, ענוותנותו של משה רבנו ניכרת גם בסיפור ההגדה, לאורכה מופיע שמו פעם אחת בלבד. 

2. הסדר הגדול בעולם מתקיים מדי שנה בקטמנדו, ובו משתתפים למעלה מ-2,000 בני אדם באירוע שמפיקים חסידי חב"ד.

3. ליל הסדר של שנת 1865 נצרב בתודעה של העם האמריקני והצליח להרעיד את אמות הספים של העם היהודי כולו, בשל אירוע מחריד שהתרחש במהלכו - רצח הנשיא אברהם לינקולן על ידי מיליטנט בשם ג'ון וילקס בות'. 

4. בשנת 2013 נמצאה הגדה אמנותית עתיקה ששרדה את מחנות ההשמדה הנאציים. לדברי החוקרים ההגדה יוצרה על פי הזמנה מיוחדת של שושלת בנקאים לבית אופנהיימר, ועשרים דפי הקלף שלה מעידים כי מדובר בייצור משנת 1726. שווי ההגדה נמאד בכחצי מיליון ליש"ט, והיא הוצעה למכירה פומבית באנגליה, באותה שנה. 

צילום: שאטרסטוקצילום: שאטרסטוק

5. יהודים שהגיעו מאזור הכפרים של מדבר סהרה מספרים כי במשך עשרות בשנים נהגו אבות אבותיהם לשמר את סיפור יציאת מצרים בדרך ייחודית, ולפני חג הפסח נהגו לעזוב את הכפרים ולצעוד רגלית אל עבר המדבר, כדי להזכיר לעצמם את הקושי והייסורים שעברו בני ישראל במדבר, במשך 40 שנה. 

5. ההגדה הראשונה בשפה האנגלית הודפסה בשנת 1837, על ידי מקים ההוצאה לאור העברית הראשונה בניו יורק - סלומון הנרי ג'קסון. 

6. ארבע כוסיות היין שאנו מצווים לשתות בליל הסדר - מכילות כ-400 קלוריות. 

7. מלחמת העולם הראשונה, העמידה את יהודי וילנה במבוכה גדולה מאוד לקראת פסח: למרות כל מאמצי הרבנים לאתר יין כשר, הם העלו חרס בידם והורו לתושבים לשתות תה מתוק במהלך הסדר, כתחליף לארבע כוסיות היין. 

תגיות:מעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה