חדשות בארץ

סכנת עיוורון: אל תצפו היום אחה"צ בשמש

היום יתקיים אירוע אסטרונומי, המתרחש אחת ל-46 שנים: מעבר כוכב חמה לפני דיסקת השמש. אין לצפות בשמש בשעות המעבר ללא אמצעי עזר מתאימים, בשל סכנת עיוורון

אא

היום (שני) יתקיים אירוע אסטרונומי: מעבר כוכב חמה לפני דיסקת השמש. המעבר יחל בשעה 14:14 ושיאו יהיה ב-17:57. בזמן זה אסור להסתכל על המעבר בפרט ועל השמש בכלל, ללא אמצעי עזר מתאימים, בשל סכנת עיוורון.

בישראל ניתן יהיה לראות רק את חלקו הראשון של המעבר. עם זאת, בשל סכנת עיוורון, אין לצפות במעבר או בשמש ללא אמצעים ייעודיים לצפייה בשמש. יש לציין כי משקפי שמש, זכוכית מפויחת, תשליל וכדומה – אינם מתאימים כלל לצפייה ישירה בשמש.

על מנת להבחין במעבר, למרות גודלו הזוויתי הקטן של כוכב-חמה, יש להצטייד במשקפת או טלסקופ, המצוידים במסנן מיוחד.

שילוב של תמונות המעבר של כוכב חמה על פני השמש ב-1999 (צילום: נאס"א)שילוב של תמונות המעבר של כוכב חמה על פני השמש ב-1999 (צילום: נאס"א)

מעברים של כוכבי-לכת על פני דיסקת השמש מתרחשים כאשר כוכב-הלכת מצוי בין כדור הארץ לבין השמש. משום כך, יכולים מעברים כאלה להתרחש רק עם כוכבי הלכת שמסלולם הוא בין כדור הארץ לבין השמש, והם: כוכב-חמה ונוגה.

כוכב-חמה הוא קרוב יותר לשמש, ועל כן המעברים שלו שכיחים יותר. בעוד המעברים של נוגה מתרחשים פעמיים ב-112 שנים, מעברי כוכב-חמה מתרחשים בין 12-15 פעמים בכל מאה שנה.

המעברים של כוכב-חמה על פני השמש חלים רק בחודשים נובמבר או מאי. הם ממוינים לפי סדרות, כאשר עוברות 46 שנים בין מעבר אחד למעבר שבא אחריו.

המעבר הנוכחי, שחל היום, הוא השביעי בסדרת המעברים. המעבר הקודם חל בשנת 1970, והמעבר הבא יחול בעוד 46 שנים, בשנת 2062.המעברים הבאים של נוגה יהיו בשנים 2117 ו-2125.

תגיות:אסטרונומיהעיוורון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה