מעניין

בחנות הספרים הזו לא תמצאו ספרים

חנות ספרים בפריז מציעה ללקוחות ספרים לפי דרישה. לא תמצאו שם מדפי ספרים, אבל מכונה להדפסת ספרים במקום בהחלט יש

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא
מי שנכנס לחנות הספרים החדשה בפריז, 'ליברייר דה פוף', יופתע תחילה למצוא את עצמו בחנות שבה, למרות שמה, לא ניתן למצוא ספרים.
לא מדובר בטעות, אלא בחלק מהותי מהמודל העסקי של החנות: החנות, שמופעלת על ידי ההוצאה לאור הצרפתית 'יוניברסיטי פרס אוף פראנס', פועלת בשיטת 'ספרים לפי דרישה'. לקוחות מגיעים לחנות, מבקשים ספר מסוים, וצוות החנות מדפיס אותו במקום עבורם. מכונת ההדפסה נקראת 'אספרסו ספרים'. אחרי הכל, הדפסה של ספר במכונה הזו לוקחת אותו הזמן שדורשת הכנת כוס קפה ושתייתו. חמש דקות בסך הכל.

איך זה עובד? הלקוח נכנס לחנות ומתיישב ליד מחשב טבלט. דרך הטבלט הוא בוחר את הכותרים שהוא רוצה לרכוש. הוא יכול, אם ירצה, להוסיף גם הקדשות בכתב יד. לאחר מכן המכונה מתחילה להדפיס את הספרים, בעוד הוא שותה קפה בנחת בחנות המוארת והנוחה. מבחר הספרים שעומד לרשותו גדול מאד: 5000 הספרים שיצאו בהוצאת 'יוניברסיטי פרס אוף פראנס' בתוספת 3 מיליון ספרים שמספקת החברה המייצרת את מכונות 'אספרסו ספרים'. (חלק גדול מהספרים הללו הם קלאסיקות, שזכויות היוצרים שלהן פקעו כבר מזמן). הרעיון מלהיב כל כך את הקוראים הצרפתיים, שמספר הוצאות צרפתיות נוספות צפויות לשלוח קבצי פי.די.אף. של הספרים שלהם אל החנות, כדי שהלקוחות יוכלו לרכוש גם אותם. אחד היתרונות הגדולים של השיטה הזו, אומרים המוכרים, היא היכולת להקים לתחיה ספרים שכבר יצאו ממחזור ההדפסה. להוצאה לאור לא משתלם להוציא מהדורה חדשה של ספר שימכור, במקרה הטוב, מאה עותקים. אבל, בזכות הטכנולוגיה החדשה, אין שום בעיה להדפיס עותק יחיד ללקוח, שמעוניין דווקא בספר הזה.
 
'ליברייר דה פוף' פתחה את שעריה לראשונה ב-1921. היא תפסה אז שטח גדול בהרבה, הציגה מדפי ספרים עמוסים והיוותה מוקד משיכה לקהל אינטלקטואלי מהאוניברסיטאות הסמוכות. אבל לפני קצת יותר מעשור, היא נאלצה להיסגר בגלל קשיים כלכליים. הסגירה הזו, כמובן, לא היתה תופעה יוצאת דופן. בין השנים 2000 ו-2014 נסגרו 28% מחנויות הספרים בפריז, וגורלן של חנויות ספרים עצמאיות בשאר העולם לא היה שונה בהרבה.
 
במרץ האחרון נפתחה 'ליברייר דה פוף' מחדש בשטח קטן הרבה יותר, אבל במיקום לא רחוק מהשטח בו שכנה בעבר. בעלי החנות נהנו מתכנית של עיריית פריז, שבמסגרתה העירייה רוכשת נדל"ן ברחבי פריז, ומשכירה אותו במחירים זולים ל'יוזמות בעלות חשיבות תרבותית'. אבל השכירות הנמוכה לא היתה מספיקה לחנות כדי לשרוד. ההוצאה לאור שמתפעלת את החנות הבינה שהיא זקוקה לשינוי קונספט קיצוני – וכך נוצרה החנות שבה מדפיסים ספרים לפי דרישה.

"אנחנו מוכרים הרבה יותר ממה שחשבנו", אומרים בהוצאה, שמקווה לפתוח חנויות דומות בערים נוספות בצרפת. "חשבנו שנמכור 10 ספרים ביום, אבל זה יותר קרוב ל-40". השילוב של בית קפה וטכנולוגיה מתקדמת, הם אומרים, תוכנן מתוך מחשבה על יריב ספציפי, שכמעט וחיסל את מושג 'חנות הספרים'. "אנחנו רוצים לתת ללקוחות שלנו משהו יותר טוב מאמזון", מצהירים בהוצאה.
 
תגיות:ספריםטכנולוגיהחנויות ספריםפריז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה