עובדות ביהדות

"ייסורים של אהבה": 10 נקודות על ייסורי הצדיקים

הזוהר מבאר מדוע נענשים הצדיקים: "כך עושה הקב"ה עם הדור, שהקב"ה נותן את הצדיק ברשות המקטרג, כדי להציל את הדור בשבילו"

אא
1. מובא בזוהר: "בשעה שהקב"ה חפץ בנשמתו של אדם להאיר אותה, הוא מכה את הגוף כדי שתשלוט הנשמה, כי כל עוד שהנשמה עם הגוף המה שווים, אין הנשמה יכולה לשלוט, וכשהגוף נשבר, הנשמה שולטת".

2. עוד מובא בזוהר כי הצדיקים סובלים בעולם הזה כדי לזכות לחיי העולם הבא: "בא וראה כמה רעות סובלים הצדיקים בעולם הזה רעות על רעות מכאובים על מכאובים, כדי לזכותם לעולם הבא..."

3. עוד בזוהר: "רבי אלעזר אומר, כל מה שעושה הקב"ה הוא בדין, (ואם מביא ייסורין על איש צדיק הוא), כדי לטהר את נפש ההיא להביאה לעולם הבא, כי כל מעשיו של הקב"ה הם בדין ובאמת, ובכדי להעביר ממנו אותה הזוהמא שקבלה בעולם הזה, על כן נשבר אותו הגוף, והנפש מטהרת...".

4. עוד מובא בזוהר: "רבי יוסי פתח, 'מוסר ה' בני אל תמאס ואל תקוץ בתוכחתו'. כמה אהובים הם ישראל לפני הקב"ה, שהקב"ה רוצה להוכיחם ולהנהיגם בדרך הישר כרחם אב על בנו. ומתוך אהבתו אליו, נמצא השרביט שלו תמיד בידו להנהיגו בדרך הישר, שלא יסור ימין ושמאל, זה שאמר כי 'את אשר יאהב ה' יוכיח'. ומי שהקב"ה אינו אוהב אותו ושונא אותו מעביר ממנו תוכחה, מעביר ממנו השרביט".

5. נאמר בפסוק: "וייסרתיך למשפט". על כך מובאת השאלה: והלא היה אמור להיות, וייסרתיך במשפט, ולא למשפט. הזוהר מבאר את התשובה על כך, והיא שייסורי הצדיקים הם כדי לחסוך להם את הדין הגדול שלעתיד לבוא. כה נאמר: "אלא כתוב: 'ה' במשפט יבא עם זקני עמו', ויום ההוא מקדים הקב"ה רפואה לישראל מטרם שיעלו לדין, כדי שיוכלו לעמד בו, ומהו הרפואה, הוא שבכל שעה ושעה נותן הקב"ה לישראל מעט מעט ייסורין, בכל זמן וזמן ובכל דור ודור, כדי כשיעלו ליום הדין הגדול בעת שיחיו המתים, לא ישלוט עליהם דין".י

6. הזוהר מבאר מדוע נענשים הצדיקים: "כך עושה הקב"ה עם הדור, שהקב"ה נותן את הצדיק ברשות המקטרג, כדי להציל את הדור בשבילו... אשרי חלקו של אותו צדיק, שהוא חזק לסבול ייסורין, כל שכן מי שמנצח על ידי (היסורין) את המקטרג שלו, שפרש שליטתו על כל הדור, ונחשב לו כאילו הוא הצילם והקב"ה עושה אותו רועה עליהם במקומו".

7. במסכת ברכות: "אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא: כל שהקב"ה חפץ בו - מדכאו בייסורין... ואם קבלם באהבה, ואם קבלם, מה שכרו? 'יראה זרע יאריך ימים', ולא עוד אלא שתלמודו מתקיים בידו, שנאמר 'וחפץ ה' בידו יצלח'".

8. עוד מובא במסכת ברכות: "כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים וקובר את בניו - מוחלין לו על כל עונותיו".

9. במדרש תנחומא: "צריך אדם להיות שמח בייסורין יותר מן הטובה, שאילו אדם בטובה כל ימיו לא נמחל לו עבירות שבידו, ובמה נמחל לו, בייסורין".

10. עוד מובא שם: "הייסורין מרצין יותר מן הקרבנות, שהקרבנות בממון וייסורין בגוף".

הרב מיכאל לסרי, שאיבד את בנו באופן טראגי, עונה בעצמו על השאלה הקשה: למה יש אנשים צדיקים שסובלים? האם אין צדק בעולם? הרצאה חשובה שצולמה לפני כשנתיים:
תגיות:ייסוריםצדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה