חדשות יהדות

הגר"ח קנייבסקי: "בעלי תשובה מעלתם גדולה יותר"

"אדם בעל תשובה - אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד, אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו"

אא
במאמרו השבועי בעיתון 'יתד נאמן', סיפר אתמול (רביעי) הרב שמואל ברוך גנוט, מקורבו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, על הערכתו הרבה שרוחש מרן הגר"ח לגרים ובעלי תשובה.

הרב גנוט סיפר כי לאחרונה נכנס מנהל תלמוד תורה לביתו של מרן הגר"ח קנייבסקי, ושאלו שאלה אודות משפחה יקרה, בעלת תשובה.

שר התורה הסתובב מכסאו, שלף כרך רמב"ם מארון הספרים הסמוך, דפדף להלכות תשובה והקריא לאטו את דברי הרמב"ם: "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד, אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים: 'מקום שבעלי תשובה עומדין, אין צדיקים גמורים יכולין לעמוד בו', כלומר, מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם, מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם".

הרב גנוט מוסיף ומציין כי לפני מספר שנים נכנס לביתו של מרן הגר"ח קנייבסקי, יחד עם עסקני ארגון צדקה חשוב. עסקני הארגון שאלו את מרן הגר"ח שאלות בהלכות קדימת צדקה.

"אחד הנושאים שעלו היו הקדמת והעדפת התמיכה במשפחות בעלי תשובה מעוטי יכולת, על פני משפחות שומרי מצוות מלידה", מספר הרב גנוט.

הרב גנוט שטח בפני שר התורה את דברי ספר החינוך (מצוה תלא), הכותב על מצות אהבת הגר את הדברים הבאים: "ויש לנו ללמוד מן המצווה היקרה הזאת, לרחם על אדם שהוא בעיר שאינה ארץ מולדתו ומקום משפחת אבותיו, ולא נעביר עליו הדרך במצאנו אותו יחידי ורחקו מעליו עוזריו, כמו שאנו רואים שהתורה תזהירינו לרחם על כל מי שצריך עזר, ועם המידות הללו נזכה להיות מרוחמים מהשם יתברך, וברכות שמים ינוחו על ראשינו".

עוד נכתב בספר החינוך: "והכתוב רמז טעם הציווי, באמרו 'כי גרים הייתם בארץ מצרים'. הזכיר לנו שכבר נכוינו בצער הגדול ההוא, שיש לכל איש הרואה את עצמו בתוך אנשים זרים ובארץ נכריה, ובזכרנו גודל דאגת הלב שיש בדבר, וכי כבר עבר עלינו, והשם בחסדיו הוציאנו משם, ייכמרו רחמינו על כל אדם שהוא כן".

הרב גנוט הקריא את הדברים בפני מרן הגר"ח, ושאלו האם מסקנת הדברים היא כי גרים ובעלי תשובה קודמים בקבלת צדקה, על פני שומרי מצוות מלידה.

מרן הגר"ח הסכים עם הדברים, ואישר כי "כשצריך לסייע כספית למשפחות בעלי תשובה מעוטי יכולת, יש לסייע להם בצורה מיוחדת, ולעיתים, לפי העניין, כדאי אף להקדימם על פני משפחות אחרות".
תגיות:הרב חיים קנייבסקיבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה