חדשות יהדות

שחלק מחכמתו ליראיו: הפסק הגאוני של הגר"ח קנייבסקי מנע קרע במשפחה

האב נדר לקרוא לילד 'שמעון'. הרעייה סירבה ואביה התערב. כיצד ריצה הגר"ח קנייבסקי את שני הצדדים?

אא

מקרה שאירע לאחרונה ממחיש את גאונותם של גדולי התורה. המעשה הבא סופר על ידי הגאון רבי יצחק זילברשטיין בשיעור תורה שמסר בחולון:

מעשה ביהודי שלא זכה לפרי בטן במשך מספר שנים. בצר לו, הלך להתפלל במירון בקבר הרשב"י, ונדר כי כאשר יוולד לו בן, יקרא לו 'שמעון'.

מן השמים נענו, וכעבור זמן נולד ליהודי בן. אלא שהיולדת, אם התינוק, סירבה לקרוא לילד 'שמעון', והתעקשה על שם אחר. בני הזוג לא הצליחו להגיע לעמק השווה, ובמהלך הברית, כשנשאל האב כיצד לקרוא לילד, השיב 'שמעון'.

לאחר הברית, פנה אליו חמיו בכעס. "מה שעשית זה בניגוד להלכה שאומרת שבקריאת שם הולכים אחר דעתה של האמא", אמר לחתנו. "אני נודר עליך שלא תעבור את מפתן ביתי כל עוד אינך עושה שינוי השם לילד".

בצר לו, ניגש האב לרבי יצחק זילברשטיין, ושאלו כיצד לנהוג. "גם אם אתה צודק, אתה לא חכם", העיר לו הגר"י זילברשטיין. "כך לא נוהגים". את השאלה העביר הגר"י זילברשטיין לגיסו, מרן הגר"ח קנייבסקי.  

"תשובתו של הגר"ח היתה החלטית: "תעשה שינוי השם לשם שרעייתך רוצה", אמר לאב. ומה עם הנדר לקרוא לילד שמעון? "את הנדר כבר קיימת", הסביר הגר"ח. "לא נדרת כמה זמן ייקרא הילד שמעון, ואחר שקראת לו כך, אתה רשאי לשנות את השם משום שלום בית". 

תגיות:נדרהרב קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה