חדשות בעולם

כשאיש משלוחים סיני מתגלה לפתע כמתמטיקאי

איש משלוחים סיני בן 33, ללא השכלה אקדמית מסודרת, הציע לאחרונה תיאורית מספרים מהפכנים שמרגשת מתמטיקאים

אא

יו ג'יאנצ'ון, איש משלוחים בן 33 מסין, הציע לאחרונה פתרון לבעיה מתמטית סבוכה, פתרון שהדהים מומחים בתחום בגאונותו.

"הוא מעולם לא למד בצורה שיטתית תיאורית מספרים או השתתף בקורסים של מתמטיקה מתקדמת" אומר פרופסור קאי ינשטין מאוניברסיטת זג'יאנג. "כל מה שיש לו זה אינסטינקט ורגישות מיוחדת למספרים".

התגלית המתמטית של יו נוגעת לדרך חדשה שמאפשרת להבדיל בין מספרים ראשוניים (מספרים שמתחלקים רק לאחד ולעצמם) ובין מה שנקרא 'מספרי קארמייקל' – מספרים שעומדים ברוב המבחנים למספרים ראשוניים אבל למעשה אינם מספרים ראשוניים. המספרים הללו ידועים גם בכינוי 'מספרים שקרניים'.

למה זה חשוב? מדענים עמלים כל הזמן על מציאת מספרים ראשוניים גדולים יותר ויותר (מספר הראשוני החדש ביותר שהתגלה כולל יותר מ-22 מיליון ספרות!) משום שלמספרים ראשוניים יש חשיבות גדולה בפיתוח שיטות הצפנה שמאפשרות, בין השאר, עריכת קניות באינטרנט. הדרך שהציע יו להבדיל בין מספר ראשוני אמיתי למספר ראשוני מזויף, יכולה לפיכך להיות בעלת השלכות מעשיות משמעותיות.

יו עבד על הפתרון המתמטי שהציע במשך שמו"ה שנים, ואז שלח אותו למספר פרופסורים. פרופסור קאי ההי הראשון שחזר אליו, והציע לו לבוא להרצות באוניברסיטה. יוהרצה שם ביוני האחרון, כשהוא נסמך על זכרונו ולא נזקק לדפים כתובים. מומחים שנכחו בהרצאה יצאו מגדרם בהתפעלות. "לא יתה כזו התפתחות בתחום כבר שני עשורים" אומר ויליאם בנקס, מומחה למספרי קארמייקל מאוניברסיטת מיסורי. 

התיאוריה של יו צפויה להיכלל בקרוב בספר שמוציא פרופסור קאי על מספרי קארמייקל. בינתיים, יו הפך לגיבור מקומי וקיבל הצעות עבודה בתחום המתמטיקה, במקום בתחום המשלוחים. אבל, לפי כל המקורות, הוא נותר ביישן וצנוע. כששואלים אותו על שאיפות עתידיות בתחום המתמטיקה, הוא טורח להדגיש שיש דברים שחשובים לו יותר. "קודם כל אני רוצה להקים משפחה. מתמטיקה באה רק אחר כך", הוא אומר.

תגיות:מתמטיקהסין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה