בריאות ותזונה

מחקר חדש קובע: אין תזונה אחת שמתאימה לכל בני האדם

מתלבטים איך לבחור תזונה מנצחת? מחקר חדש מגלה: לכל אדם יש תזונה שמתאימה ספציפית לגנים שלו, ואין תזונה אחת שמתאימה לכולם

אא

נדמה שבכל יום אנחנו שומעים על תזונה חדשה מומלצת לבריאות איתנה ושמירה על משקל תקין. יש המהללים צמחונות, ויש המצביעים על טבעונות. יש המספרים בשבחי הפליאו, ויש הנשבעים שטבעונאות היא הפתרון לכל צרה. יש מי שנצמד בעקשנות לתזונה 'ים תיכונית', ויש מי שמתעקש על תזונה לפי הרפואה הסינית. יש שהורידו משקל בעזרת תזונה 'דלת פחמימות', ויש כאלה שהצליחו דווקא בזכות תזונה דלת שומנים. בתוך ההיצע הרב והמגוון הזה, האם יש תזונה אחת שהוכחה מחקרית, חד משמעית, כתזונה האידיאלית למין האנושי?

מחקר חדש של פרופסור ויליאם בארינגטון מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שממצאיו דוחו בוועידת הגנטיקאים השנתית של ארצות הברית, טוען שלכאורה איך תזונה אחת אידיאלית, לאדם או לבעלי חיים: התגובה לכל סוג תזונה תלויה בגנים האינדיבידואלים של כל אחד.

למסקנה הזו הגיע בארינגטון על בסיס ניסוי שערך בארבעה זנים שונים של עכברים, שהתזונה שלהם הוחלפה ארבע פעמים. זן אחד היה אדיש לשינויים בתזונה: בין אם אכלו תזונה מערבית מלאה בפחמימות ושומן, תזונה ים תיכונית, תזונה יפנית או תזונה דלה מאד בפחמימות ועשירה בשומנים, הידועה בשם 'תזונה קטוגנית', משקל העכברים לא השתנה וכך גם רמות האינסולין והכולסטרול שלהם.

הקבוצה השניה של עכברים העלתה במשקל לא משנה מה אכלה – מלבד בזמן שניזונה מתזונה יפנית מסורתית. רמות הסוכר בדם העכברים – סימן לסוכרת – הרקיעו שחקים כשניזונו מכל תזונה אחרת.

קבוצה שלישית של עכברים נשארה בריאה ורזה על כל תזונה – מלבד התזונה הקטוגנית הדלה בפחמימות ועשירה בשומנים. כשניזונו לפי כללי התזונה הזו, העכברים עלו במשקל מאד, ופיתחו כולסטרול גבוה ובעיות בריאות נוספות.

הזן הרביעי של העכברים, לעומת זאת, שגשג כשניזון מתזונה קטוגנית, וגם מתזונה יפנית. לעומת זאת, העכברים הללו השמינו מאד כשניזונו מתזונה ים תיכונית, ופתחו השמנה ובעיות לב וסוכרת כאשר ניזונו מתזונה מערבית.

"תוצאות המחקר מראות שלמעשה אין דבר כזה, תזונה שבריאה לכולם", אומר בארינגטון. הממצאים האלה מתאימים למחקר קודם – בבני אדם – שהראה כי מאכלים רבים יכולים להעלות את הסוכר בדם באנשים מסוימים – אבל אינם משפיעים כלל על אנשים אחרים. תגובות כאלה, המשתנות מאדם לאדם (או מעכבר לעכבר) מראות שכל אחד זקוקה לתכנית תזונה שנבנתה באופן אישי עבורו. החוקרים מקווים כי בעתיד יצטבר ידע מספיק על הקשר בין גנים שונים ותגובה למאכלים, כך שכל אדם יוכל לקבל תכנית אכילה מומלצת על בסיס ההרכב הגנטי שלו.

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה