חדשות יהדות

"הצילו את בית העלמין באלג'יריה"

ממשלת אלג'יר, בחסות הממשל הצרפתי, עומדת לפנות למעלה מ-30 בתי עלמין יהודיים עתיקים, בהם טמונים גם גדולי עולם מתקופת הראשונים

אא

מאז נודע על כוונתם של שלטונות אלג'יר להרוס עשרות בתי עלמין יהודיים עתיקים באלג'יר ופורסמה הידיעה בתקשורת, נעשים מאמצים רבים בעולם היהודי במטרה למנוע את הפגיעה בנפטרים. מי שפועל כיום נמרצות בתחום, כשהוא מנהל מערכה חובקת עולם לשם כך, הוא הרב יצחק יהודה שפירא מלונדון, אשר לפני כשנתיים קיבל ממלכת אנגליה את התואר "קצין מסדר האימפריה הבריטית", הודות לתרומתו ועשייתו לחיזוק הקשרים בין בריטניה לבין הקהילה החרדית.

בשיחה ל"יום ליום" אמר: כי "אנו מקווים כי כל יהודי שיש לו השפעה על הממשלה הצרפתית, יעשה כל מאמץ כדי למנוע את הפגיעה באותם נפטרים שעונים בהחלט על ההגדרה ההלכתית של 'מתי מצווה' שהכול קרוביהם".

הידיעה על כוונתה של הממשלה האלג'ירית לפגוע בבתי העלמין היהודיים ולפנות את העצמות לקברי אחים פורסמה ב"יום ליום" לפני כחודש, ומאז היא מעוררת סערה. באותה ידיעה דווח כי הממשלה החליטה על פינוי בתי העלמין וכי לקרוביהם ניתנת הרשות לדאוג לפינוי עצמות הנפטרים, בתשלום ועל חשבונם של הקרובים, לבתי עלמין ייעודיים בצרפת. בעקבות זאת נרעשו קרוביהם וצאצאיהם של יהודי אלג'יר הקבורים ברחבי אלג'יר בבית העלמין הפזורים שם ומביעים חשש כבד לעתידם. במערכת "יום ליום" התקבלו מכתבים רבים מאזרחים אשר מביעים חשש לגורל העתיד של אותם ישני עפר – יקיריהם ומנסים לברר ולפעול בכל דרך על מנת לבטל את הגזירה.

אלא שכעת, לאחר עיון מדוקדק ברשומות של ממשלת צרפת שפורסמו ב-9 ביוני 2016, נודע כי מי שעומד מאחורי התוכנית האלג'ירית היא דווקא ממשלת צרפת.

צרפת, שדאגה עד כה שהממשל האלג'ירי ישמר את בתי העלמין שבאלג'יר (וזאת מתוקף ההסכם שחתמה עם אלג'יר ב-1968, ערב מתן העצמאות למדינה, שקודם לכן נחשבה לקולוניה צרפתית, ושבו נקבע כי ממשלת אלג'יר תשמר את בתי העלמין היהודיים, ולהבדיל הנוצריים שבתחומה), שינתה בזמן האחרון את מדיניותה. כעת החליטו הצרפתים להסיר את חסותם מבתי העלמין, וכפי שהבהירו ברשומות הרשמיות, קבעו כי ניתן להרוס את בתי העלמין הקטנים באלג'יריה, וזאת בתנאי שהקרקע שתפונה תוסב לבניית בתי חולים או שטחי ציבור.

 

הזמן הולך ואוזל

נכון לעכשיו ידוע על הסכנה הנשקפת ללא פחות מ-30 בתי עלמין, אך הממשלה אינה משתהה, וברשומה שפורסמה לפני כשלושה חודשים, ב-26 במאי, הודיעה על כוונתה להרוס את בתי העלמין, תוך שהיא מפרטת את שמותיהם של בתי העלמין. המועד האחרון להעברת העצמות, כך על פי ההודעה, יהיה כעבור שישה חודשים, כלומר, עד 26 בנובמבר הקרוב (לאחר החגים).

הידיעה על הפגיעה הצפויה בבתי העלמין שבאלג'יר, שם התקיים ישוב יהודי מפואר לאורך כאלפיים שנה, כך שבבתי העלמין טמונים גם גדולי עולם מתקופת הראשונים, עוררה סערה בעולם היהודי, והוחלט לצאת בתוקף נגד כוונתה של הממשלה הצרפתית. גופים יהודיים רבים, בעיקר באירופה ובארה"ב, מנהלים מאז מלחמת מאסף לביטול רוע הגזירה. ואכן, במהלך החודש האחרון נרשמו פניות רבות לשגרירויות צרפת ואלג'יר ברחבי העולם, כשמכל רחבי העולם החלו להגיע בקשות לממשלות צרפת ואלג'יר לשקול מחדש את החלטתן, אם כי עד כה לא הביאו הבקשות לשינוי המדיניות.

הרה"ח ר' יצחק יהודה שפירא, בימים אלו לא נח ופועל נמרצות בתחום, ומנסה לערב בעניין בכירים בקהיליה הבינלאומית שיש להם השפעה על הממשלה הצרפתית. הוא חולש על המאמצים שנעשים בשורה של מדינות, כשהוא פועל רבות ובדרכים מגוונות למנוע את הפגיעה בבתי העלמין. בשיחה עם "יום ליום", אומר הרב שפירא, כי "אנו מצפים שהממשלה הצרפתית תחזור בה מכוונתה והיא לא תאפשר פגיעה בבתי עלמין יהודיים באשר הם, ואנו מבהירים שלא יהיו כל פשרות בנושא".

בדברים שהעביר לגורמים בממשל הצרפתי, הבהיר הרב שפירא, כי "לא יעלה על הדעת שקברים יהודיים יפגעו". הוא הרחיב על חשיבות כבוד המת במסורת ההלכה היהודית, והתריע מפני פגיעה בבתי העלמין ש"תהווה פגיעה קשה ברגשותיו של העם היהודי לעדותיו ולשבטיו". כן הבהיר כי ההלכה היהודית אוסרת פינוי של נפטרים מקברם, כך שאופציית הפינוי מרצון אינה רלוונטית ואינה מהווה כל פתרון. פרט לכך, הוסיף כי מעבר לאיסור ההלכתי קיימת גם בעיה במישור הפרקטי, שכן על רבים מהקברים כבר אין מצבה ולא קיים רישום מסודר, כך שבלתי אפשרי להורות למשפחות לאתר את עצמות קרוביהם.

 

השתלטות על שטחי בית העלמין

המאמצים אינם מופנים רק לעבר הממשלה האלג'ירית. הרב שפירא, שעומד בראש ועדה מיוחדת למניעת פגיעה במתי ישראל בצרפת (שבה חברים רבנים ואישי ציבור חרדיים, לצד דמויות ציבוריות כמו סגן שר החוץ בעבר מר דני איילון, שר השיכון לשעבר הר' אריאל אטיאס, תא"ל יוחנן לוקר – מזכירו הצבאי של רה"מ לשעבר, הרב ראב"ד – רב חיה"א לשעבר ועוד) מרכז מצדו מאמצים להם שותפים גורמים שונים בקהיליה הבינלאומית, כשבין השאר נעשו פניות לממשל האמריקני, למטה האו"ם ולגורמים בעלי השפעה באירופה.

כמו כן נפגשה הוועדה עם שגריר צרפת בישראל, עם מ"מ השגריר האמריקאי ונערכו שיחות בהולות עם שגריר גרמניה, שבהן הובהר כי הפגיעה בבתי העלמין תגרום לפגיעה קשה ברגשותיהם של יהודי העולם, וכי מה שמתבקש כעת מהממשלה הצרפתית הוא להבטיח את המשך שימורם של בתי העלמין.

"הפתרון של העברת הנפטרים אינו פתרון", אומר הרב שפירא, "שכן ההלכה היהודית אוסרת פינוי נפטרים מקבריהם, אם השיקול הוא השתלטות על שטחי בית העלמין. לעת הזו, אנו מצפים שכל יהודי שיש לו השפעה על השלטון האלג'ירי יעשה ככל שביכולתו למנוע את הפגיעה בישני עפר, חלקם גדולי עולם שאנו זוכים עד עתה ליהנות מתורתם, שהם כיום בבחינה של מתי מצווה שהכול קרוביהם".

הרב שפירא הביע תקווה כי גם הנציגות החרדית בכנסת תתגייס לנושא והיא תפעיל את השפעתה על ראש הממשלה, כך שנתניהו, שדעתו נשמעת ברבים מבירות העולם ובכללן בצרפת, יתערב אף הוא ויפעל בדרכים משלו למציאת פתרון מתאים שיבטיח את המשך קיומם של אותם בתי עלמין באלג'יריה. הוא הדגיש כי "יפה שעה אחת קודם, שכן חוששני שבעוד זמן קצר יחלו האלג'ירים במלאכת ההרס, ואז כבר יהיה מאוחר מדי".

יצוין כי רק לפני פחות משנה, חולל ונהרס בית הקברות היהודי בעיירת החוף 'אוראן' שבאלג'יריה, והרשויות מקדמות תוכנית להקים במקום פרויקט בניה. בבית העלמין היו טמונים לפחות כ-300 נפטרים יהודים.

עם הריסת בית הקברות באוראן ירד המסך מעל הקהילה היהודית המפוארת שהייתה קיימת במקום לאורך שנים רבות, מאז 1391, והייתה מורכבת ברובה מיהודים ממדינות אירופה שהיגרו לאלג'יריה. יוזכר כי הריב"ש והרשב"ץ היגרו מברצלונה וממיורקה לאלג'יר ושם המשיכו בחיי תורה וקיום מצוות.

משגרירות צרפת בישראל טרם התקבלה תגובה.

 

עבר מפואר

הקהילה היהודית, שמנתה כ-30,000 נפש, המשיכה בחייה, אולם בשנת תשט"ז התנפלו פורעים על רכוש יהודי, ובמהרה החמירו ההתקפות והיו גם אבדות בנפש. המצב הביטחוני הידרדר בהדרגה בשנים הבאות. אחד השיאים היה בסוף שנת תש"כ, כאשר חולל בית העלמין היהודי של אוראן.

בתחילת שנות ה-60' נרשמה ירידה חדה במספר היהודים בעיר. על פי הסכמי אוויאן של סיום מלחמת אלג'יריה, נחשבו היהודים לאירופיים. אלג'יריה העצמאית אימצה חקיקה שעל פיה הוענקה אזרחות אלג'ירית רק למי שאביו או אבי אביו היה מוסלמי. כמו כן הכריז בית הדין העליון של אלג'יריה כי יהודים אינם מוגנים עוד בחוק.

בשנת תשכ"ב אירע טבח גדול באוכלוסייה האירופית, ובעקבותיו, במשך כמה חודשים, עזבו היהודים בהמוניהם את אוראן. שנה לאחר מכן, כשקיבלה אלג'יריה עצמאות מצרפת, היו בעיר רק 850 יהודים. עד סוף אותו עשור נמשכה עזיבת היהודים.

בשנת תשכ"ז נותרו בעיר פחות מ-400 יהודים. הרוב היגרו לצרפת, והיעד השני היה ישראל. ברבות הימים עם עזיבתם של היהודים, בית הכנסת הגדול, שכבר לא היה פעיל, הוסב למסגד. במחקר שהתקיים בשנת תש"ס נראה כי כבר לא מתגוררים באוראן יהודים כלל.

תגיות:בית עלמיןאלג'יריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה