מעניין

למה יש בצ'כיה כל כך הרבה ספריות?

צ'כיה היא אלופת הספריות העולמית. איך היא זכתה למעמד הזה, ואיפה נמצאת הספרייה היפה ביותר בעולם?

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

באיזו מדינה יש הכי הרבה ספריות לנפש? התשובה היא צ'כיה. אי אפשר להתהלך בה מבלי להיתקל בספריה. בצ'כיה, יש יותר ספריות מבתי ספר יסודיים. למעשה, על כל 1971 תושבים יש ספריה – פי ארבע מאשר במדינה אירופאית ממוצעת, ופי עשר מאשר בארצות הברית.

למה הצ'כים מתפארים בספריות רבות כל כך? ובכן, הסיבה לריבוי הספריות תלויה בחוק עתיק שחוקק בצ'כיה בשנת 1919, אז הפכה צ'כוסלובקיה למדינה עצמאית. רוב האוכלוסייה היתה בורה למדי ואפילו אנאלפביתית. כדי לתקן את המצב החליטו המחוקקים שכל קהילה בארץ, מעיר גדולה לכפר זעיר, חייבת להקים בתוכה ספריה. הפתרון אכן עזר: הצ'כים פקדו את הספריות בהמוניהם, ועד היום הם נמנים על חובבי הקריאה הגדולים בעולם. לספריות יש חלק חשוב בכך: מחקרים מראים כי צ'כים המחליפים ספרים בספריה קונים בממוצע 11 ספרים יותר מידי שנה מאשר עמיתיהם שאינם מבקרים בספריה.

החוק העתיק משנת 1919 שרד את הכיבוש הנאצי, את השלטון הקומוניסטי, ואפילו את היפרדות צ'כוסלובקיה לשתי מדינות עצמאיות, צ'כיה וסלובקיה. אבל בסופו של דבר, אילוצי תקציב עשו את שלהם ובשנת 2001 בוטלה הדרישה שכל יישוב יחזיק ספריה. אז, לפני 15 שנים, היו בצ'כיה 6,019 ספריות. מאז, בערך 11% מהן נסגרו או התאחדו. עדיין, לצ'כיה יש מספיק ספריות כדי לשמור על תואר 'אלופת הספריות העולמית'.

כמובן, ספריות בכל העולם מתמודדות עם ירידה בביקוש לשירותיהן בגלל העידן הדיגיטאלי. כשאפשר להשיג כמעט כל ספר או מידע ברשת, מי זקוק לספריה? אבל הצ'כים, שגאים במסורת הספריות שלהם, לא נכנעים כל כך מהר לטכנולוגיה. בשנים האחרונות הם עמלים על שימור הרלוונטיות של הספריות בכך שהם מארגנים בהן מועדוני קריאה, תצוגות אמנות, ואפילו קורסים למחשבים. הספריות בצ'כיה אפילו משמשות כעמדות קלפי בימי בחירות.

צ'כיה, אגב, מתהדרת לא רק במספר הספריות הגבוה ביותר בעולם – היא גם מחזיקה ברשותה את הספרייה הידועה כיפה ביותר בעולם. הספרייה הזו היא ספריית הקלמנטינום בפראג, דוגמה יפהפייה של אדריכלות תקופת הבארוק. הספרייה נפתחה בשנת 1722 והיא מכילה כעשרים אלף ספרים. אבל האטרקציות הגדולות שבה אינם כרכים נדירים אלא הארכיטקטורה המרהיבה, הריהוט העתיק והפסיפסים היפהפיים בתקרתה.

תגיות:ספרייהצ'כיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה