חדשות בעולם

למה ולדימיר פוטין מנסה להפוך את דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב

סוכנות ממשלתית רוסית פרצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית וגרמה להדלפת מיילים מרשיעים שפגעו במפלגה. זהו רק פרק נוסף בסאגת התערבות הרוסית בבחירות האמריקאיות: הרוסים, מצטבר, רוצים את טראמפ

אא

את סוף השבוע האחרון התכוונה המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית להקדיש לחגיגות בחירת המועמד לסגן נשיא, הסנאטור של וירג'יניה טים קיין. את החגיגה, עם זאת, קלקלה חשיפה חדשה של אתר ההדלפות 'ויקיליקס' שהעלה לרשת מספר עצום של מיילים שהאקרים חילצו ממחשבי המפלגה הדמוקרטית, ובהם פרטים מביכים לא מעטים. בין השאר, הסתבר כי הנהלת המפלגה פעלה מאחורי הקלעים למען הילרי קלינטון וכנגד ברני סנדרס – בניגוד מוחלט לאובייקטיביות שהיתה אמורה לגלות בזמן הפריימריז.

ההשלכות היו קשות. תומכי סנדרס סערו, יו"ר הוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית נאלצה להתפטר מיידית, והוועידה הדמוקרטית נפתחה אתמול בפילדלפיה בסימן כאוס, כאשר נציגים רבים, תומכי סנדרס, שורקים בוז לכל דובר שמביע תמיכה בהילרי ואף מארגנים הפגנות שבהן הם קוראים 'לזרוק את הילרי לכלא'.

מי אחראי להדלפות הללו, שפגעו במפלגה הדמוקרטית וכך סייעו בעקיפין לרפובליקנים ולמועמד שלהם לנשיאות, טראמפ? מומחים שבדקו את המיילים קבעו נחרצות: המיילים הללו עברו דרך רשתות מחשבים רוסיות. יותר מזה, יש עליהם עקבות של סוכנות ממשלתית. במילים אחרות, לממשלת רוסיה היה אינטרס לקלקל את החגיגה הדמוקרטית ולסייע לטראמפ.

לא רק שמדובר בהתערבות רוסית חסרת תקדים בהיקפה בבחירות פנימיות בארה"ב, גם המטרה שהציבו הרוסים לעצמם יוצאת דופן. באופן מסורתי, המפלגה הרפובליקנית היתה עוינת יותר כלפי רוסיה ומוכנה יותר להתעמת איתה. אבל, כמו הרבה דברים אחרים, דונאלד טראמפ שינה גם את זה. הוא נבחר למועמד המפלגה לנשיאות כשהוא מצהיר לא פעם על הערכתו הרבה לפוטין כמנהיג, ומתרברב כי 'פוטין הוא חבר שלי ומחבב אותי'. פוטין, מצידו, שיבח אותו עוד בדצמבר במילים: "איש צבעוני ומוכשר ללא ספק, שמוביל את המירוץ לנשיאות".

את ההעדפה הרוסית הברורה אפשר לראות במספר ערוצים. המדיה הרוסית – שנשלטת על ידי פוטין – מדווחת באהדה על הקמפיין של טראמפ. ובשבוע שעבר, חבר הפרלמנט הרוסי  אלכסיי פושקוב, המכהן כראש הוועדה לענייני חוץ, כתב בטוויטר: "ה'אני מאמין' של קלינטון זה לחזק בריתות אמריקאיות נגד רוסיה. ה'אני מאמין' של טראמפ הוא להגיב רק לאיומים אמיתיים. בנאליות אגרסיבית מול שכל ישר".

לטראמפ יש סיבה טובה, מצידו, לחוש אהדה לרוסיה. באופן היסטורי, הוא נשען על כספי השקעות רוסיים כדי לממן את עסקיו. מעבר לזה, שני יועצים במעגל הקרוב שלו הם אנשים בעלי רקורד ארוך בקידום אינטרסים רוסיים.  אחד מהם משמש כיושב ראש הקמפיין שלו שעל פיו יישק דבר. בהתאם לכך, טראמפ הנפיק לא מעט הצהרות שנשמעות חלומיות לאוזניים רוסיות: הוא דיבר על אפשרות לפרוש מנאט"ו ועל סירוב להיחלץ לעזרתן של המדינות הבאלטיות – החברות בנאט"ו – במקרה של תוקפנות רוסית, ודאג שמצע המפלגה הרפובליקנית לא יכלול מילות תמיכה באוקרינה המתמודדות עם שאיפות התפשטות רוסיות.

הדמוקרטים, כמובן, לא יושבים בשקט מול ניסיון הדב הרוסי להטות את תוצאות הבחירות. בריאיונות ובתדרוכים לעיתונות הם מצביעים שוב ושוב על כך שלקרמלין יש אינטרס לחבל בקמפיין של קלינטון ולקדם את טראמפ. אבל, נכון לרגע זה, עוד לא ברור לגמרי עד כמה מעורב פוטין בניסיון להחליף שלטון בארצות הברית. רוסיה התערבה בעבר בלא מעט בחירות פנימיות בארצות אחרות: כסף רוסי תמך, למשל, במפלגות ימין קיצוני בהונגריה וביוון. אבל האם אכן מדובר רק בניסיון ליצור כאוס ולפגוע באחדות המדינה הזרה – או שפוטין הגה הפעם מזימה שלמה ומאורגנת כדי להעלות את טראמפ לשלטון? לפחות עד שתיחשף האמת על מקורות המימון של טראמפ, אומרים מומחים, אפשר רק לנחש את התשובה.

תגיות:רוסיהולדימיר פוטיןארה"בדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה