בריאות ותזונה

החיסון המוזר נגד מלריה: לישון ליד תרנגולת

שוהים באפריקה ורוצים לוודא שלא תחטפו מלריה? מחקר חדש מציע פיתרון: שימו תרנגולת בכלוב ליד המיטה שלכם

אא

אם מלריה נשמעת לכם כמו מחלה מיושנת שלקוחה מסיפורי החלוצים בארץ ישראל, כנראה שלא נדרשתם לטוס לאחרונה לאפריקה. כדי להגיע לרוב מדינות אפריקה, צריך לקבל קודם חיסונים. בין השאר, נגד מלריה. המחלה הזו עדיין קיימת מאד – וקטלנית.

את החיסון החדש שהתגלה נגד מלריה, עם זאת, אין צורך לקבל בזריקה. מדענים באוניברסיטה השבדים למדעי החקלאות, בשיתוף פעולה עם מדענים מאוניברסיטת אדיס אבבה באתיופיה, גילו שהיתוש העיקרי שמעביר את חיידק המלריה, יתוש אנופלס, שומר מרחק מתרנגולים. בניגוד לבני אדם, בקר וצאן שאת דמם היתוש חומד, בתרנגולים אין לו שום עניין.

איך זה עובד? מסתבר שתרנגולים מפיצים ריח שדוחה את היתושים הללו. אומרים החוקרים: "הופתענו לגלות שיתושי המלריה מתעבים את הריחות שתרנגולים מפיצים ולכן תופסים מהם מרחק".

כדי לבדוק האם ריחות התרנגולים יכולים להגן גם על בני אדם, החוקרים אספו תרכובות כימיות מנוצות תרנגולים וטמנו אותם בתוך מלכודות של יתושים שעמדו בסמוך למיטה בה ישן אדם. התוצאה: במלכודות הללו נתפסו הרבה פחות יתושים מאשר במלכודות שהוצבו בחדר ללא ריח התרנגולים. במילים אחרות – רוב היתושים נמנעו מלהתקרב גם לאדם בגלל ריח התרנגולים. תוצאות דומות הושגו גם כאשר תרנגולת חיה הוצבה בתוך כלוב בחדר.

"אנשי אפריקה סובלים כבר דורות רבים ממלריה והיתושים הופכים להיות חסינים יותר ויותר לחומרי הדברה", אומרים החוקרים. "מסיבה זו, יש צורך לפתח אמצעי התגוננות מקוריים נגד היתושים. במחקר שלנו הצלחנו לזהות תרכובת ריח טבעית שדוחה יתושי מלריה ומונעת מהם להתקרב לאנשים".

תגיות:בריאותחיסוןתרנגולת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה