חדשות בארץ

יוצאים לחופש? כל מה שרציתם לדעת על מה שמגיע לכם על פי החוק

עובדים קשה כל השנה, ורוצים לצאת קצת להבראה? מגיעים לכם ימי חופשה בתשלום מלא. כל הפרטים בכתבה שלפניכם

  • י"ח אב התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. 'חוק החופשות' מזכה כל עובד ב-11 ימי חופשה בתשלום לכל שנת עבודה. החל מינואר 2017 מינימום ימי חופשה במשק יעלה ל-12 ימים.

2. מענין לדעת כי במדינות ה-OECD מספר המינימום של ימי חופשה הוא 15-20 ימים.

3. ימי חופשה אלו הם המינימום אותו חייב המעסיק לתת לכם על פי חוק. הטבה משמעותית לעובדים היא העלאה של מספר ימי החופשה.

4. חשוב להדגיש: בימי החופשה העובדים מקבלים שכר מלא.

5. ימי החופשה ניתנים לעובד פר שנה קלנדרית, כשהם תלויים בשני גורמים עיקריים:

משך הקשר המשפטי (יחסי עובד-מעביד) במהלך השנה: האם במשך כל השנה התקיימו יחסי עובד- מעביד בין הצדדים, או שרק בחלק מהשנה (בגלל פיטורים, התפטרות או תחילת עבודה באמצע השנה, למשל). סעיף זה כולל את בדיקת מספר הימים בפועל שעבד העובד במהלך השנה.

הגורם השני המשפיע הוא ותק העובד: חוק החופשה השנתית מגדיר 'שנת עבודה' כפרק זמן של 12 חודשים, שמתחיל באחד בינואר בכל שנה. לכן, לצורך חישוב החופשה השנתית, הוותק אינו משך הזמן שהעובד עובד במקום העבודה, אלא כמה שנים קלנדריות (מינואר עד דצמבר) הוא עובד במקום העבודה.

6. מי קובע מתי יצא העובד לחופש? על פי החוק, המעסיק רשאי לבחור מתי ינצל העובד את ימי החופש שלו. העובד יכול לבקש לנצל ימי חופשה מתי שמתאים לו והמעסיק חייב להתחשב בבקשותיו, או לנמק את סירובו בטעמים הגיוניים וסבירים.

7. מעסיק המעוניין להוציא את העובד לחופשה, צריך להודיע לו על כך מראש. מעסיק המעוניין להוציא את העובד לחופשה ארוכה מ-7 ימים חייב להודיע לו לפחות שבועיים מראש. אם לא הודיע לו, המעסיק לא יוכל להפחית את ימי החופשה ממכסת ימי החופשה השנתית שצבר העובד. זה נכון גם במקרה של חופשות מרוכזות או חופשות כפויות, שנעשו מאוד פופולריות בשנים האחרונות.

8. האם ניתן לצבור ימי חופש? עובדים רבים מעדיפים לצבור את ימי החופשה שלהם, ולאחר מספר שנים לצאת לחופשה מרוכזת או לבדוק אותם בכסף. מה אומר על כך החוק? יש לדעת כי הסדר כזה לא קבוע בחוק, המאפשר לצבור עד שבעה ימי חופשה לשנה הבאה, אך לא מעבר לכך. חשוב לדעת כי כל צבירה נוספת עלולה להימחק, אלא אם המעסיק מסכים להסדר כזה. שימו לב.

9. מה בנוגע לפדיון ימי חופשה לאחר סיום יחסי העבודה? עובד שעוזב את מקום עבודתו זכאי לקבל כסף עבור ימי החופשה שחייבים לו. עם זאת, זכרו כי על פי החוק, תקופת ההתיישנות של ימי החופשה היא שלוש שנים.

10. חופשה ללא תשלום (חל"ת) היא הכוונה למצב בו עובד המעוניין או נזקק לצאת לחופשה (טיול ארוך, מצב בריאותי או כל סיבה אחרת) ולא צבר ימי חופשה או שמספר הימים לא מספיק לו, יכול להפסיק את עבודתו לתקופה מוגבלת המוגדרת כחל"ת, בהסכמת המעסיק. בתקופה זו העובד לא מקבל שכר, אבל נשמרים יחסי עובד מעביד וחובת הנאמנות של העובד כלפי המעסיק. לאחר החל"ת, העובד זכאי לחזור ולעבוד באותם התנאים שהיו כאשר עזב, אך לא בהכרח לאותה משרה בדיוק. המעסיק יכול לבצע שינויים לגבי תפקיד העובד בזמן החופשה.

תגיות:חופשהימי חופשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה