עובדות ביהדות

למה כדאי ללמוד משניות בעל פה? 10 סיבות וטיפ מיוחד לשיפור הזיכרון

אילו רווחים נפלאים נרוויח מידיעת מסכת משניות בעל פה? וגם: עצה מיוחדת לזיכרון מאת ה'חפץ חיים'

  • ח' חשון התשפ"ב
אא

ה'חפץ חיים' בספרו 'תורת הבית' ממליץ לכל אדם ללמוד בעל פה מסכת אחת או סדר משניות אחד. הוא מבאר באריכות רבה את ריבוי התועלות שירוויח האדם מכך.

1. חריתת דברי התורה על לב האדם - על ידי זה יקיים האדם את הפסוק 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך', כי פשטות הפסוק היא שיהיו דברי התורה חרותים על לב האדם, ומקיים זאת כשלומד את התורה בעל פה.

2. יינצל מיצר הרע ומהרהורים רעים - ה'חפץ חיים' מצטט את דברי חז"ל, כי "הנותן דברי תורה על ליבו, מבטלים ממנו הרהורי חרב... הרהורי רעב... הרהורי שטות, הרהורי זנות, הרהורי יצר הרע, כי אין היצר הרע שרוי אלא בלב הפנוי מן החכמה, ששם הוא קובע את דירתו".

3. קיום מצוות תלמוד תורה בכל זמן - ה'חפץ חיים' מבאר כי על ידי ידעת משנה בעל פה, "יוכל האדם לקיים בקלות את מצוות 'ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך'". ה'חפץ חיים' מוסיף ומרחיב כי "פעמים רבות מתעצל האדם מללכת לבית המדרש ללמוד, וכן לפעמים נמצא האדם במקום או בזמן שאין לו אור ואין לו אפשרות לעיין בספר, ועל ידי שיזכור את לימודו בעל פה - יוכל לחזור על הדברים בכל מצב. וכן כשהאדם הולך בדרך ואינו יכול לעיין בספר, על ידי הלימוד בעל פה יוכל גם בזמן ההליכה לקיים מצוות תלמוד תורה".

4. יורש עולם הבא ה'חפץ חיים' מצטט את מה שנכתב בזוהר הקדוש, ש"מי ש'יורש' מסכת אחת, הרי הוא 'יורש' עולם אחד", ומבאר כי "בוודאי אין הכוונה למי שלמד פעם אחת את המסכת, אלא למי שבקי בה היטב וקנאה לנפשו קנין גמור, וכן משמע בגמרא, שצריך האדם לחזור כמה פעמים על לימודו, עד שיהיה שגור בפיו".

5. מכבדים אותו בבית דין של מעלה – ה'חפץ חיים' מביא את דברי חז"ל, שאמרו ש"בבית דין של מעלה מכריזים 'אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו'", ומבאר כי בוודאי הכוונה בזה שהוא בקי בלימודו בעל פה.

6. המסכת מליצה טוב עבורו לעולם הבא – כה דברי ה'חפץ חיים': "יתבונן האדם, שהרי אפילו כשהוא לומד פעם אחת דבר תורה, הרי הוא מקיים בכך מצוות עשה דאורייתא של תלמוד תורה, וקונה לו פרקליט אחד, אם כן על אחת כמה וכמה כשהוא לומד מסכת כמה פעמים, עד שנעשה בקי בה בעל פה, כמה היא מליצה טוב עבורו בעולם הבא, להצילו מדין גיהנם, ולהעלותו להיות בצרור החיים".

7. המלצה מיוחדת לעת זקנה – ה'חפץ חיים' כותב כי "ענין זה שיש לאדם להיות בקי לכל הפחות במסכת אחת בעל פה, הוא אפילו לבני אדם צעירים, וכל שכן כשמתחיל האדם להזדקן, בוודאי ראוי לו ללמוד לימודים שונים בעל פה, כדי שאם ייחלש מאור עיניו ולא יוכל ללמוד מתוך הספר, יוכל ללמוד בעל פה".

8. יהיה לו מה להשיב בבית דין של מעלה – עוד ממשיך ה'חפץ חיים' כי "גם כדי שכשיבוא לפני בית דין של מעלה, ויאמרו לו 'ערוך מקרא שקראת ומשנה ששנית', יהיה לו מה להשיב".

9. אינו רואה פני גיהנם - "יש מעלה עצומה מאד בלימוד המשניות, כיון שזהו היסוד לתורה שבעל פה, ואמרו, שאשר בן יעקב אבינו הוא ממונה למעלה על לימוד המשניות, (ורמז לזה שנאמר 'מאשר שמנה לחמו', ו'שמנה' אותיות 'משנה'), וכל מי שהוא בקי במשניות, אינו מניחו לראות פני גיהנם".

10. כיצד ניתן לרכוש בקיאות במסכת? ה'חפץ חיים' בעצה מיוחדת: ה'חפץ חיים' מציע כיצד יכול אדם לרכוש בקיאות במסכת או בסדר משניות. "כשרוצה אדם להיות בקי בעל פה באיזו מסכת ... עליו לנהוג כפי שאמרו חז"ל, שילמד האדם מעט מעט ויחזור היטב על אותו מעט (ולא ילמד הרבה בבת אחת, שאז אינו יכול לחזור על כל מה שלמד, ושוכח הכל), ולכן ראוי לאדם - מלבד סדרי הלימוד הקבועים שלו - לבחור בכל שבוע איזה דף גמרא או פרק משניות, ולשנן אותו היטב בעל פה, ועל ידי זה במשך הזמן יצבור לעצמו הרבה דפים ופרקים שיזכרם בעל פה".

הרב זמיר כהן בהרצאה נפלאה מתוך מסכת אבות, ספר ההדרכה העתיק לעיצוב האישיות ולחשיבה החיובית בדרך אל האושר, השמחה, והגשמת הייעוד העצמי בחיים:

תגיות:החפץ חייםמשניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה