טורים נשיים

איך יוצאים מבית הפחד?

חייתי שם שנים, בבית החשוך ההוא. עד שבאה האמונה, והדליקה את האור. "לאחר שהתחלתי לחזור בתשובה", סיפרתי לחברתי, "הבנתי עד כמה הפחד הוא שקר אחד גדול, לעומת הידיעה הברורה מהי האמת"

אא

"אני ממש רוצה לעזוב את העבודה שלי, רע לי שם", אמרה לי אחת מחברותיי הטובות, "אבל אני מפחדת ש.." קטעתי אותה ושאלתי: "מפחדת? מה פירוש המילה הזאת? אני לא מכירה...".

שאלתי אותה אם היא יודעת שפורסם מחקר שקבע שהתרופה הנמכרת ביותר בכל העולם היא טבליות נגד חרדות ודיכאון. היא השיבה בשלילה.

"לכאורה, לכל אדם יש משהו שהוא דואג לגביו בחיים שלו". אמרתי "לאחד חסרה פרנסה, אחת אינה מצליחה להביא ילדים, אחד אינו מתחתן, אחר זקוק לבריאות ועוד ועוד... אין אדם שאין לו, ושוב – לכאורה, סיבה לדאגה.

חייתי שם שנים רבות", אמרתי.

"איפה?" שאלה.

"ב'בית הפחד'. זה היה בית חשוך. היו לי המון תקלות והרבה קשיים וככל שדאגתי יותר, כך מצבי החמיר. כל יום התחבטתי בשאלות ובתהיות לגבי מה העתיד צופן לי. במשך שנים חייתי בבדידות ותהיתי למה הזיווג שלי אינו מגיע. פחדתי פחד אמיתי שיש אפשרות שלעולם לא אתחתן.. שרתה בליבי דאגה גדולה. רגע, האם יכולתי שלא לדאוג? הרי כל בחורה שעוברת את גיל 27 ואין לה זוגיות מתחילה לתהות מתי היא תזכה לבנות אחת או האם היא תזכה לכך בכלל... אנחנו מתחילות לדמיין כל מיני תמונות טיפשיות שבהן אנחנו נשארות לבד, בודדות, אחרי שכולם סביבנו כבר התחתנו. כמונו, זוגות שאינם מצליחים להביא ילדים כבר רואים את עצמם כזוג מבוגר חסר ילדים, מי שיש לו קשיים בפרנסה כבר רואה בדמיונו כיצד מקישים על דלת ביתו אנשי ההוצל"פ ומציגים לו צו פינוי.. הדאגה מסוגלת להשתלט עלינו ולגרום לנו להאמין שלא נצליח לצאת ממצב הביש שנקלענו אליו ואולי אף להאמין שזה יחמיר וילך.

 "הרבה אנשים אינם יודעים שליצר הרע יש המון תלבושות ותחפושות. אחת מהתלבושות שהוא אוהב במיוחד ללבוש היא 'פחד'. יצר הרע אינו מוותר על החיילים שלו כ"כ מהר.. הרי במקום ששוכנים בו פחד ודאגה, אין מקום גם לשמחה.. ובורא עולם ציווה אותנו לא רק לעבוד אותו, אלא לעבוד אותו בשמחה! ואת זה בדיוק יצר הרע רוצה למנוע מאיתנו.

"לאחר שהתחלתי לחזור בתשובה, הבנתי עד כמה הפחד הוא שקר אחד גדול, לעומת הידיעה הברורה מהי האמת. אם אתה יודע שיש בורא לעולם, שהוא טוב גמור, וממנו נגזר הכל: הכסף, הבריאות, הנכסים, הבתים, הזיווגים, הילדים – הכל ממנו, ומעבר לכך, אתה יודע שהוא אבא שלך והוא אוהב אותך, מדוע אתה דואג..? ממה נובע הפחד? איזו סיבה בעולם יש לי ללכת לבקר ב"בית הפחד"?

"דמייני לעצמך", אמרתי לה, "בחור צעיר, שהוא בן יחיד לאביו המיליונר, שמרעיף עליו כספים ללא הכרה. מתי שהבן רק מבקש, האב נותן לו ללא גבול. הבחור הזה מעוניין לקנות בית בן ארבעה חדרים שעולה כמיליון שקלים וחצי והוא חושש, ניתן אפילו לומר שהוא רועד מפחד.. הוא איננו יודע איך הוא הולך לשלם על הבית.. נשמע כמו בדיחה, נכון? אז הבדיחה היא על חשבוננו, כי כך בדיוק אנחנו מתנהגים! יש לנו את האבא הכי עשיר בעולם ואנחנו מתים מפחד שיחסר לנו משהו". היא הנהנה בהסכמה.

"הדבר החשוב ביותר שיש להכיר בו לפני שנפרדים מהפחד הוא שהבורא יתברך ברא אותנו. לא, האדם לא נברא מהקוף או ממפץ השקר הגדול... יש מי שברא את העולם הזה בדקויות שהשכל האנושי אינו מסוגל להבין. הוא ברא עולם שלם, אינסוף מערכות כוכבים, מיקם את השמש במיקום המדויק כדי שאנחנו לא נקפא וגם כדי שלא נישרף אלא נהנה מחום החמה במידה הנכונה. אין פרח שדומה לחברו. הקב"ה הבדיל אותנו מבעלי החיים. וזה לא הכל,הוא מפעיל את הלב שלנו בכל רגע ורגע, מזרים את הדם בגופנו, מזיז את רגלינו, דואג שכמות החמצן באוויר תהיה מדויקת אחרת החיים על פני כדור הארץ יהיו היסטוריה.. וכל זה בשביל מה? בשביל מי? בשבילנו. הקב"ה ברא עולם שלם בשבילך, דואג לך ואוהב אותך כאילו היית בתו היחידה, ואת מפחדת ממשהו?".

"את צודקת מיטל, אין ספק אבל בכל זאת, צריך להיות ריאליים, אינך מסכימה? איך אני אחליף עבודה במצב המשק היום? מי יודע אם בעבודה החדשה ארוויח מספיק בשביל להתקיים בכבוד?" שאלה אותי.

"אם את אומרת: "אני מאמינה אבל.. מאיפה יבוא הכסף?" – דעי לך שאינך מאמינה. האם, לדעתך, לבורא עולם יש קושי להביא לך כסף? לקב"ה יש את הדרכים שלו לשלוח כספים לאדם. תזכורת לכך קיבלתי לאחרונה. לפני כחודשיים העברתי ערב הפרשת חלה מול כמאה נשים. היה ערב מאוד מרגש וקדוש ומי שרצתה קיבלה על עצמה איזושהי קבלה ואני בירכתי אותה. אחת הבנות קיבלה על עצמה מצווה יקרה מפז – שמירת טהרת המשפחה ובדמעות ביקשה שאברך אותה בפרנסה טובה. אני בירכתי (אני, כמובן, הייתי רק הכלי, בורא עולם שם את המילים בפי), ומאה נשים ענו בקול גדול אמן. שבועיים בלבד לאחר אותו ערב קיבלתי מאותה אישה הודעה בזו הלשון: "מיטל, קרה לי נס! לא שיתפתי אותך במצב שלי, רק ביקשתי ברכה לפרנסה. אני ובעלי כבר שנתיים מסובכים בשוק האפור, חייבים חמישים אלף שקל ואיננו מצליחים להחזיר! חיים בפחד כבר שנתיים! שבועיים אחרי הפרשת החלה, אחרי ששמרתי על טהרת המשפחה בפעם הראשונה ובאמת האמנתי שהנס עומד להגיע, אחד החברים של בעלי הגיע אלינו הביתה, הביא לנו את כל הכסף במזומן כדי שנסגור את החוב ואמר: 'תחזירו כשיהיה לכם..'" – תאמרי את, עם יד על הלב, נראה לך שלבורא עולם קשה להביא לך משהו? עד לבית הוא יביא לך! מה עליך לעשות בשביל זה? להאמין שהוא יכול. תזנחי את המחשבות השגויות לפיהן את פותרת את הבעיות שלך, את האחראית לפרנסה שלך. השליכי את התפיסה לפיה בזכות היופי שלך תשיגי זיווג ובזכות הטיפולים תזכה אחותך לפרי בטן...זכרי! ה-כ-ל מגיע ישירות מבורא עולם!

חגית חייכה חיוך רחב ואמרה: "כמה שאת צודקת! כמה קל לשכוח מי נותן לנו את הכח, ובעצם את כל מה שיש לנו. אני חייבת לזוז עכשיו, הולכת לערוך את קורות החיים שלי".

"מצוין! בהצלחה חגית", אמרתי.

* * *

לעיתים אני נזכרת עד כמה פחדתי פעם שאשאר רווקה לנצח.. רעדתי מפחד! חייתי בדאגה מתמדת.. ואיפה אני נמצאת היום, אתם שואלים..? אמנם נישאתי, אך חזרתי לרווקות לאחר שהתגרשתי ונשארתי עם ילד קטן... אחרי שנים של חלומות על משפחה משלי. האם אני שמחה? הכי שמחה בעולם!!! והשמחה שלי אמיתית ונטולת דאגות! למה? כי אני יודעת שמסובב הסיבות סידר הכל בצורה הכי טובה בשבילי – ועל כך אני הכי שמחה בעולם! אם הוא מטפל לי בבעיות, ממה יש לי לפחד? ישנם שני דברים שאינם יכולים להתקיים בו זמנית – אמונה ופחד. אמונה היא היריב היחיד שיכול לנצח את הפחד. חייתי שם שנים, בבית החשוך ההוא... עד שבאה האמונה, והדליקה את האור.

תגיות:פחדדאגות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה