בריאות ותזונה

מחקר חדש: קשישים הם קבוצת הגיל המאושרת ביותר

מחקר אמריקאי חדש גילה שככל שאנחנו מתבגרים – כך אנחנו הופכים בריאים יותר נפשית ומרגישים טוב יותר עם עצמנו. ומהי שכבת הגיל המועדת ביותר לאומללות ודיכאון? שנות העשרים והשלושים

אא

מרגישים שאתם לא מרוצים מהחיים שלכם? מדוכדכים באופן כמעט קבוע? חכו, חכו. על זה בדיוק נאמר: 'גם זה יעבור'. כשתגיעו לגיל הזהב, כך טוען מחקר חדש, תהפכו להיות הרבה יותר שמחים ואופטימיים.

המחקר, שבוצע על ידי בית הספר לרפואה סן דייגו של אוניברסיטת קליפורניה, כלל 1546 נבדקים בגילי 21 עד 100. הוא גילה מגמה פרדוקסלית לכאורה בבריאות הנפש: ככל שאנחנו מתבגרים יותר, כך אנחנו מרגישים טוב יותר עם עצמנו. "המשתתפים במחקר דיווחו שהם הרגישו טוב יותר עם עצמם שנה אחרי שנה, עשור אחרי עשור", אומר ראש צוות המחקר, דיליפ ג'סטה, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי המוח. ג'סטה וצוותו גילו שצעירים בשנות העשרים והשלושים שלהם היו האנשים האומללים והמתוחים ביותר: "התקופה הזו מזוהה עם בריאות נפשית גרועה הרבה יותר מכל תקופה אחרת של הבגרות", הם אומרים.

הדעות המקובלות על זקנה מתמקדות בעיקר בתהליך ההידרדרות בתחום הפיזי והקוגניטיבי. עד עתה, היה מקובל לחשוב שבריאות הנפש הולכת באותו כיוון. אבל המחקר החדש מוכיח בדיוק להפך.

מחקרים קודמים אמנם דיווחו שבקרב קשישים מחלות נפש מכל הסוגים שכיחות פחות (חוץ מדמנציה, כמובן), אבל המחקר החדש בדק לא רק מחלות נפש אאל גם בריאות נפשית: שביעות רצון מהחיים, רמות מתח, חרדה ודיכאון. בכל התחומים האלה, כאמור, קשישים עלו על צעירים בהרבה. "הידרדרות קוגניטיבית מסוימת עם הזקנה היא בלתי נמנעת", אומר ג'סטה. "אולם זה ברור לחלוטין שהיא לא משפיעה במידה שווה ושאין לה משמעות קלינית במקרים רבים – לפחות לא במובן של השפעה על סיפוק והנאה מהחיים".

איך ייתכן, באמת, שמבוגרים עם יכולות פיזיות וקוגניטיביות מוגבלות יותר היו מאושרים ובריאים נפשית יותר מצעירים? החוקרים מעלים מספר השערות. ראשית, מבוגרים כבר מנוסים בהתמודדות עם שינויים ומצבי מתח, והם יודעים לא לעשות הר מכל עכבר. שנית, חכמת החיים משחקת תפקיד חשוב: מספר מחקרים קודמים הוכיחו שאנשים מבוגרים יותר מיומנים יותר ברגולציה של הרגשות שלהם ובקבלות החלטות מורכבות. הם גם חווים פחות רגשות שליליים.

"הדבר המדאיג הוא ששכיחותן של מחלות נפש ומצוקות פסיכולוגיות בקרב הצעירים הולכת ועולה", אומר ג'סטה. "אנחנו צריכים להבין את המנגנונים שעומדים מאחורי בריאות נפשית טובה יותר בגיל הזקנה למרות מחלות פיזיות. הבנה כזו תעזור לנו לפתח התערבויות מתאימות שיסייעו לבריאות הנפש של כל שכבות הגיל, כולל צעירים".

תגיות:גיל הזהבבריאות הנפשמחקר חדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה