כתבות מגזין

"אני לא מעתיק. מעתיקים ממני". ניצול השואה שתופר חליפות יוקרה, לנשיאי ארה"ב

מרטין גרינפילד (מקסימיליאן גרומפלד לשעבר) איבד את כל משפחתו באוושוויץ – אך זה לא מה שמנע ממנו לחלום על עתיד טוב יותר, ואף לפעול כדי להגשימו. בתום המלחמה היגר לארה"ב, ומאז ועד היום הוא מועסק כחייט המועדף בבית הלבן, ואמון על תפירת חליפות היוקרה של נשיאי ארה"ב

בעיגול: מרטין גרינפילד בעיגול: מרטין גרינפילד
אא

משואה לגבורה: סיפורו של מרטין גרינפילד – ניצול שואה יהודי שאיבד את כל משפחתו, והיגר לארה"ב אחרי המלחמה – עושה שמות ברשת, לאחר פרסום של סרטון מיוחד שהופק אודות חייו.

במשך שנה וחודשיים שהה מרטין במחנה ההשמדה הידוע לשמצה 'אושוויץ', שהוקם על אדמת פולין  - שם קיפחו בני משפחתו את נשמתם, ולאחר מותם הוא נותר לבדו בעולם. "באושוויץ אין שם, רק מספר. כבר ביום השני שלי שם, קיבלתי את המספר ונשלחתי לחייט יהודי ששאל אותי: 'אתה חייט?', השבתי: 'לא, אבל אשמח שתלמד אותי את המלאכה'. והוא לימד אותי".

כשנגמרה המלחמה שוחרר גרינפילד מאושוויץ על ידי גנרל דוויט אייזנהאואר, שהיה אז הרמטכ"ל של צבא ארה"ב.  "הייתי בן חמש עשרה וחצי", משחזר גרינפילד. "וכשראיתי את אייזנהאואר, לחצתי את ידו, בכיתי ואמרתי: 'אתה הצלת את חיי'".

גרינפילד הגיע לארה"ב בספטמבר 1947, והחל לעבוד כחייט, עד שיום אחד פנה אל הבוס שלו ואמר: "תשמע, אני שוחררתי על ידי אייזנהאואר, ואני רוצה שנתפור לו חליפת יוקרה בדיוק כמו שאני לובש". זו הייתה הדרך שלו להוקיר תודה למצילו.

וכך היה. הבוס מאוד אהב את הרעיון שלו, ומאז שתפרו את החליפה הראשונה ההיא לאייזנהאואר (שהפך בינתיים לנשיא) – הפך גרינפילד ל'תופר הבית' המועדף על נשיאי ארה"ב.

לדבריו, כל נשיאי הבית הלבן 'עברו דרכו', ואת כולם דאג להלביש בטוב טעם ודעת – יכולת עליה התבטא גרינפילד כמתת שמיים. כאנקדוטה משעשעת סיפר, כשכשרצה לתפור חליפה לנשיא ארה"ב הנוכחי ברק אובמה, ונתקל בבקשה מצדו להעתיק מידות חליפה אותה לבש בעת מינויו, השיב גרינפילד נחושות: "אני לא מעתיק שום חליפה שלי. כל החליפות שאני תופר הם פרי מחשבה שלי, ואחרים מעתיקים אותן ממני. למחרת אובמה הזמין אותי לבית הלבן, כדי שאקח את המידות לחליפה שלו".

צפו בסיפורו הנוגע של מרטין, בשפה האנגלית:

 

תגיות:בגדיםארצות הבריתניצול שואהנשיאחייט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה