אביגיל מייזליק

"כשהגעתי לארץ ידעתי רק לומר: ’לא קיבוץ. דתי, דתי!’"

"בלב כבד שלח אביה של חדווה את בתו לעלות לבד לארץ עם עלית הנוער. אך הוא לא שכח להזהיר אותה הזהרות רבות - לאכול רק פירות וירקות, בשום פנים ואופן לא בשר! וכאשר ישאלו אותה לאן היא רוצה ללכת היא תזכור להגיד - לא לקיבוץ!" – אביגיל מייזליק בסיפור נוסטלגי ומרגש

אא

הגעתי לחדווה דרך הבת שלה, ומיד כששמעתי עליה ידעתי שהיא תהיה אורחת של המדור, כי מתכונים וסיפורים לא יחסרו כאן. "אמא שלי היא מרוקאית שנשואה לאשכנזי ומבשלת אוכל טעים! אצלנו בבית גדלנו על דג מרוקאי מתובל יחד עם קוגלים אשכנזים, וכל מה שאמא בישלה היה פשוט נפלא. האוכל שלה הוא תמיד פשוט פשוט, אבל אי אפשר להפסיק לאכול אותו".

חדווה, אישה חמה ונעימה ומלאת הומור, שמחה לתת לי מתכונים "אבל כמויות קשה לי לתת". ככה קיבלתי מתכונים עם "שני שלוקים של כמון", או "כמה סיבובים של מלח" ושתינו צחקנו. הרבה הרבה סיפורים שמעתי ממנה והלוואי שהיה כאן יותר מקום, אך בלי ספק מכולם הכי נהניתי לשמוע את סיפור העלייה שלה ארצה.

בלב כבד שלח אביה של חדווה את בתו-בכורתו לעלות לבד לארץ ישראל עם עלית הנוער. אך הוא לא שכח להזהיר אותה הזהרות רבות - לאכול רק פירות, ירקות וביצים קשות, בשום פנים ואופן לא בשר! וכאשר ישאלו אותה לאן היא רוצה ללכת היא תזכור להגיד - לא לקיבוץ!.

חדווה נשלחה עם קבוצה שלמה של ילדים ממשפחות דתיות ומסורתיות ונקלטה בארץ ישראל במחנה של עליית הנוער. שם חיו הנערים מספר חודשים עד שהגיע הזמן לשבץ אותם. "קראו לי למשרד ושאלו אותי לאן אני רוצה ללכת. אני ידעתי מעט מאד עברית משיעורים שלמדנו במרוקו וכל מה שיכולתי לענות היה - לא קיבוץ, דתי! דתי!. שוב ושוב הם שאלו אותי ובכל פעם עניתי את אותו משפט - לא קיבוץ, דתי! דתי!. למחרת באו מקיבוץ דתי של בני עקיבא לקחת את הילדים, ואני ועוד שלוש חברות ברחנו מהמוסד. יום שלם הסתובבנו בנתניה בלי שנכיר אף אחד, היינו בגן הציבורי, אכלנו לחם יבש שמצאנו ומים שתינו במלתחה של הגן. כך העברנו יום שלם ובלילה חזרנו. למחרת קראנו לנו למשרד וצעקו עלינו למה ברחנו ומה אנחנו חושבות לעצמנו, אבל כל מה שיכולתי לענות להם בתשובה היה - "לא קיבוץ. דתי! דתי!". 

בהתחשב במצב באותה תקופה כאשר ילדים רבים כל כך נלקחו לשמד וכל סממן דתי נעקר מהם היתה זו השגחה מופלאה, כאשר כעבור מספר ימים קראו לחדווה למשרד ואברך חרדי לבוש שחור לבן ישב שם. שאלו אותה אם היא רוצה ללכת איתו למוסד לבנות של אגודת ישראל. כמובן שחדווה מיד הסכימה, ויחד עם שלושת הנערות שברחו איתה הן זכו להגיע לפנימייה חרדית אמיתית יחד עם בנות יתומות רבות ניצולות שואה. "היה זה אדם צדיק ומסור לבנות בלב ונפש, ועד היום יש לי קשר איתו ועם אשתו. הוא היה שליח אמיתי של הקדוש ברוך הוא שבא לשמור עלי ולהציל אותי. כך זכיתי ללמוד בפנימייה נפלאה וחמה ואת השבת הראשונה שעשיתי שם אני לא שוכחת עד היום! אחרי החודשים הרבים במוסד של עלית הנוער-  לזכות שוב לקדושה ולאור של שבת, לנרות, לחלות, להתעלות רוחנית - זה היה מרגש עד דמעות".

מאוחר יותר, הגיעה גם משפחתה של חדווה ארצה והיא זכתה לעלות על דרך המלך, לעבור לירושלים וללמוד שם בתיכון חרדי, להתחתן ולהקים משפחה חרדית גדולה ויפה. "עד היום אני מתפעלת מנפלאות ההשגחה של הקדוש ברוך הוא, שהצליח לשמור על ילדה קטנה בת עשר ולהוביל אותה בדרך הנכונה".

 

מקרוני עם עוף, כרוב ובצל מטוגן

זמן הכנה: 25 ד' | זמן טיגון: 20 ד' | 5-6 מנות

ארוחה שלמה בסיר אחד, מנה נהדרת וקלה שזוכה להצלחה רבה בביתה של חדווה.

החומרים הדרושים:

חב' אטריות לפסטה (חדווה מעדיפה אטריות של קוגל או מקרונים)

4 חתיכות של שניצל עוף

ביצה טרופה לטיגון

2 בצלים קצוצים

חב' כרוב קצוץ (400 גר')

שמן לטיגון

מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:

- מחממים שמן במחבת, טובלים את חזות השניצל בביצה ומטגנים 2-3 ד' מכל צד רק עד שהעוף מזהיב קלות. מעבירים לניר סופג, מצננים מעט וחותכים לרצועות דקות.  

- מבשלים את הפסטה לפי ההוראות על העטיפה עד שהיא מוכנה ומסננים. בינתיים מחממים שמן במחבת גדולה, מוסיפים את הבצל, מערבבים ומנמיכים את האש. מטגנים 10-15 ד' ומידי פעם מערבבים עד שהבצל זהוב ורך. מוסיפים את הכרוב ומטגנים עוד כחמש דקות עד שהכרוב מתרכך ומשנה מעט את צבעו. מתבלים במלח ופלפל.  

- מערבבים יחד את הפסטה, רצועות השניצל, תערובת הבצל והכרוב ומתבלים במלח ופלפל. טועמים, מתקנים תיבול ומגישים.

 

מג'דרה

תוספת בריאה, טעימה וקלה להכנה שמספקת לגוף את כל החלבונים הדרושים לו כתוצאה מהחיבור בין קטניות ודגנים יחד עם הטעם הנפלא של הבצל המטוגן.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: 20 ד' | 6-8 מנות

 

החומרים הדרושים:

4 כוסות אורז

7 כוסות מים רותחים

חצי חבילה עדשים ירוקות

3 בצלים גדולים

שמן לטיגון

כף כמון

מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:

- משרים את העדשים ללילה, מסננים ומעבירים לסיר גדול. ממלאים במים עד למעלה מגובה העדשים ומבשלים עם מעט מלח כעשרים ד', עד שהעדשים רכים. מסננים ומעבירים לקערה.

- בינתיים מכינים את האורז: שוטפים היטב את האורז ושמים בסיר יחד עם המים. מביאים לרתיחה, מתבלים במלח ופלפל, מכסים ומבשלים על קטנה מכוסה כעשרים ד' או עד שהאורז רך.

- מכינים את הבצל: חוצים את הבצלים לשנים ופורסים לפסי אורך דקים. שמים במחבת גדולה עם השמן ומטגנים עד להזהבה- 10-15 ד'.

- בסיר גדול או בקערה שמים את האורז, העדשים, הבצל ומתבלים בכמון, מלח ופלפל. מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול ומגישים.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

בלינצ'ס במילוי דמוי כבד קצוץ

הבת של חדווה הכי אוהבת את המנה הזו. בלינצ'סים נהדרים שהולכים מצוין באירועים, טעימים במיוחד ואפילו - בריאים.

זמן הכנה: 30 ד' |  זמן טיגון: 5 ד' | 12-15 בלינצ'סים

החומרים הדרושים:

לבלינצ'ס:

כוס וחצי מים

כוס קמח

2 ביצים

4 כפות שמן קצת מחומם

 

למלית:

2 כוסות אגוזי מלך

4 ביצים קשות

3-4 בצלים קצוצים

5 כפות שמן

כף מלח שטוחה

כפית פפריקה, פלפל שחור

 

אופן ההכנה:

- מכינים את הבלינצ'ס: מערבבים יחד את כל החומרים ומערבבים עד לקבלת בלילה אחידה. מחממים ומשנים קלות מחבת טפלון בינונית. יוצקים בעזרת מצקת בלילה על המחבת עד שהיא מצופה כולה בשכבה דקה. מטגנים כדקה או שתיים עד שהבלינצ'ס מזהיב, הופכים ומטגנים עוד כדקה. כך מכינים את כל הכמות.

- מכינים את המלית: במחבת גדולה שמים את השמן והבצל ומזהיבים כעשר דקות עד שהבצל רך מאד ושחום. טוחנים במעבד מזון את האגוזים, מוסיפים  את הביצים הקשות והבצל וטוחנים יחד. מתבלים במלח פלפל, פפריקה.

- לוקחים עלה בלינצ'ס אחד, מניחים בשליש התחתון פס של מלית, סוגרים את שני הקצוות ומגלגלים. ממלאים כך את כל הבלינצ'ס, מעבירים למחבת משומנת ומטגנים כחמש דקות עד שהבלינצ'ס מזהיבים קלות מכל צד. אפשר גם לאפות כעשר דקות בחום של 180 מעלות.  

 

קוגל אטריות ירושלמי

לקוגל של חדווה יצא שם דבר והבת שלה סיפרה לי שלמרות המוצא המרוקאי היא מבשלת נפלא גם אוכל אשכנזי למהדרין. מה שאני אהבתי במתכון זה שלא צריך ללכלך יותר מסיר אחד בו מתבשל הכל.

זמן הכנה: 20 ד' |  זמן אפיה: שעה | 2 תבניות אינגליש קייק

החומרים הדרושים:

חבילה של אטריות מס' 10 לקוגל

חצי כוס שמן

חצי כוס סוכר

6 כוסות מים רותחים

4 ביצים

כפית וחצי פלפל שחור

כף מלח

עוד סוכר לפי הטעם

 

אופן ההכנה:

בסיר גדול משחימים את השמן עם חצי כוס סוכר עד שהוא הופך לקרמל.  מיד כאשר נהיה קצף שופכים את האטריות לתוך הקרמל ומערבבים. מוסיפים 6 כוסות מים רותחים, מערבבים ומשאירים על אש קטנה 3-4 דקות עד שהאטריות סופגות לתוכן את הנוזלים, ומערבבים מידי פעם. מסירים מהאש ומצננים מעט. מוסיפים אחת אחרי השנייה את הביצים, פלפל שחור, מלח ואם רוצים יותר מתוק עוד סוכר לפי הטעם. משמנים 2 תבניות אינגליש קייק מוארכות ומעבירים פנימה את התערובת. אופים בחום של 180 מעלות שעה, מוציאים ומצננים.

טיפ של חדווה:  אם אופים בתבניות חד פעמיות כדאי לשים אותן על תבנית של התנור ולא על רשת, אחרת הקוגל לא נאפה מלמטה.

 

עוגת תפוחים ותפוזים בזק

"לעוגה הזו קוראים אחת שתים שלוש ארבע" צוחקת חדווה "וזה בערך הזמן שלוקח להכין אותה".

זמן הכנה: 10 ד'  |  זמן אפיה: 35 ד' | 8-10 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

1 כוס מיץ תפוזים

2 כוסות סוכר

3 כוסות קמח תופח

4 ביצים

חצי כוס שמן

4-5 תפוחי עץ ירוקים קלופים

 

אופן ההכנה:

מערבבים את כל מרכיבי העוגה פרט לתפוחים עד לקבלת בלילה אחידה.  משמנים תבנית עגולה מס' 26 ויוצקים פנימה את התערובת. מוציאים את הליבה של התפוחים, חוצים וחותכים לפלחים. מסדרים את פלחי התפוחים בצורה נאה על העוגה ואופים בחום של 180 מעלות 35 ד' או עד שהעוגה זהובה וקיסם המוחדר למרכזה יוצא יבש.  

 

 

גולשות שואלות:

אני עומדת לעשות סעודת שבע ברכות חלבית. האם יש לך רעיון למרק חלבי חם וטעים?

תשובה: מרקים חלביים הם טעימים וקלילים ואהובים מאד. נתתי בעבר מספר מרקים כאלו, אבל לדעתי המרק הטעים ביותר הוא מרק כרישה (לוף, כרתי) ותפוחי אדמה. מעדן אמיתי, שכל מי שטעם לא הפסיק להתפעל ולשבע ברכות הייתי קרוב לודאי בוחרת בו.

זמן הכנה: 15 ד' | זמן בישול: 20 ד' |  4-5 מנות

החומרים הדרושים:

4 גבעולי כרישה (כרתי, פרסה) חתוכים לאורכם, שטופים וקצוצים גס

5 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לפרוסות

7-6 כוסות מים

מלח ופלפל

אבקת מרק פרווה עוף לפי הטעם

חבילה שמנת מתוקה לקצפת

 

אופן ההכנה:

שמים את הכרישה, תפוחי האדמה והמים בסיר. מביאים לרתיחה ומתבלים במלח, פלפל ואבקת מרק. מבשלים כעשרים דקות או עד שהירקות רכים. טוחנים את המרק בבלנדר לנוזל אחיד, מחזירים לסיר,טועמים ומתקנים תיבול. אם המרק סמיך מידי מוסיפים לו עוד מים. מוסיפים את השמנת המתוקה, מביאים לרתיחה ומגישים.  מאד יפה וטעים להגיש עם מרק זה עם קרוטונים.

 

עוד גולשת שואלת:

בקונדיטוריות יש לעוגות רבות ציפוי מבריק ושברירי וכמו כן כעכים הטבולים בסירופ. איך מכינים את זה בבית?

תשובה: הציפוי המבריק הוא קרוב לוודאי קרם שנקרא פונדנט וקשה עד בלתי אפשרי להכין אותו לבד. זהו קרם המעובד מסוכר וגם הקונדיטוריות בעצמן קונות אותו לרוב מוכן. אינני יודעת אם יש מוצר כזה לציבור הרחב בהכשר מתאים אבל אולי אפשר לברר בקונדיטוריה עצמה, אם הם רוצים למכור לך פונדנט.

לגבי הסירופ - מדובר בסירופ פשוט של סוכר ומים ביחס של 1 על 1, כלומר כוס מים עם כוס סוכר, כאשר לאחר הרתיחה הוא מבושל 10-15 ד' על אש נמוכה עד שהוא מסמיך. בסירופ זה טובלים דברי מאפה (בעיקר מזרחיים) ויש המוסיפים לו טיפה או שתי של מי ורדים, מי זהר, מי פריחת תפוזים או ליקר. על לשאלתך השנייה - אענה בשבוע הבא בעזרת השם.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה