הרב יצחק זילברשטיין

למה טוב לפרסם הזמנה ציבורית לשמחה במקום לשלוח הזמנות פרטיות

מהחצוצרות במקרא אנחנו לומדים שיש עניין להודיע לכולם בבת אחת, ולמנוע קנאה ושנאה

אא

"עשה לך שתי חצוצרת כסף" (במדבר, י' ב')

יש תזמורת, יש אולם, יש צלם ויש גם הזמנות לחתונה. בעידן האלקטרוני של היום הדפסת ההזמנה היא עניין של דקות, אך מי לא זוכר שרק בעשור הקודם היתה ההליכה לבית הדפוס מצטיירת כ"טקס" שלם. זמן רב היה לוקח עד שהיו בוחרים את סוג האותיות וטיב הנייר. היום הכל 'רץ'. יש מחשב, יש אלף ואחד סוגים של אותיות, וההזמנה יוצאת ממוסגרת ומעוצבת להפליא.

ברם, כאשר אין בעיות בהדפסה, מזמינים מן השמים בעיות אחרות. הדואר, כידוע, אינו מן הזריזים ביותר ורגליו אינן ממהרות לרוץ, ולכן קורה פעמים רבות שההזמנות אינן מגיעות ליעדן, ואז שומו שמים...

אם הממוען הוא קרוב-משפחה שאינו מצטיין במידותיו, ובנוסף לכך הוא טיפוס שנפגע ונעלב חיש-מהר, הרי שכל החתונה עלולה ליהפך לאירוע מעציב, וכבר היו דברים מעולם.

הכל מודים שהדבר לא נעים; מאד לא נעים להפגש אחרי החתונה, הבר-מצווה או כל אירוע אחר, עם קרוב משפחה, ידיד או מכר, הטוען שההזמנה לא הגיעה לביתו.

טוב עשה איפוא אחד התושבים שנקט יוזמה ופרסם מעל גבי "קול ברמה", בטאונה של קריית רמת אלחנן, את ההזמנה של בר-המצווה שערך לבנו, תוך הדגשת העובדה שהזמנות פרטיות לא נשלחות. כיון שהבטאון מגיע לכל תיבות הדואר ברמת אלחנן ו"פרבריה", הכל יראו את ההזמנה בעת ובעונה אחת, ואף אחד לא ייפגע.

והיתה גם יוזמה נוספת של הרב מרא דאתרא. בשמחות שהיו בביתו כתב הרב את כל ההזמנות - שניתלו בבתי המדרשות - בכתב ידו, כדי שלא יווצר מצב שהזמנה אחת היא ה'אורגינלית' וכל היתר צולמו בצילום מסמכים...

סימוכין מן המקורות לענין זה מצאנו בדברי הרלב"ג השואל מדוע היו צריכים להתקין חצוצרות כדי להקהיל את הנשיאים אל משה רבינו? האם אי אפשר לשלוח שליח נכבד מטעמו של משה שיעבור בין שנים עשר בתי הנשיאים ויקרא להם לאסיפה? לשם מה ניצרכו לאותו אקט של תקיעת החצוצרות שהיה כרוך בפרטים רבים עד מאד?

מתרץ הרלב"ג: נתאר לעצמנו מה היה קורה אילו היה הולך השליח אל ביתו של אחד הנשיאים ולא היה מוצא אותו בבית. הוא היה משאיר הודעה אצל אחד מבני הבית, אך בינתיים היה הולך אותו נשיא ברחוב ופוגש נשיא אחר, ואז היה שומע שמתקיימת אסיפה אצל משה רבינו והוא עדיין לא הוזמן לשם. בדרך זו היתה נוצרת תרעומת בלבו של הנשיא, ומכאן ועד למריבות ולפילוגים קצרה הדרך.

לכן, אומר הרלב"ג, קבע הקב"ה שיתקעו בחצוצרות ואז הכל יהיו מעודכנים בבת אחת ובאותו רגע, ללא תחרות וללא קנאה ושנאה.

תגיות:שנאהקנאהטובך יביעוהזמנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה