חדשות בעולם

האם דלקת הריאות של הילרי קלינטון תהרוג את הקמפיין שלה לנשיאות?

דלקת הריאות בה לקתה הילרי קלינטון היא כנראה לא ממש קטלנית. אבל הנטייה העקשנית שלה לסודיות והכחשות יכולה לחסל את סיכוייה לנשיאות

אא

זה קרה שלשום, בטקס הזיכרון לקורבנות פיגועי ה-11 בספטמבר. שני המועמדים לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון ודונאלד טראמפ, נכחו בקהל. השעה היתה שעת בוקר.

תשעים דקות אחרי שהגיעה לטקס, עיתונאים חדי עיין הבחינו בתכונה סביב המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון. מוקפת בחגורה הדוקה של מאבטחים ועוזרים, היא הובלה אל הרכב. על חבורת הכתבים שמתלווה אליה בדרך כלל נאסר הפעם להתלוות למועמדת. רכב השרד השחור נסע מהמקום במהירות, אבל לא לפני שכמה אנשים הספיקו להסריט את עזיבתה הפתאומית של קלינטון – וגרוע מזה, את העובדה שהיא מעדה וכמעט נפלה בטרם הכניסו אותה לרכב.

בעידן הרשתות החברתיות, תוך דקות ספורות ידעו בכל העולם שהילרי קלינטון, כנראה, לא חשה בטוב. בהתחשב בהתקף השיעולים העז והפומבי שתקף אותה לאחרונה והוליד תיאוריות רבות על מצב בריאותה, זו הייתה תקרית חסרת מזל. אבל מה שקרה בהמשך הפך אותה לקטסטרופאלית ממש.

במשך תשעים דקות, שמר הקמפיין של קלינטון על דממת אלחוט. אף איש תקשורת לא עודכן לגבי המצב. רק לאחר שעה וחצי יצאה הודעה לקונית לתקשורת, שעדכנה כי המועמדת לנשיאות 'סבלה מהחום והתייבשה', ולכן נסעה לביתה של ביתה צ'לסי. עד מהרה היא צולמה יוצאת משם, מחייכת, אבל מסרבת לדבר לתקשורת.

אנשי התקשורת – והציבור – לא מיהרו להאמין למסר. הווידיאו של התקרית, שהופץ במהירות הבזק, רמז על משהו חמור יותר מהתייבשות קלה.

"מזג האוויר בניו יורק היה חם במיוחד!" טענו אוהדיה של קלינטון.

אלא שמזג האוויר היה, דווקא, סביר בהחלט, לפי עדותם של אחרים שהשתתפו בטקס. וכל ניסיון להפחית בערך התקרית נידון לאבדון ברגע שפורסם כי קלינטון ביטלה את השתתפותה באירועים ציבוריים בימים הקרובים. קלחת השמועות החלה גועשת מתמיד, וקמפיין קלינטון הבין, לבסוף, שאין לו ברירה אלא לספר לפחות חלק מהאמת. כך יצאה הודעה חדשה לעיתונות: קלינטון, כך דווח, אובחנה ביום שישי האחרון כסובלת מדלקת ריאות. היא המשיכה לעבוד כרגיל למרות הטיפול האנטיביוטי, אבל התייבשה בטקס ולכן נאלצה לעזוב אותו.

ההודאה הזו לא השיגה את האפקט המקווה. אחרי ימים ארוכים בהם הקמפיין הדמוקרטי לגלג על כל ניסיון להטיל ספק בבריאותה של הילרי קלינטון, אפילו עיתונאים אוהדים בדרך כלל התקשו לקבל את החדשות בשלווה. אם אכן אובחנה דלקת ריאות – למה לא עודכנה התקשורת על כך? למה להסתיר מחלה בנאלית למדי, אם מצבה הכללי של המועמדת טוב? ולמה לקח לקמפיין זמן רב כל כך כדי להסביר את התקרית בטקס?

תומכי טראמפ, מיותר לומר, לא מאמינים למילה אחת מסיפור דלקת הריאות. ביומיים האחרונים הם הדביקו לקלינטון כל מחלה אפשרית, מזיקה ועד סרטן הריאות. קונספירציות ישנות על כך שלמזכירת המדינה לשעבר נותרו רק חודשים ספורים לחיות – קמו באחת לתחייה. אנשי תקשורת הזכירו שוב את האירוע המוחי שעברה קלינטון ב-2012. תומכי קלינטון, מצידם, התחלקו בין אלו שמגנים עליה בכל מחיר ('זה מה שנשים עושות, עובדות גם כשהן חולות!') לבין אלה שהביעו כעס גדול על המועמדת שלהם. בתקופה שבה יש סכנה אמיתית שטראמפ ייבחר לנשיאות, הם אמרו, זהו חוסר אחריות מוחלט מצד קמפיין קלינטון לעשות פשלות כאלה. הציבור היה צריך לקבל את המידע המלא על בריאותה של קלינטון בזמן אמת.

במערכת הבחירות הזו, שקיפות איננה הצד החזק של אף אחד מהמועמדים. בניגוד למסורת רבת שנים, טראמפ לא פרסם את החזרי המס שלו, שהיו מלמדים על היקף רווחיו האמיתי בשנים האחרונות. ושני המועמדים נמנעו עד עתה מלפרסם תיקים רפואיים מלאים. המידע הרפואי מעניין במיוחד בהתחשב בגילם המתקדם יחסית: קלינטון היא בת 68, ודונאלד טראמפ מבוגר ממנה בשנתיים.

אבל על אף שטראמפ זוכה לקיתונות של ביקורת וזלזול בתקשורת ובציבור, כשמדובר באמינות, דווקא קלינטון נתפסת כבעייתית יותר. טראמפ, זה ברור, משקר כלאחר יד ומתוך חוסר עניין או רצון להקשות לעצמו את החיים. קלינטון, לעומת זאת, היא פוליטיקאית מוכרת כבר עשורים, והרושם הכללי של הציבור האמריקאי הוא שהיא משקרת ביודעין ובשיטתיות כדי להגן על האינטרסים שלה. פרשת השרת הפרטי למיילים שלה רק חיזקה את הרושם הזה (ה-FBI, שהחליט בסופו של דבר שלא להעמיד אותה לדין, הצהיר בפירוש שהיא לא דיברה אמת בגרסתה לגבי המיילים). סאגת הבריאות שלה היא בסך הכל הקש האחרון. למה שיאמינו לה שהיא חולה בדלקת ריאות, אם רק לפני כמה ימים הוכחש שהיא סובלת ממחלה כלשהי? איך אפשר לקחת את הודעות הקמפיין ברצינות כשאנשיו מעלימים את המועמדת מהאזור ומטילים עליה איפול תקשורתי?

סביר מאד להניח שקלינטון אינה חולנית במיוחד לגילה. בוודאי ובוודאי שאין כל אינדיקציה לכך שהיא על ערש דווי ממש. אבל ההתנהלות הגרועה של הקמפיין שלה יכולה לגרום לכך שדלקת הריאות אולי לא תחסל את קלינטון, אבל כן תחסל את סיכוייה לנשיאות.

"בדלקת ריאות אפשר לטפל בעזרת אנטיביוטיקה", כתב דייויד אקסלרוד, אסטרטג דמוקרטי שניהל את הקמפיין של אובמה ב-2008, "אבל איזו תרופה יש לנטייה חולנית לפרטיות, שיוצרת שוב ושוב בעיות מיותרות?"

תגיות:הילרי קלינטוןנשיאותדלקת ריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה