חדשות בארץ

האם יש לשמעון פרס סיכוי להחלים מהשבץ המוחי?

מהם הגורמים לאירוע המוחי, האם ניתן לשרוד דימום מוחי חמור, ומדוע נקודת הזמן היא קריטית? כל מה שרציתם לדעת על שבץ מוחי

אא

שמעון פרס בן ה-93, נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, נמצא במצב קשה כשהוא מונשם ומורדם, לאחר שעבר אתמול אירוע מוחי. רופאי בית החולים 'שיבא' בתל השומר מסרו הבוקר כי במהלך הלילה הופסק הדימום, וכי אין צורך בניתוח. הרופאים הודיעו כי לקראת השעה 16:00 אחר הצהריים יתבהר מצבו של הנשיא התשיעי.

מהו אירוע מוחי, והאם יש לפרס סיכוי להתגבר עליו? כל מה שרציתם לדעת על הפרעה באספקת הדם לרקמת המוח.

אירוע מוחי או שבץ מוחי (ובאנגלית Stroke) הינם הגדרה להפרעה באספקת הדם לרקמת המוח. הפרעה זו יכולה להיגרם על ידי אחד משלושת הגורמים הבאים: קריש דם, הסותם את כלי הדם, ומפריע באספקת הדם לרקמה.

אפשרות שנייה אופיינית לאנשים עם בעיות לב. במצב כזה מגיע תסחיף וגורם לחסימה באספקת הדם. אירוע מוחי יכול להיגרם גם מבעיות רפואיות יתר לחץ דם, נטייה לדימומים או הפרעות הנגרמות מתרופות יש דימום מוחי. במצב כזה מסה של דם מצטברת בתוך הרקמה.

דימום משמעותי במוח עשוי לפגוע ברקמה הרגילה של המוח, ולמנוע ממנה לקבל חמצן. אפקט הלחץ על המוח שנגרם בעקבות כך עלול לגרום לפגיעה מוחית. דימום משמעותי שלא מפסיק עלול לגרום לבצקת מוחית, ללחץ על גזע המוח ולמוות מוחי.

הפרוצדורה הרפואית לאחר אירוע מוחי היא ניקוז הדימום מהמוח. ניתן לנקז את הדימום באמצעות ניתוח, תלוי במיקום בו נוצר הדימום. הניתוח עשוי להאריך את חיי החולה, אולם לרוב הוא אינו משנה את מהלך המחלה ותוצאותיו של השבץ.

בנוסף, החולה מקבל פקטורים של נוגדי קרישה שתפקידם להאט את הדימום או לעצור אותו לגמרי. כן ניתן לחולה טיפול תומך, תוך ביצוע של סקירותCT על מנת לראות מה מצבו של הדימום.

רבים מתגברים על אירוע מוחי ומחלימים ממנו. הדבר תלוי בחומרת הדימום שקיים במח, וביכולתו של הגוף בסיעתא דשמיא להתגבר על הזמן בו שהה המוח ללא חמצן.

ניתן, כאמור, לשרוד דימום מוחי חמור ולהחלים ממנו. אמנם אדם מבוגר נמצא בסכנה גדולה יותר מאדם צעיר, ופוטנציאל השיקום שלו קטן יותר. בעוד שאצל אדם צעיר, 'חלון ההזדמנויות', במהלכן ניתן לפתוח את הסתימה בכלי הדם ולחדש את זרימת הדם התקינה למוח, רחב יותר, אצל אדם מבוגר, 'חלון ההזדמנויות' לא יעלה על 4 שעות.

מילה אחרונה לסיום: נקודת הזמן באירוע מוחי היא חשובה ביותר. מי ששם לב לעצמו או לאדם בסביבתו שמפתח סימנים נוירולוגיים תוך זמן קצר, חייב להזדרז להגיע לבית החולים. כך גובר הסיכוי לנצל את חלון ההזדמנויות, לשחרר את החסימה ולחדש, בסיעתא דשמיא, את אספקת הדם החיוני למוח.

תגיות:שמעון פרסאירוע מוחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה