חדשות יהדות

הרב פתח את הבית ונדהם: קלף מלא בקשקושים במקום מזוזה

מקרה כואב אירע לאחרונה, כאשר תפילין ומזוזות שהגיעו לבדיקה חינמית במועצות הדתיות התגלו כלא כשרות. באחד המקרים התגלה קלף של מזוזה מלא בקשקושים

אא

בימים אלה עורכות מספר מועצות דתיות מבצע לבדיקות תפילין ומזוזות חינם. רבים מתושבי האיזור מנצלים את ימי הרחמים והסליחות לבדיקת המזוזות והתפילין שלהם, כפי שמוזכר ב'שולחן ערוך'.

במהלך הבדיקות מגלים הבודקים פגמים שונים הפוסלים את התפילן והמזוזה. כך התגלה מקרה של תפילין שנפסלו, לאחר שהיו מונחים מול שמשת הרכב והשמש הלוהטת 'בישלה' את עור התפילין.

השבוע התגלה מקרה מזעזע נוסף, של מזוזות ששימשו את אחד המוסדות באשדוד. כאשר שמע המוסד על המבצע שעורכת המועצה הדתית, הוא הסיר שתי מזוזות וה'בתים' שלהן ושלח לבדיקה על ידי אחד העובדים במוסד.

כאשר ניגש העובד אל המועצה הדתית באשדוד, נאמר לו כי המועצה מקבלת לבדיקה רק את המזוזות, ללא ה'בתים'.

הרב חיים בן חמו, מרכז מבצע הבדיקות, עיכב את הנציג והפריד את המזוזות מה'בתים', ונדהם למראה עיניו: באחד ה'בתים' כלל לא היתה 'מזוזה', ובבית השני היה קלף עם מספר אותיות, קווים שונים למיניהם, אך ללא אף מילה מהתוכן הקדוש שאמור להיות שם.

הרב בן-חמו הרגיע את נציג המוסד שלרגע היה בהלם מוחלט, "טוב שזכרת להביא את המזוזות לבדיקה היום, המזוזה היא השמירה על בני הבית, על העובדים, ולכל מי שנכנס ויצא בבית", הסביר הרב בן חמו.

בעקבות מקרה כואב זה, קורא יו"ר המועצה הדתית באשדוד לציבור: "כשניגשים לרכוש תפילין ומזוזות יש לרכוש אך ורק ממקום מורשה עם תעודה מוסמכת בהכשר הרבנים, ולא להתפתות ולקנות מאנשים לא ראויים במחירים מצחיקים ומוזרים. כך נינצל מתופעות חמורות כמו אלו".

במועצה הדתית מוסיפים ומתריעים כי מי שהתגלו על בתי התפילין שלו, מבחוץ, סימני התנפחות בצבע או קילוף ניכר – ראוי שיבדוק את התפילין, משום שאלו סימנים 'מחשידים', המעידים או על רטיבות או על עמידה ממושכת בתנאי חום ושמש קיצוניים, שיכולים להשפיע גם על הפרשיות. כך גם מי שירש תפילין, חייב בבדיקה, וכן מי שתפיליו לא היו בשימוש יומיומי, כי יתכן שבהיותם בארון התעפשו. כדי לשמור על התפילין, צריך להיזהר מכל מגע של מים עם התפילין. לדוגמה, חשוב לנגב היטב את שער הראש לפני הנחת תפילין אם היה קודם לכן במקוה או במקלחת. כמו כן, יש להיזהר מחום. קרני שמש ושהייה במקום חם מזיקות לתפילין ופוגעות בפרשיות הנמצאות בתוך התפילין.

ימים אלה, ימי חודש אלול, הם ימי חשבון נפש, בהם מרבים במצוות ובמעשים טובים. ב'שולחן ערוך' מצוין כי יש לבדוק את המזוזות בחודש אלול, ואת התפילין אחת לשלוש שנים.

יצוין כי מספר מועצות דתיות ברחבי הארץ בודקות בחודש זה חינם תפילין ומזוזות. ביניהן: המועצה הדתית אשדוד, המועצה הדתית עמק לוד, המועצה הדתית בית שמש, המועצה הדתית מגדל העמק ועוד.

תגיות:מזוזהתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה