בריאות ותזונה

גרים במרכז עיר סואנת? אתם מגדילים את הסיכון שלכם ללקות בהתקף לב

מחקר חדש שעקב אחרי עשרות אלפי אירופאים בחמש מדינות שונות הגיע למסקנה חד משמעית: זיהום אוויר ורעש לילי מעלים משמעותית את הסיכון ללקות בלחץ דם גבוה

אא

חשיפה ארוכת טווח לזיהום אוויר ולרעש מופרז של תחבורה סואנת מגדילים את הסיכון ללקות ביתר לחץ דם, שהוא גורם הסיכון המשמעותי ביותר למחלה ומוות בטרם עת, כולל בשל מחלות לב. 

המחקר, שהתפרסם אתמול בכתב העת האירופאי לענייני לב, בדק 41,000 אנשים המתגוררים בנורווגיה, שבדיה, דנמרק, גרמניה וספרד. המידע לגבי רמות לחץ הדם של המשתתפים נאסף דרך בדיקות ראשוניות עם ההצטרפות למחקר ובדיקה כמה שנים לאחר מכן. לכל המשתתפים היה לחץ דם תקין בתחילת המחקר, אבל עד לבדיקה החוזרת, 15% פיתחו לחץ דם גבוה שדרש טיפול תרופתי.

במקביל למעקב אחרי נתוני לחץ הדם של המשתתפים במחקר, החוקרים עקבו אחרי זיהום האוויר באזורים בהם התגוררו. התוצאה: באזורים המזוהמים ביותר תושבים היו בסיכון גבוה יותר ב-22% לפתח לחץ דם גבוה בהשוואה למתגוררים באזורים הכי פחות מזוהמים.

גורם סיכון נוסף, אם כי חמור פחות, היה רעש לילי של כלי תחבורה: החוקרים מצאו כי אנשים שהתגוררו ברחובות רועשים, שבהם רמת הרעש הלילית היתה סביבות 50 דציבלים, היו בסיכון גבוה יותר ב-6 אחוזים לפתח לחץ דם גבוה בהשוואה לאלה שהתגוררו ברחובות שקטים יותר שרמת הרעש הלילית שלהם לא עלתה על 40 דציבלים. 

"היבט חשוב במיוחד של המחקר הוא שהנזק לבריאות נצפה גם אצל אנשים שחיים במקומות בהם רמות זיהום האוויר נמוכות יותר מהסף הנדרש באירופה", מציינים החוקרים. "פירוש הדבר הוא שהחקיקה הנוכחית לא מגנה על האוכלוסייה האירופאית מספיק מההשפעות של זיהום אוויר. בהתחשב בכך שלחץ דם גבוה הוא גורם חשוב למחלות לב וכלי דם, לתוצאות המחקר יש השלכות חשובות על בריאות הציבור והן מוכיחות את הצורך בתקנות מחמירות יותר לגבי איכות האוויר". 

כיצד משפיע זיהום אוויר ורעש לילי על התפתחות יתר לחץ דם? החוקרים מניחים כי זיהום אוויר גורם לדלקתיות ובניית מאגרי רעלנים בגוף, וחוסר איזון בתפקוד מערכת העצבים. רעש, לעומת זאת, מזיק כנראה על ידי שיבוש תפקוד מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית.

האזורים המזוהמים ביותר שנצפו במחקר היו בגרמניה ובספרד, בעוד בארצות סקנדינביה הייתה איכות האוויר גרועה יותר. האזורים הרועשים ביותר בלילה, עם זאת, היו בספרד ובשבדיה.

תגיות:לחץ דםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה