הלכה

פינת ההלכה: על מה באים ייסורים?

על פי רוב, הייסורים באים בשל אחת משלוש סיבות

  • כ"ו חשון התשע"ד
אא

לא תמיד ניתן לדעת למה באים הייסורים, ואין אנו יכולים לעשות חשבונות שמים. אבל אמרו רבותינו (ברכות ה.), שאם רואה אדם שייסורים באים עליו – יפשפש במעשיו. כי מרבית הייסורים באים מחמת העוונות של האדם. ומפני שרוב הצרות והייסורים הבאים על האדם באים בדרך כלל מפני אחת משלוש סיבות, על כן נפרט סיבות אלו. 

כפרת העוונות: כשאדם חוטא לפני ה´ יש שהעונש בא על האדם בעולם הזה, אם מפני שה´ יתברך חס עליו שלא להענישו בעולם הבא הנצחי, ששם העונשים קשים יותר, ועל כן מביא עליו ייסורים בעולם הזה, ואם מפני שרוצים לרמוז לו מן השמים לעוררו שישוב בתשובה לפני ה´, ואז ישוב לה´ וירחמהו. כי לא חפץ ה´ יתברך במות הרשע, כי אם בשובו מדרכו וחיה. ובכלל הייסורים הללו גם הייסורים הבאים על האדם מחמת עוונות שעברה נשמתו בגלגולים קודמים.

ניסיון: טעם נוסף הוא, מפני שלעתים רוצה הקדוש ברוך לנסות את האדם. ועל כן בא לו הניסיון בדמות הייסורים, כמו שניסה הקדוש ברוך הוא את איוב בייסורים קשים לראות אם יעמוד באהבתו לה´, או שמא יבוא חלילה לדבֵר סרה כנגד השגחתו של ה´ יתברך בעולמו. ואם יעמוד האדם באותו הניסיון שבא לו – יסתלקו ממנו הייסורים, ותבוא לו טובה גדולה, בעולם הזה ובעולם הבא.

איוולת אדם תסלף דרכו: והטעם המצוי הרבה מאוד לייסורים, בפרט בדורות האחרונים, והוא העלול ביותר להדיח את האדם מדרך התורה ויראת ה´, הוא בייסורים הבאים על האדם מחמת שגיאות שהוא עושה בעצמו בדרכיו עם עצמו ועם שאר בני אדם. ונכלל בזה למשל אדם שעושה ריב עם אשתו בכל יום ויום בבואו לביתו, שלא יוכל לטעון אחר כך לה´ יתברך שנתן לו אישה רעה שאינה אוהבת אותו, שהרי הוא גרם לעצמו את כל הרעה הזאת בהיותו עושה עמה מריבה בכל יום, עד שהיא אינה יכולה לעמוד במחיצתו. וכן אדם המתנהל בצורה משובשת בענייניו הכספיים עד שהביא עצמו לידי הפסד כל נכסיו, הרי שלא יוכל לטעון שה´ יתברך גזר עליו עניות, כי הוא הביא על עצמו את העניות. והסגולה הגדולה והטובה ביותר להינצל מן הייסורים היא עסק התורה ויראת ה´, וקבלת המצוות בדקדוק בלב שלם. כי כל המקבל עליו עול תורה, מעבירים ממנו עול דרך ארץ וייסורים, וישוב אל ה´ ויירפא עוונו, ויזכה להינצל מן הייסורים. וישמח בכל מה שיביא עליו ה´ יתברך עד יום מותו, שאז יבוא לפני בית דין של מעלה בכבוד גדול, כי זכה להתגבר על הצרות ולהתרומם מעל טרדות וחשבונות בני האדם. ועלה ונתעלה למדרגה גבוהה מאוד. אלו העושים באהבה והשמחים בייסורים שעליהם הכתוב אומר: "ואוהביו כצאת השמש בגבורתו"

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

תגיות:ייסוריםכפרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה