חדשות יהדות

קדיש ’יתום’: אחרי 40 שנות תעלומה - קבר האב נחשף, והבן זכה לומר עליו קדיש

בזכות עקשנותו של קצין הרווחה במשטרת ישראל, בן ה-62 זכה לומר קדיש בפעם הראשונה, על קברו של אביו. כעת הוא מרגיש שכבר יש לו משפחה, אך מצטער שאמו לא זכתה להיות ברגע המכונן הזה. "עד יום מותה, לפני כ-20 שנה, היא לא התאוששה מהאסון שנפל עליה", הוא אומר

צילום אילוסטרציה: Shutterstockצילום אילוסטרציה: Shutterstock
אא

בהיותו תינוק קטן בן שבעה חודשים, התייתם רפי פז מאביו ובמשך למעשה מ-60 שנה, לא ידע מי הוא והיכן הוא קבור. למעשה, עד היום הוא כמעט ולא מכיר את ההיסטוריה המשפחתית שלו. "חייתי בלי עבר, בלי שורשים ובלי קרקע מתחת לרגליים", משחזר פז אך מוסיף שעם השנים למד להשלים עם המצב, והפנים את העובדה שהמשפחה הקטנה שלו מורכבת מאשתו, אחות אמו ובן דוד אחד.

לדבריו, מאז שאביו נהרג, אמו הפכה למכונסת בעצמה וחרדתית, ולא הייתה מוכנה לדבר על 'מה שקרה'. "את סבתא, אמא של אבא, שהייתה אישה מבוגרת וכבויה, פגשתי רק פעמיים בילדותי. היא לא דיברה איתי, ולדעתי גם לא זיהתה מי אני", אומר פז.

וכך, ככל שהתבגר, התרגל שלא לשאול שאלות. "רק כשהשתחררתי מצה"ל, התחלתי לחפש את המצבה של אבא, אבל לא ידעתי שבאותן שנים קברו שוטרים בחלקות אזרחיות ולא צבאיות", אמר פז, בראיון שנעשה איתו ב'מעריב'. כשהחיפוש נחל אכזבה אחר אכזבה, עם הזמן הרים פז ידיים, וויתר.

אלא שבדיוק כשכלו כל הקצין, נכנס רפ"ק שמעון לוי - קצין הרווחה של משטרת ישראל, לתמונה. לוי הבחין שבאזכרות הפורמליות שנערכו מדי שנה לחללי המשטרה, אף לא אחד מבני משפחתו של פס הגיע אליהן. ואז יצא המרצע מן השק: בתיקו האישי של פס נכתב כי היה נשוי ללא ילדים, אך כל אזכור לגבי מקום קבורתו - נעלם.

ייתכן והסוף (הטוב) של הסיפור לעולם לא היה נחתם כפי שנחתם, אלמלא עקשנותו של רפ"ק לוי, שהחליט לברר את הסוגיה הסבוכה עד תום. במשך חודשים ספורים חקר והעלה ממצאיו על הדף, וסוף כל סוף - הרגע המיוחל הגיע. "על פי התיק המשטרתי, נתן פס נקבר בקריית שאול, ולכן שלחתי צוות מיס"מ תל אביב, כדי לחפש את המצבה", משחזר לוי. "על פי רישומי חברה קדישא, נתן נטמן בחלקה האזרחית בגוף 5, אזור 4, שורה 18 וקבר מס' 1.  השוטרים לא מצאו אותו מיד בהתחלה, וסרקו את כל האזור. רק אז התברר שבשנים האחרונות התווספה שורה נוספת, וקברו של נתן הפך להיות הקבר השני מהשביל".

לוי ביקש מהשוטרים שיצלמו לו את המצבה, ידליקו עליה נר ויניחו דגל ישראל. "כשראיתי את הצילום חשכו עיניי", הוא מספר. "הקבר היה מוזנח, המצבה הייתה שבורה לגמרי ומתוך האדמה צצו עשבים יבשים. היה ברור שמבחינה ערכית ואנושית, אין סיכוי שהקבר יישאר כך, אבל לא רציתי לשפץ את המצבה ללא אישור המשפחה".

בשל סיבה זו, החל לוי בניסיונות איתור בני המשפחה - שעלו אף הם במאמצים כבירים - שלבסוף השתלמו. בשבוע האחרון זכה פס (שבינתיים שונה שמו לפז) לסגירת מעגל מרגשת, עת אמר את תפילת הקדיש, על קברו של אביו.

גילוי המצבה התאפשר בזכות תושייתו של לוי, שכמו העניק לפז את האפשרות להחיות את עברו, מבין ההריסות. אך על דבר אחד הוא בכל זאת מצטער - על אמו שנפטרה בטרם עת, ולא זכתה לראות את קבר בעלה. "אבא שלי כבר לא בגדר נעלם, יש לי משפחה חדשה", אומר פז אך מסייג. "עצוב לי רק שאמא נפטרה בלי שהייתה לה הזכות להתייחד מדי שנה עם זכרו של בעלה. עד יום מותה, לפני כ-20 שנה, היא לא התאוששה מהאסון שנפל עליה. אולי המצבה הייתה משנה את התמונה"

תגיות:קדישתעלומההוריםקברילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה