5 דקות תורה ביום

האם מותר לנקות בגד שהתלכלך בשבת?

דבר תורה היומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום". יוֹם שַׁבָּת קוֹדֶשׁ פָּרָשַׁת לֵךְ לְךָ יא' חֶשְׁוָן (12 בְּנוֹבֶמְבֶּר)

אא

א. לְלַבֵּן פֵּרוּשׁוֹ: לְכַבֵּס. וְזֶה נִקְרָא כָּךְ מֵאַחַר וּמַטְרַת הַכִּבּוּס הוּא לְנַקּוֹת אֶת הַבֶּגֶד וּלְהַחְזִירוֹ לַמַּצָּב הַקּוֹדֵם שֶׁהָיָה לָבָן. מְלָאכָה זוֹ אֲסוּרָה בְּשַׁבָּת וְהִיא אַחַת מִשְּׁלֹשִׁים וְתֵשַׁע מְלָאכוֹת הָאֲסוּרוֹת בְּשַׁבָּת מֵהַתּוֹרָה.

ב. אֵין לְנַקּוֹת בְּשַׁבָּת בֶּגֶד שֶׁהִתְלַכְלֵךְ. וְאָסוּר לְנַקּוֹתוֹ בֵּין בְּמַיִם, בֵּין בְּחֹמָרִים שׁוֹנִים, בֵּין בִּכְלִי וּבֵין בַּיָּד. כִּי עֶצֶם נִקְיוֹן הַבֶּגֶד הוּא אָסוּר. וּמַה עוֹשִׂים אִם בֶּגֶד הִתְלַכְלֵךְ בְּשַׁבָּת? שִׂימוּ לֵב לַבִצּוּעַ: מוֹרִידִים אוֹתוֹ בִּזְהִירוּת, מַנִּיחִים בַּצַּד, וְלוֹבְשִׁים בֶּגֶד אַחֵר. גַם אִם הַבֶּגֶד הַיָּחִיד שֶׁיֵּשׁ הוּא בֶּגֶד שֶׁל 'יוֹם חוֹל', עָדִיף לִלְבֹּשׁ בֶּגֶד שֶׁל חוֹל, וְלֹא לְחַלֵּל אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וְלַהֲפֹךְ אוֹתוֹ לְיוֹם חוֹל..

ג. אִם הַלִּכְלוּךְ לֹא חֲדַר לְתוֹךְ הַבֶּגֶד, אֶלָּא הוּא מֻנָּח מֵעָלָיו - מֻתָּר לְהָסִירוֹ בַּיָּד (כַּמּוּבָן לְלֹא מַיִם וּלְלֹא חֹמֶר אַחֵר).

ד. אָסוּר לִתְלוֹת כְּבִיסָה בְּשַׁבָּת. וְלִכְאוֹרָה, מַה הָאִסּוּר כָּאן? הֲרֵי הַבֶּגֶד כֻּבַּס בְּיוֹם שִׁישִׁי, וְכָעֵת הוּא רַק תּוֹלֶה אֶת הַבֶּגֶד לְיִבּוּשׁ? וּבְכֵן, נָכוֹן שֶׁמֵּהַתּוֹרָה אֵין אִסּוּר לִתְלוֹת כְּבִיסָה, אֲבָל חֲכָמִים חָשְׁשׁוּ לְ"מַרְאִית הָעַיִן". כְּלוֹמַר, מֵאַחַר וּפְעֻלַּת הַתְּלִיָּה הִיא בְּדֶרֶךְ כְּלָל סְמוּכָה וּרְצוּפָה לִפְעֻלַּת הַכִּבּוּס, מִי שֶׁיִּרְאֶה אוֹתוֹ תּוֹלֶה כְּבִיסָה, יַחֲשֹׁד בּוֹ שֶׁהוּא גַּם כִּבֵּס אוֹתָהּ בְּשַׁבָּת. וְיֵשׁ אִסּוּר לִגְרֹם לַשֵּׁנִי לַחְשֹׁד בָּנוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וִהְיִיתֶם נְקִיִּים מֵה' וּמִיִּשְׂרָאֵל" וְלָכֵן, אָסוּר לִתְלוֹת כְּבִיסָה בְּשַׁבָּת.

ה. גַּם אִם יִרְצֶה אָדָם לִתְלוֹת כְּבִיסָה בְּתוֹךְ הַחֶדֶר מִבְּלִי שֶׁאַף אֶחָד יִרְאֶה אוֹתוֹ - אָסוּר. וְלָמָּה? כִּי יֵשׁ כְּלָל חָשׁוּב שֶׁאוֹמֵר: "כָּל דָּבָר שֶׁאָסְרוּ חֲכָמִים מִשּׁוּם מַרְאִית הָעַיִן - גַּם בְּחַדְרֵי חֲדָרִים אָסוּר!"

ו. מֵאַחַר וְאָסוּר לִתְלוֹת כְּבִיסָה, "מְהַדְקֵי הַכְּבִיסָה" אֲסוּרִים בְּטִלְטוּל בְּשַׁבָּת. וְלָמָּה? כִּי הֵם נֶחְשָׁבִים לִ"כְלִי שֶׁמְּלַאכְתוֹ לְאִסּוּר". כְּלוֹמַר, כֵּלִי שֶׁמְּיֻעָד לִמְלָאכָה אֲסוּרָה בְּשַׁבָּת. אוּלָם, לְצֹרֶךְ גּוּפוֹ וּמְקוֹמוֹ יִהְיֶה מֻתָּר.

* * *

רַעֲיוֹן מִפָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ - לֶךְ לְךָ

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ"

אִם מִתְבּוֹנְנִים עַל הַדּוֹר שֶׁלָּנוּ רוֹאִים תּוֹפָעָה מוּזָרָה. לְרֹב הַצְּעִירִים אֵין כֹּחַ לְהִתְמוֹדֵד עִם קְשָׁיִים וְנִסְיוֹנוֹת וְהֵם נִשְׁבָּרִים מַהֵר מְאֹד. זֶה מִתְבַּטֵּא בְדִיכְּאוֹנוֹת, בְּחֹסֶר חֵשֶׁק, עַצְבוּת וְכוּ'. זוּגוֹת רַבִּים מִתְגָּרְשִׁים מִסִּבּוֹת שֶׁאֵינָם מֻצְדָּקוֹת אֶלָּא פָשׁוּט כִּי עָלוּ עַל שִׂרְטוֹן בְּחַיֵּי הַזּוּגִיּוֹת, וְאֵין לָהֶם אֶת הַסַּבְלָנוּת וְהַכֹּחַ לְהִתְמוֹדֵד עִם הַמַּשְׁבֵּר וְלַעֲבֹר אוֹתוֹ. מַדּוּעַ זֶה כָךְ? בִּגְלַל הָרוּחַ שֶׁנּוֹשֶׁבֶת בַּחוּץ מִתַּרְבּוּת הַגּוֹיִים, כְּמִין "רוּחַ סְעָרָה" שֶׁהַכֹּל חַיָּב לְהִתְרוֹמֵם בָּהּ גָבוֹהַּ. "אוֹרוֹת גְּבוֹהִים" זֶה מָה שֶׁהוֹלֵךְ הַיּוֹם... הַדּוֹר שֶׁלָּנוּ חָי עַל הִתְלַהֲבוּיוֹת וְ"אוֹרוֹת"... כָּל מִילָה שְׁנִיָּה זֶה "חֲבָל עַל הַזְּמַן", אוֹ "אֵין דְּבָרִים כָּאֵלֶּה", אוֹ "סוֹף הַדֶּרֶךְ"... רַק בִּטּוּיִים שֶׁל דְּבָרִים שֶׁאֵין אַחֲרֵיהֶם הֶמְשֵׁךְ... וְזוֹ הַבְּעָיָה. שֶׁהֲרֵי כֻּלָּנוּ יוֹדְעִים שֶׁהַחַיִּים לֹא בְּנוּיִים רַק עַל הַצְלָחוֹת וְשִׂיאִים, אֶלָּא הַחַיִּים בְּנוּיִים בְּעִקָּר עַל קְשָׁיִים, עַל נִסְיוֹנוֹת וְעַל הִתְמוֹדְדוּיוֹת. וְגַם כְּשֶׁיֵּשׁ הַצְלָחוֹת וְ"אוֹרוֹת" זֶה בָא רַק לְחַזֵּק אֶת הָאָדָם לְהַחֲזִיק מַעֲמָד וּלְהִתְמוֹדֵד בַּנִּסָּיוֹן.

אַבְרָהָם אָבִינוּ יָצָא בָרִיא וְשָׁלֵם מֵאוּר כַּשְׂדִּים, נַעֲשָׂה לוֹ נֵס גָּלוּי, כֻּלָּם הָיוּ הֲמוּמִים לִרְאוֹת אָדָם שֶׁמִּתְהַלֵּךְ בְּתוֹךְ לֶהָבוֹת אֵשׁ וְאֵינוֹ נִשְׂרָף אֶלָּא לְהֵפֶךְ מִסְתּוֹבֵב שָׁם כִּבְתוֹךְ גַּן נִפְלָא. אוּלָם, מִיָּד לְאַחַר מִכֵּן ה' אָמַר לוֹ: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ. כְּלוֹמַר, הַנֵּס הַזֶּה אָמוּר לְחַזֵּק אוֹתְךָ אֲבָל עִקַּר הָעֲבוֹדָה הִיא הַנִּסְיוֹנוֹת שֶׁאַתָּה תַמְשִׁיךְ לַעֲבוֹר. כָּךְ פֵּרְשׁוּ גַם אֶת הַפָּסוּק (שְׁמוֹת ו'): "בְּנֵי גֵרְשׁוֹן לִבְנִי וְשִׁמְעִי" - גֵרְשׁוֹן - הוּא מִלְּשׁוֹן גֵּרוּשׁ, אִם רוֹאֶה אָדָם שֶׁמְּגָרְשִׁים אוֹתוֹ וְהוּא לֹא מַצְלִיחַ זֶה בִגְלַל שֶ-לִבְנִי וְשִׁמְעִי - כְּלוֹמַר, בִּגְלַל שֶׁהוּא מְעֻנְיָן לִשְׁמוֹעַ רַק עַל הַלָּבָן דְּהַיְנוּ לְהִתְמוֹדֵד רַק בְּמַצָּבִים קַלִּים, וְאֵינוֹ מוּכָן לְהִתְמוֹדֵד עִם הַמַּצָּבִים הָאֲפוֹרִים. לָכֵן, עַל כֻּלָּנוּ לִלְמוֹד מֵאַבְרָהָם אָבִינוּ לִהְיוֹת חֲזָקִים וְלֹא לְהִתְיָאֵשׁ, לְהִתְמוֹדֵד מוּל כָּל הַנִּסְיוֹנוֹת וּבְעֶזְרַת ה' לְהַצְלִיחַ. שַׁבָּת שָׁלוֹם.

תגיות:5 דקות תורה ביוםהרב רונן חזיזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה