כתבות מגזין

מתכננים טיול לצפת? קבלו את המדריך למטייל בצפת

טיפים חשובים למטייל התורני בצפת העתיקה

צפת העתיקה (צילומים: shutterstock)צפת העתיקה (צילומים: shutterstock)
אא

1. "כל המוצרים בד"צ". זוהי הצהרה תלויה שלא תמיד יש מאחוריה ממש. ניתן למצוא את הכיתוב הזה בחנויות מסוימות, כאשר אין כל ערובה שאכן מדובר בצ'ק עם כיסוי. תושבים מהמרכז נוטים לסמוך על כל כיתוב כזה, אך תמיד חשוב לשאול תושבים מקומיים על אמינותו של בעל החנות/ המשגיח כדי לדעת אם אכן ניתן לסמוך על הצהרתו זו. עצוב לראות יהודים שנראים יראי-שמים יושבים במסעדות בהכשר שאותו לא היו מעזים לאכול במרכז. יש לציין עוד, כי מבחינת בד"צים מסוימים מדובר בהטעיה צרכנית בוטה, בפרט כאשר מעטר את הכיתוב הזה גם סמל אותו בד"צ בעוד לא ניתן למקום הכשר רשמי ממנו כל עיקר. ראו הוזהרתם.

2. "עשירי למניין". באזור העיר העתיקה ניתן למצוא שני בתי כנסיות שמציעים תפילת 'מעריב' או 'שחרית' מאוחרים יחסית – בתי הכנסת 'צאנז' (רחוב תרפ"ט) ו'לעלוב' (רחוב ט"ז, מאחורי רחוב הנשיא, סמוך למלון 'רימונים'). הללו משמשים כ'שטיבלאך', אולי בלתי-רשמי, אגב גם בימות השנה. בשכונת 'מאור חיים' מתקיימים מניינים מאוחרים יותר בבית הכנסת השכונתי המרכזי. ככלל, בתי הכנסת המקומיים מציעים תפילה בזמנה הקלאסי, לא מאוחר יותר מכך. חשוב לדעת.

3. סוף דרך - במחשבה תחילה. סמטאות העיר העתיקה נפתלות. זכור את המסלול המדויק שעשית ממעון הקיט לבית הכנסת. אל תסמוך על 'קיצורי-דרך', כי בסוף תמצא את עצמך בדרך ללא מוצא. כותב השורות מצא עצמו לפני חודשים מספר מדריך ח"כ חרדי בכיר שתעה בדרכו בבוקר יום שבת קודש. אם אינך בטוח במסלול, תמיד כדאי שתיוועץ במקומיים שידריכו אותך. צפת זה לא בני ברק.

4. צפת – היסטוריה והווה. צפת התיירותית היא לא רק העיר העתיקה. אתה מוזמן להציץ באינספור היכלי תורה שנפתחו בשנים האחרונות הפזורים בכל רחבי העיר ולגלות שצפת אינה רק היסטוריה רוחנית רבת-הוד. היא גם הווה שממשיך ביתר-שאת את העבר. אל תהיו שבויים בסטיגמה הקלאסית שצפת היא רק עיר עם אבני תכלת וכמה תימהוניים מקפצים. יש בה חיי תורה פועמים ועשירים. כן, גם בה נמצאים מאות אברכי-משי וילדים רכים שבשעה אחת בצהריים נלקחים מהמטפלת. נעים להכיר.

5. זהירות, נחשים. אתם קופצים לעיר המקובלים וודאי לא תפסחו על בית החיים העתיק. תבקשו להעתיר בתפילה על עם עני ואביון בקברי מרן הבית יוסף זיע"א והאר"י הקדוש ועוד. אבל עם זאת, אל תזלזלו בשלט המורה לכם לצעוד רק במסלול מסודר ולא בין השיחים מפני סכנת נחשים. ההתחכמות הזו מהווה סכנה מוחשית. לא מעט מאורות נחשים מוטמנים מתחת לשיחים הפראיים, ואנשים הובהלו בעבר לבית החולים 'זיו' בעיר כתוצאה מהכשות נחשים שמצויים יותר בגליל. "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", אמר הכתוב.

6. חול וקודש. הגעתם לעיר בשבת קודש ואתם מגלים בכל פינה, כיאות לעירו של רבי שלמה אלקבץ – מחבר ה'לכה דודי', קבלת שבת מרוממת למול הרי הגליל המתעטפים בזיו-יפעתה של השבת. ודאי יש כאלו שממליצים לכם על תפילה ברוב-עם שנערכת בניגון ובנעימה. אל תשכחו לבדוק אם המקום הולם אדם חרדי. יש מקומות שבהם כף רגלו של חרדי לא יכולה לדרוך. אלטרנטיבה ראויה, אם שאלתם, תמצאו בבית הכנסת 'ברדיטשוב' שבשיפולי רחוב האר"י. שם יש אווירה מלאכית-משהו, מיוחדת במינה. נרות שבת ועלטה, יחד עם שירה נוסח 'יהודה גרין' פורצת גבולות. 'שמירת העיניים' חשובה גם בצפת. בעיקר בצפת.

המייל של אברהם ישראל פרידמן: abyisrael@gmail.com

תגיות:צפתטיולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה