חדשות בארץ

22% ממקרי המוות בישראל בעקבות עודף סוכר ומלח במזונות

ממצאים מדאיגים: קרוב ל-6,000 מקרי מוות בישראל נגרמים בעקבות תזונה לקויה הכוללת מאכלים לא בריאים

אא

משרד הבריאות פרסם אתמול (שני) את המלצות ועדת האסדרה לקידום תזונה בריאה בישראל, כאשר ברקע ההמלצות הוצגו נתונים מדאיגים מאד בנוגע למקרי המוות בישראל בעקבות תזונה לקויה הכוללת מאכלים לא בריאים. 

על פי נתוני משרד הבריאות, 22% ממקרי המוות בישראל (5,851 מקרים בשנה) מתחוללים בכל שנה בשל צריכת מזון לא בריא והשמנת יתר. 

מצוקת ההשמנה קשה ביותר: 31% מילדים בכיתה ז' סובלים מהשמנה; כבר בכיתה א' 21% מהילדים הם בעלי עודף משקל, ו-9% נוספים הם בעלי עודף משקל חריג. עוד עולה מנתוני משרד הבריאות ש-70% מהנשים סובלות מהשמנה, כאשר 30% מהן סובלות מהשמנה חריגה. 

מדאיג: ישראל - מקום ראשון בעולם בצריכת סוכר

נתון מדאיג מוצג בנתוני משרד הבריאות, לפיו צריכת הסוכר לנפש של הישראלים היא במקום הראשון, והגרוע מקרב מדינות ה-OECD. הישראלים צורכים כמעט 170 גרם סוכר בכל יום, בעוד שהממוצע באיחוד האירופי עומד על 125 גרם אחוז לנפש כל יום. בתחום הסוכר ישראל גרועה אפילו מארצות הברית, שנחשבת בעיני רבים לאחת המדינות עם בעיית ההשמנה החמורה בעולם.

ההתמכרות לסוכר אינה מסתכמת רק בפגיעה כללית בבריאות ובגורם להשמנה; היא מייצרת גם מחלות, אשר המסוכנת שבהן היא הסוכרת. לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו אתמול, בעוד שבשנת 2002 רק 7.8% מהמעמד הנמוך, ו-2.4% מהמעמד הבינוני היו חולים בסוכרת, רק שנתיים לאחר מכן, ב-2014, חולים במחלת הסוכרת 25.5% מהמעמד הנמוך ו-7.1% מהמעמד הבינוני. זוהי עלייה משמעותית ומסוכנת מאוד.

נתונים מדאיגים נוספים מתייחסים גם לצריכת הנתרן בישראל. בעוד שהממוצע בעולם עומד על 5 גרם נתרן שראוי לצרוך כל יום, ילדי ישראל צורכים 12 גרם ומבוגרים 9.5 גרם. גם בתחום הנתרן ישראל מדורגת במקום גבוה בממוצע מדינות ה-OECD.

המלצות משרד הבריאות: סימון מוצרים והגבלת פרסום

בעקבות הממצאים, גיבש משרד הבריאות שורת המלצות בתחום. בין היתר, הוחלט לסמן בחזית של אריזות מוצרים מידע אינפורמטיבי ושיפוטי אודות מידת הבריאות שבו. ממשרד הבריאות נמסר כי הוא יפעל מידית לסימון ירוק של מוצרים בריאים וסימון באדום של מוצרים לא בריאים, ויהיו פרמטרים ברורים לחלוטין לכל מוצר. 

בנוסף, משרד מתכנן לעודד יצרנים קטנים ובינוניים לייצור מזון בריא על ידי תמיכות ותמרוץ מענקי מחקר לעידוד ייצור מזון בריא.

כמו כן, המשרד קבע שלושה מועדים שבהם יוקטן כל פעם כמות החומר הלא בריא - סוכר או מלח, שמותרת בכל סוג של מזון. על פי זה יהיו גם האזהרות והכתובים על המוצר. פעילויות דומות ברחבי העולם מורות על כך שהשימוש במזון הלא בריא הופחת בעקבות סימונו.

כן ממליץ משרד הבריאות לחינוך תזונתי מגיל הטף. החינוך יכלול ערכות הדרכה חדשניות, מותאמות גיל ואוכלוסייה. כן ממליץ משרד הבריאות למשרד החינוך לקדם שעת חינוך תזונתי אחת לשבוע למשך סמסטר בכל שנה מפי תזונאים.

תגיות:מוותמחלותמשרד הבריאותסוכרמלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה